آینده مبهم پزشکی در سایه استفاده از هوش مصنوعی/ معاینه و شرح حال بیمار نباید حذف شود

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه آینده پزشکی با پیشرفت‌های هوش مصنوعی و استفاده مطلق از آن مبهم است، گفت: پزشک باید حتما معاینه و اخذ شرح حال از بیمار را انجام دهد و اگر دچار تردید شد از هوش مصنوعی کمک بگیرد.   

جمال شمس؛ مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره استفاده از هوش مصنوعی در علم پزشکی اظهار کرد: اصل بر این است که هر تکنولوژی جدیدی که وارد میشود ما به عنوان فرصت به آن نگاه و به عنوان فرصت از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

استفاده مطلوب از فناوری هوش مصنوعی، نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه است

وی با تاکید بر اینکه هر محرک جدیدی که وارد میشود فرصت ها و تهدیداتی را با خود به همراه دارد و همه چیز به نگاه ما بستگی دارد، ادامه داد: در خصوص هوش مصنوعی هم همین مهم صدق میکند و ما باید به چشم یک فرصت به آن نگاه کنیم و به نحوی کنترل شده از آن استفاده کنیم که به تهدید تبدیل نشود.

شمس خاطرنشان کرد: انرژی اتمی هم علی رغم فرصت های بسیاری که ایجاد کرده میتواند تهدید بزرگی باشد و به بمب تبدیل شود.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی میتواند یک فرصت بسیار خوب برای کمک به ارتقا تشخیص و درمان در علم پزشکی باشد. اما اگر مورد سواستفاده قرار بگیرد یا اینکه پزشکان ما از هوش مصنوعی به طور مطلق در علم پزشکی استفاده کنند؛ مشکل زا و یک تهدید جدی است.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به آمار ام.آر.آی(MRI) انجام شده در ایران اشاره و اظهار کرد: اگر از ام.آر.آی به عنوان یک کار پاراکلینیک استفاده شود بسیار به تشخیص و درمان کمک میکند اما متاسفانه برخی پزشکان دیگر معاینه نمیکنند و به جای معاینه و اخذ شرح حال سریع بیمار را برای انجام ام.آر.آی می‌فرستند.

وی تجویز آنی و سریع ام.آر.آی و بدون معاینه را تهدیدی جدی برای بودجه کشور، بیمه ها و همین طور جیب مردم دانست و گفت: این در حالی است که ام.آر.آی به هیچ وجه قرار نیست جای پزشک را بگیرد و من به عنوان پزشک باید حتما معاینه را انجام بدم و از بیمار شرح حال بگیرم و اگر در مواردی دچار شک و تردید شدم از ام.آر.آی کمک بگیرم.

شمس با تاکید بر اینکه موضوع هوش مصنوعی هم دقیقا شبیه به مسئله ام.آر.آی است، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی پدیده جدیدی نیست به طور مثال در رشته چشم پزشکی شاید حدود ۲۰ سال است که از امکان هوش مصنوعی استفاده میشود.

تعداد دستگاه‌های ام.آر.آی شهر تهران از کل دستگاه‌های کشور انگلیس بیشتر است!

وی با اشاره به اینکه امروز هوش مصنوعی در پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد و نتوانسته جای مهارت پزشک را بگیرد، ادامه داد: در خصوص هوش مصنوعی همه چیز به استفاده ما بستگی دارد و موضوع ام.آر.آی هم به همین دلیل مثال زدم. امروز تعداد دستگاه های شهر تهران از کل دستگاه های ام.آر.آی کشور انگلیس بیشتر است که این معنای خوبی ندارد.

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه آینده پزشکی با پیشرفت های هوش مصنوعی مبهم است اما همچون بسیاری مشاغل دیگر نگرانی هایی از این بابت وجود دارد، تصریح کرد: اگر هوش مصنوعی درست و به جا استفاده شود میتواند بسیار کمک کننده باشد. اما مسلما این تکنولوژی هم توسط عده ای مورد سواستفاده قرار خواهد گرفت و تهدیداتی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ما در مواجهه با هوش مصنوعی باید با برنامه ریزی به ویژه در زمینه آموزش به هنگام و حساب شده حرکت کنیم، افزود: ابتدا باید زیرساخت های این تکنولوژی در هر حوزه ای فراهم شود سپس هر فردی در فیلد کاری خود از آن بهره بگیرد.

فرهنگ‌سازی و ارایه آموزش های لازم مقدمه استفاده از هوش مصنوعی است

شمس با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و ارایه آموزش های لازم مقدمه استفاده از هوش مصنوعی است، اضافه کرد: هوش مصنوعی قرار است به تشخیص پزشکی کمک کند نه اینکه آن را از بین ببرد به طور مثال شما علایم هزار بیمار افسرده را وارد یک دیتابیس میکنید و زمانی که این دیتا بیس به اندازه کافی بزرگ شد وقتی بیماری با چند علامت به پزشک مراجعه میکند پزشک میتواند با بهره مندی از این دیتابیس تشخیص بهتری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید پزشک آموزش های لازم را ببیند و بداند که هوش مصنوعی قرار نیست صفر تاصد فرآیند تشخیص را انجام دهد، بیان کرد: هوش مصنوعی به نوعی درصد تشخیص صحیح را افزایش میدهد و در واقع کمک کننده است.

مسائل انگیزشی در جامعه پزشکی بیداد می‌کند

مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه استفاده از هوش مصنوعی در علم پزشکی هنوز چندان گسترش پیدا نکرده و بیشتر در سطح کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: اگر رویه فعلی که در کشور در خصوص هوش مصنوعی در پیش گرفته شده است را ادامه دهیم بدون وجود زیرساخت و آموزش مناسب و فرهنگ سازی قطعا مشکل زا خواهد بود.

وی هوش مصنوعی را یک نتیجه گیری از انبوه اطلاعات دانست و گفت: قسمت عمده ای از افراد که امروز راجع به هوش مصنوعی صحبت میکنند و به عبارتی آن را فریاد میزنند معنای دقیق آن را نمی دانند و این خطر ایجاد میکند بنابراین باید آموزش مناسب انجام شود.

شمس در پایان بزرگترین مشکل آموزشی در علوم پزشکی را مسئله انگیزه ها دانست و اضافه کرد: متاسفانه مسائل انگیزشی در جامعه پزشکی دردسرساز شده و بیداد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =