افزایش نرخ بهره وام‌های دانشجویی در انگلستان/ دولت با کسری ۱۱ میلیارد پوندی مواجه است

کسری بودجه ۱۱ میلیارد پوندی دولت انگلستان، سبب شده است که این کشور نرخ بهره وام‌های دانشجویی را از ۱.۲ درصد به ۴ درصد افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، افزایش هزینه‌ وام‌های دانشجویی، دولت انگلستان را با کسری بودجه مواجه می‌کند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که دولت انگلستان بابت همه وام‌های دانشجویی (حتی وام‌های که به طور کامل بازپرداخت می‌شوند) ضرر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

برکناری «کلودین گی» بیانگر نفوذ سیاست در آموزش عالی است

کارشناسان معتقدند که افزایش هزینه وام گرفتن، دولت را با کسری ۱۱ میلیارد پوندی در سال مواجه می‌کند. بر اساس آمارها، انتظار می‌رود وام‌های دانشجویی در انگلیس سالانه ۱۱ میلیارد پوند برای دولت هزینه داشته باشد که نتیجه آن افزایش نرخ بهره است. در این شرایط هزینه وام گرفتن به شدت افزایش خواهد یافت.

پیش‌تر دولت بابت وام‌هایی که به طور کامل بازپرداخت نشده‌اند، ضرر کرده است. هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که حتی از وام‌هایی که به طور کامل پرداخت می‌شوند هم ضرر قابل توجهی نصیبش شود. چرا که نرخ بهره بدهی دولت بالاتر از نرخ بهره وام‌های دانشجویی است.

نگرانی از بدهی بر دوش دانشجویان

توجه به این نکته لازم است که ۱۰.۵ میلیارد پوند هزینه اضافی، برابر است با حدود ۱۶ درصد از کل هزینه‌های مدارس در انگلیس یا تقریبا نیمی از هزینه اولیه دولت برای وام‌های دانشجویی. به همین دلیل، نگرانی فزاینده‌ای در مورد پایداری سیستم بودجه آموزش عالی و بار بدهی بر دوش دانشجویان وجود دارد.

مطالعات آماری نشان می‌دهد که با توجه به سقف جدید نرخ بهره‌ برای فارغ‌التحصیلان و افزایش هزینه اوراق قرضه دولتی، حتی وام‌هایی که بازپرداخت می‌شوند هم در زمره یارانه پرهزینه و مبهم قرار می‌گیرند.

دولت انگلستان در سال‌های گذشته برای وام‌های دانشجویی بازپرداخت ۱۵ ساله و ۱.۲ درصدی درنظرگرفته بود؛ اما از ۲ سال پیش به ۴ درصد افزایش یافت.

دولت قرار است نرخ بهره‌ بالاتری برای وام‌ها نسبت به هزینه استقراض خود اعمال کند. اکنون می‌توان انتظار داشت که حتی بازپرداخت وام‌های فارغ‌التحصیلان هم برای دولت ضرر قابل توجهی داشته باشد. چرا که نرخ سود بدهی دولت بسیار بالاتر از نرخ سودی است که انتظار می‌رود برای وام‌های دانشجویی دریافت شود.

به گزارش ایسکانیوز، وام‌های دانشجویی کمک‌های مالی است که توسط دولت انگلستان به دانشجویانی که در آموزش عالی تحصیل می‌کنند، ارائه می‌شود. وام‌ها می‌توانند هزینه‌های تحصیل را به طور کامل پوشش دهند. در صورت تایید دریافت وام، دولت شهریه دانشجویان را مستقیما به دانشگاه پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =