بحران تربیت متخصص زبان فارسی جدی است/ دانشگاه آزاد، به دنبال تاسیس سازمان نظام ادبی ایران

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که بحران تربیت نیروی متخصص زبان فارسی جدی است، از تدوین طرح تاسیس سازمان نظام ادبی ایران در این دانشگاه خبر داد.

محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به این که زبان در جایگاه پدیده‌ای زنده و فراگیر مانند محیط زیست و خود انسان در معرض دگرگونی و تحول است، اظهار کرد: با وجود پیش‌آمدن تغییرات در گستره جغرافیایی زبان فارسی روند توسعه و حفظ جایگاه این زبان اگر نگران‌کننده باشد، ناامید کننده نیست. در دوره صفویه مناطقی مانند هند و آسیای‌صغیر مروج زبان فارسی بودند. اکنون هم با وجود تغییرات در مرزهای زبان فارسی، در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیای میانه کاربرد زبان فارسی در حال گسترش است.

وی افزود: اهتمام غیرت‌مندانه همه اهل علم و تخصص می‌تواند برای پاسداشت زبان فارسی و به روز نگه‌داشتن زبان مفید و موثر باشد. اکنون با کوشش متخصصان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه‌سازی‌ها و معادل‌آفرینی‌هایی صورت گرفته است که بایست از بطن کتاب‌های معادل‌سازی به متن کتاب‌ها و مقالات متخصصان راه یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در پاسداشت زبان فارسی وظایف سنگینی بر دوش دانشگاه‌ها هست اما دانشگاه‌ها معمولا در پی ادای تکلیف آموزشی خود هستند که کاری شایان و ارزشمند است اما ظرفیت ممتاز دانشگاه‌ها در گسترش زبان فارسی و حفظ و صیانت آن هم‌چنان توان کارهایی جدی‌تر را دارد که بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی به بحث زبان فارسی ورود کرده‌است.

همایون تصریح کرد: بحران تربیت نیروی متخصص زبان فارسی در دانشگاه جدی است و نبایست از آن غافل باشیم. فوری‌ترین اقدام شغل‌آفرینی برای دانش‌آموختگان این رشته است که علاوه بر معلمی در آموزش و پرورش بتوانند در کارهایی مانند ویرایش و نگارش متون نقش‌آفرین باشند به شرط آن که ویرایش متون بر اساس اسناد بالادستی موجود جدی‌تر گرفته شود.

وی گفت: جای کتمان نیست که جوان درس‌خوانده در پی آن است که با مدرک و تخصص خود در جامعه مفید واقع شود. در دهه هفتاد هزاران داوطلب وارد مقطع کارشناسی ادبیات فارسی می‌شدند زیرا حتی شهرداری‌ها و اداره دارایی هم کارشناس ادبیات را برای امور جاری خود استخدام می‌کردند و آموزش و پرورش هم علاوه بر فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت‌معلم از دانش‌آموختگان دیگر دانشگاه‌ها هم استفاده می‌کرد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که هر اقدامی که جنبش همگانی توجه به زبان فارسی را پیش آورد ارزشمند است، خاطر نشان کرد: طبعا مسوولان به دلیل رسانه‌ای شدن سخنان‌شان و به دید آمدن متن سخن و نوشته ایشان، بایست در عمل زبان فارسی را پاس بدارند تا دیگران هم این رویه را دنبال کنند. البته این سخن به معنی نادیده‌گرفتن نقش عموم مردم نیست.

محمدهادی همایون تاکید کرد: تشکیل سازمان توان‌مند اجرایی برای پاسداشت زبان فارسی اقدامی فوری و مورد نیاز است. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی طرح تاسیس سازمان نظام ادبی ایران را در حال تدوین دارد تا ان‌شاء‌الله از مجاری رسمی و قانونی کار دنبال شود. اگر همه دستگاه‌ها به همین شکل که دانشگاه آزاد اسلامی دنبال بحث‌های هویتی بر محور زبان فارسی است باشند، بسیاری از نگرانی‌ها در باره زبان فارسی رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =