قیمت گندم در ایران بالاتر از نرخ جهانی

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت خرید تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، برای حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، قیمت گندم بالاتر از قیمت جهانی تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت گندم رسماً اعلام شد

بالاخره بعد از 6 ماه تاخیر، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 3_1402 پس از تصویب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی رسماً اعلام شد. وزیر جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را، 17 هزار و پانصد تومان اعلام کرد.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت جهانی گندم براساس ارز آزاد و تحویل دو ماه آینده حدود 14 هزار تومان است.

نیاز کشور به گندم 13 میلیون تن برآورده شده که بیش از ده میلیون تن از این میزان را کشاورزان داخلی تامین می‌کنند و بقیه وارد می‌شود.

سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: از اول فرودین تا پایان آبان ماه، یک میلیون و 700 هزار تن گندم وارد ایران شده است.

لطیفی کارشناس گمرک درباره تغییر قیمت گندم خریداری شده گفت: بالاترین میزان قیمتی گندمی که ایران خریداری کرده با 530 دلار در تن، مربوط به اسفند سال 1401 بود و بعد از آن شاهد کاهش قیمت هستیم که در سال 1402 در 9 ماهه امسال، متوسط خرید به 404 دلار در تن رسید.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به این که قیمت گندم خارجی از قیمت گندم داخلی بیشتر هزینه می‌برد گفت: قیمت جهانی گندم متغییر است، در زمان اوج برداشت گندم، قیمت گندم کمتر است، به طور متوسط با هزینه‌های تمام شده از جمله ‫دموراژ (تأخیر در تخلیه بارگیری شده روی کشتی) و حمل و نقل و موارد دیگر، آنهم با ارز واقعی، مطمئننا قیمت گندم وارداتی، بالاتر از قیمت گندم خریداری شده که کشاورزان به دولت می‌فروشد، است.

اما نظر انجمن بین المللی غلات، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

طبق اعلام انجمن بین المللی غلات، قیمت گندم وارداتی از روسیه و قزاقستان، تحویلی در بندر امام خمینی برای 2 ماده آینده با ارز آزاد 50 هزار تومانی بین 13 تا 14 هزار تومان برآورده شده است؛ و قیمت هر کیلو گرم گندم در بورس شیکاگو برای تیر سال آینده نیز با درنظر گرفتن 30 الی 40 درصد هزینه‌های انتقال گندم تا سیلوهای داخلی، بسته به قیمت ارز مبادله‌ای، بین 8 هزار و پانصد تا 16 هزار و 200 تومان است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تعیین قیمت خرید تضمینی متناسب با تغییرات قیمت جهانی برای حمایت از کشاورزان داخلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =