ادعای جدید دانشمندان مبنی بر نابودی مغز انسان با سیگار

دانشمندان بر اساس نتایج مطالعه‌ی جدیدی که به‌تازگی منتشر شده است، می‌گویند سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری ریوی را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است حجم مغز انسان را کوچک‌تر کند و در نهایت، به زوال عقل و ابتلا به بیماری آلزایمر منجر شود. گروه محققان از […]

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دانشمندان بر اساس نتایج مطالعه‌ی جدیدی که به‌تازگی منتشر شده است، می‌گویند سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری ریوی را افزایش می‌دهد، بلکه ممکن است حجم مغز انسان را کوچک‌تر کند و در نهایت، به زوال عقل و ابتلا به بیماری آلزایمر منجر شود.

گروه محققان از دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس و موسسه پژوهشی RTI در کارولینای شمالی برای سنجش عادات فردی سیگار کشیدن، داده‌های بیش از ۳۲ هزار اروپایی را بررسی کردند تا دریابند که آیا سیگار کشیدن ارتباطی با کاهش حجم مغز دارد یا اینکه آیا عوامل ژنتیکی (استعداد تمایل به استعمال سیگار یا داشتن مغزی که به‌طور طبیعی کوچک‌تر است) می‌تواند به ایجاد عادت سیگار کشیدن در فرد منجر شود یا خیر.

محققان می‌نویسند از قبل معلوم بود که بین رفتار سیگار کشیدن و کاهش حجم کلی مغز و حجم ماده‌ی خاکستری و ماده‌ی سفید ارتباط وجود دارد. با این حال، سؤال اصلی بی‌جواب باقی مانده بود؛ آیا این روابط نشانگر ویژگی‌های مستعدکننده برای افزایش میل به سیگار در فرد است یا پیامدهای استعمال سیگار هستند؟

فقط ترک سیگار است که می‌تواند از ایجاد آسیب‌های بیشتر پیشگیری کند

محققان به‌طور ویژه داده‌های مربوط به رفتارهای سلامتی، اسکن‌های مغزی و عوامل خطرزای ژنتیکی را که از مجموعه‌ی داده‌های بانک اطلاعات پزشکی بریتانیا (پایگاه داده‌های ژنوم نیم میلیون داوطلب بریتانیایی) گرفته شده بود، مورد بازبینی اجمالی قرار دادند. سپس، با تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها به بررسی آثار سیگار کشیدن روزانه بر کاهش حجم مغز در طول زمان پرداختند.

پس از بررسی آمار و ارقام، محققان متقاعد شدند که سیگار کشیدن روزانه به کوچک‌تر شدن مغز منجر می‌شود و افرادی که بیشتر سیگار می‌کشند، حجم بیشتری از مواد مغزی را از دست می‌دهند. هرچقدر زمان اعتیاد به سیگار طولانی‌تر باشد، حجم مغز به‌طور جبران‌ناپذیر از دست می‌رود.

افزایش سن نیز در طول زمان به کاهش حجم مغز انسان منجر می‌شود، اما به نظر می‌رسد که استعمال سیگار زیاد مغز را زودتر کوچک می‌کند و همچنین، باعث پیری زودرس مغز و به افزایش خطر زوال عقل و ابتلا به آلزایمر منجر می‌شود. محققان به‌طرز شگفت‌انگیز تخمین می‌زنند که «۱۴ درصد از موارد ابتلا به بیماری آلزایمر در جهان را می‌توان به سیگار کشیدن نسبت داد.»

اگرچه آسیب‌های مغزی جبران‌شدنی نیست، محققان خاطرنشان می‌کنند که ترک سیگار حداقل می‌تواند روند کاهش حجم مغز را متوقف کند. یونهو چانگ، نویسنده‌ی اول مطالعه از دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن می‌گوید: «شما نمی‌توانید آسیب‌های قبلی را خنثی کنید، اما می‌توانید از ایجاد آسیب بیشتر پیشگیری کنید. سیگار کشیدن یکی از عوامل خطرزای اصلاح‌شونده و تعدیل‌پذیر است. برای پیشگیری از پیری زودرس مغز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر، فقط یک راه وجود دارد که آن هم ترک سیگار است.»

منبع: زومیت