بیش از ۱۰ درصد ذرات معلق در حوزه آلودگی هوا مربوط به موتوسیکلت‌ها است/ موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کاربراتوری می‌شوند

میرزایی قمی گفت: بر اساس مطالعات و سیاهه انتشار سال ۹۶، ۲۱.۳ درصد از سهم آلایندگی گازی و ۱۰.۱ درصد ذرات معلق در حوزه آلودگی هوا مربوط به موتوسیکلت‌ها است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از تهران،‌ سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه در نمایشگاه شهر آفتاب اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند سد محکمی که برای استفاده و ترویج موتورسیکلت برقی وجود دارد، شکسته شود.

وی افزود: چه موتورسیکلت‌های برقی چه موتورسیکلت‌های کاربراتوری به عنوان مدی از حمل و نقل هستند و نمی‌توان آن را انکار کرد و بر اساس مطالعات انجام شده سهم موتورسیکلت‌ها درخصوص جابجایی‌ها ۱۳ درصد است که قاعدتاً با توسعه افزایش موتورسیکلت‌ها این میزان افزایش هم پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که ما باید حتما درخصوص موتورسیکلت‌ها و این مد از حمل و نقل برنامه‌ریزی مدون و دقیقی را داشته باشیم و اگر این کار انجام نپذیرد در آینده با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

میرزایی قمی درخصوص دلایل افزایش موتورسیکلت در شهر تهران گفت: از دلایل آن می‌توان به قیمت موتورسیکلت‌ها نسبت به قیمت خودرو اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل آن سهولت دسترسی و زمان رسیدن به مقصد است که این عوامل باعث می‌شود که استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران افزایش پیدا کند و همانطور که گفته شد باید برای این نوع مد از حمل و نقل برنامه‌ریزی دقیقی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش آلودگی هوا هستند، گفت: بر اساس مطالعات و سیاهه انتشار سال ۹۶، ۲۱.۳ درصد از سهم آلایندگی گازی و ۱۰.۱ درصد ذرات معلق در حوزه آلودگی هوا مربوط به موتوسیکلت‌ها است و سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها با توجه به تعداد آنها در آینده بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده در شهر تهران تصریح کرد: یک موتورسیکلت فرسوده نسبت به یک موتورسیکلت جدید ۱۰ برابر آلایندگی دارد. همچنین یک موتورسیکلت فرسوده نسبت به یک خودرو سواری یورو ۵، ۱۳ برابر آلودگی دارد و با توجه به این موارد حتما باید در خصوص موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده اقدامات لازم جهت نوسازی آنها انجام داد.

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی هوا، برقی‌سازی حمل و نقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است به طوری که در سفر اخیر شهردار تهران به چین بر اساس توافقی که صورت گرفته، قرار است ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی وارد شهر تهران شود و موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده شوند.

میرزایی قمی با اشاره به اینکه مهمترین و اصلی‌ترین طرح در حوزه موتورسیکلت‌های برقی طرح سوآپ است، تصریح کرد: در این طرح تمامی زوایا برای جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری دیده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =