۳۰ رشته جدید مهارتی با آمایش به دانشگاه آزاد یزد افزوده شد/ بورسیه ۳۲۰ دانشجو با اجرای طرح مهارت‌یار

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از آمایش رشته‌های این دانشگاه بر اساس نیاز صنایع استان خبر داد و گفت: بهمن ماه امسال حدود ۳۰ رشته جدید مهارتی در نتیجه آمایش سرزمینی در استان یزد فعال خواهد شد.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طرح آمایش اظهار کرد: یکی از طرح‌های مبنایی و بنیادی که دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر در دستور کار خود قرار داده طرح آمایش است؛ به این معنی که رشته‌های ما اگر سوای اقبال اجتماعی، مطلوبیت آمایشی نداشته باشد حتی به فرض استقبال دانشجویان قطعا در آینده شغلی رشته اثر منفی خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید:

صدور مجوز راه‌اندازی مدارس جهت‌گیری الهی از بهمن‌ماه/ ثبت‌نام ۱۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی

وی با اشاره به وجود ۱۰ واحد و مرکز در استان یزد ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی اجتماعی و سیاسی هر شهرستان رشته‌ها را ساماندهی و جابه‌جا کنیم که با توجه به اینکه استان یزد یک استان صنعتی و اقتصادی است و از طرف دیگر با توجه به رویکرد دینی مذهبی که در استان یزد وجود دارد باعث شد تا رقابت داخلی بین واحدها را حذف کنیم و شبکه به هم پیوسته و منسجمی از رشته ها ایجاد کنیم.

ساماندهی ۳۵ رشته در ۱۰ واحد و مرکز استان یزد

دهقانی اشکذری با اشاره به اینکه طرح آمایش دو سال است که در استان یزد کلید خورده و اجرا می‌شود، افزود: در این دو سال ۳۵ رشته را به صورت محل تشکیل ساماندهی و جابه‌جا کردیم ضمن اینکه ۱۰ رشته نیز به صورت کامل از یک واحد به واحد دیگر جابه‌جا شدند. جابه جایی به صورت محل تشکیل کلاس بر این اساس است که کلاس هم در واحد مبدأ و هم در واحد مقصد تشکیل می‌شود و به طور مثال آمار در واحدی کاهش یافته که به صورت موقت در واحد دیگری تشکیل میشود.

۷۰۰ دانشجو تنها با اجرای طرح آمایش جذب شدند

وی تصریح کرد: محصول اجرای طرح آمایش و ساماندهی و جابه جایی رشته ها ۷۰۰ دانشجویی بود که در طول این دو سال به سبد دانشجویی ما افزوده شد البته رشد و افزایش جمعیت دانشجویی ما بسیار بیشتر از این مقدار بوده که ۷۰۰ نفر در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کاردانی صرفا با اجرای آمایش جذب شده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در تشریح ظرفیت‌های این استان و به کارگیری این ظرفیت‌ها در آمایش آموزشی افزود: اردکان یزد شهر فولاد و صنایع بزرگ است، میبد شهر کاشی و صنایع سرامیکی است، شهرستان تفت حوزه گردشگری قوی دارد و صاحب یک رصدخانه بزرگ است و یا اینکه شهرستان مهریز در حوزه کشاورزی ظرفیتهای بالایی دارد و ابرکوه نیز در حوزه گردشگری ورود پیدا کرده و صاحب ظرفیت است.

وی ادامه داد: طرح دیگری که در استان یزد هم راستا با آمایش کلید خورد و دکتر طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به شدت از این طرح حمایت و در نهایت در کشور الگو شد؛ طرح مهارت‌یار بود که در این طرح تاکید شده نیازهای صنایع هر شهرستان باید شناسایی شود و متناسب با این نیازها رشته های خود را آمایش کنیم تا دانشجویان دروس عملی خود را در محیط کارخانه بگذرانند.

بورسیه ۳۲۰ دانشجو استان یزد با اجرای طرح مهارت‌یار

دهقانی‌اشکذری با اشاره به اینکه در حال حاضر با اجرای طرح مهارت یار در استان یزد ۳۲۰ نفر دانشجو بورسیه صنعت شده اند، اضافه کرد: فرآیند اجرای طرح به این صورت بود که ما با صنایع مذاکره کردیم و نیازهای آنها را احصا و متناسب با آن نیازها فراخوان دادیم که به طور مثال رشته کاشی در اردکان ۳۰ نفر دانشجو می‌خواهد و نکته جالب در اجرای طرح این بود که از همان ابتدا صنعت حاضر شد تا کل شهریه این دانشجویان را تقبل کند و ۱۰۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند و این هم به دلیل آمایش آموزشی بود که انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: دکتر طهرانچی در سفری که به استان یزد داشتند این پیشنهاد را به مدیران بخش صنعت دادند که ما در دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی داریم تا رشته های موجود اگر از نظر سرفصل ها مشکلی وجود دارد اینها را آمایش کنیم و حتی پیشنهاد دادند که اگر رشته ای وجود دارد که تا کنون توسط وزارت علوم ارائه نشده است هم با همکاری دانشگاه آزاد و بخش صنعت تدوین و در نهایت مصوب شود.

همکاری دانشگاه آزاد یزد و صنایع در تدوین سرفصل‌ها و رشته‌های جدید

دهقانی اشکذری اضافه کرد: در نامه هفته اخیر دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی وکارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی به یزد، امسال سه رشته جدیدی که اصلا در کشور وجود نداشت با همکاری صنعت تدوین و مصوب شده و از بهمن ماه دانشجو می‌پذیرد به طور مثال رشته کوره کاشی که تا کنون وجود نداشته در مقطع کاردانی و با نیاز صنعت تدوین شده است و در حال حاضر هم در حال پیگیری اقدامات این رشته ها در وزارت علوم هستیم بنابراین نقطه اوج اجرای آمایش آنجایی است که رشته‌های ما متناسب با نیاز صنعت آمایش شوند.

وی با بیان اینکه بهمن ماه امسال حدود ۳۰ رشته جدید در نتیجه آمایش سرزمینی در استان یزد فعال خواهد شد، ادامه داد: رشته‌های ترمیم بدنه خودرو، کاردانی صنایع سرامیک گرایش خط تولید، کاردان فنی معدن گرایش حفاری و کاردانی فنی صنایع شیمیایی گرایش رنگ سازی کاردان فنی ترمیم و نگهداری هواپیما و کارادان فنی OUNIC هواپیما از جمله رشته‌هایی است که با همکاری صنعت تدوین شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: در اجرای طرح آمایش به دنبال این هستیم تا رشته های مهارتی را تقویت کنیم در این راستا جلسه ای را با اصناف استان یزد برگزار کردیم که حدود ۵۰هزار کسب و کار را در زیر مجموعه خودشان دارند و نیازهای این اصناف را فهرست کردیم و با این آمایش رشته هایی چون کاردانی واقعیت مجازی یا برنامه‌سازی موبایل که اصلا در یزد وجود نداشت پیگیری کردیم و از بهمن ماه دانشجو خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه با پذیرش دانشجو در این رشته های جدید از بهمن ماه نتیجه اجرای آمایش در استان را خواهیم دید، افزود: یکی از پیوست‌های طرح مهارت یار کارگاه معین است یعنی کارگاه هایی معینِ دانشگاه در آمایش می‌شوند و در ۵۸ صنف استان یزد فضاهای واجد شرایط برای آموزش را استانداردسازی کردیم و به آنها مجوز کارگاه معین دادیم که باعث شد پیوند بین آمایش سرزمینی و صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =