رد صلاحیت روحانی جبران اشتباه گذشته شورای نگهبان/ نگاه مخالفان چیست؟

موافقان رد صلاحیت حسن روحانی بیش از هر چیزی عملکرد ۱۰ سال گذشته او را دارای اشکالاتی می‌دانند که رییس جمهور سابق را فاقد صلاحیت برای کاندیداتوری در انتخابات شورای نگهبان می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، خبر رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همچنان در محافل سیاسی کشور واکنش برانگیز است. به زعم برخی تحلیل‌گران دلایل رد صلاحیت رییس‌جمهور سابق را باید بیش از هر چیزی درعملکرد ده سال گذشته او بویژه در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش جستجو کرد.

بیشتر بخوانید:

پیوند روحانی با لاریجانی و بخشی از اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد؟ / پرده‌برداری از جریان میانه‌رو در انتخابات اسفندماه

پیش از اعلام خبر رسمی رد صلاحیت رییس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتخابات مجلس خبرگان، گمانه زنی‌ها حاکی از این بود که او به دلیل آنچه «ترک فعل» گفته شده و تشکیل پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تایید شورای نگهبان را برای حضور در انتخابات نخواهد گرفت.

عباسعلی کدخدایی در گفتگویی بعد از انتخابات سال ۹۲ از پادرمیانی آیت‌الله جنتی برای تایید صلاحیت حسن روحانی و عارف خبر داده بود. عضو و سخنگوی سابق شورای نگهبان گفته بود: «آقای روحانی ابتدا پنج رای داشتند و بعد روی ۶ رای ثابت ماندند، آقای جنتی رایزنی کردند و آقای عارف که پنج رای داشتند. آقای جنتی گفتند من ایشان را می‌شناسم از قدیم، انسان متدینی هستند، اگر تمایل دارید به ایشان رای دهید.»

عدم احراز صلاحیت روحانی این روزها موجی از موافقان و مخالفان تصمیم شورای نگهبان را برابرهم قرار داده است. مخالفان این تصمیم، به احراز صلاحیت روحانی در سه دوره مجلس خبرگان، دو دوره ریاست جمهوری و ۱۶ سال دبیری‌اش در شورای امنیت ملی استناد می‌کنند و خواهان اعلام دلایل رد صلاحیت او برای افکار عمومی هستند هر چند حسین شریعتمداری؛ مدیر مسئول کیهان گفته است شورای نگهبان برای عدم اعلام دلایل رد صلاحیت روحانی، منع شرعی و قانونی دارد.

اما در ارودوگاه مقابل؛ موافقان رد صلاحیت روحانی بر این باورند که شورای نگهبان برای بررسی‌های خود در زمینه احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها حجت شرعی دارد. این دسته می‌گویند روحانی تا قبل از سال ۹۲همیشه خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران همراه نشان می‌داد اما عملکرد او با آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش زاویه قابل تاملی با سیاست‌های کلی نظام پیدا کرد.

آن‌ها با استناد به سیر تطور حسن روحانی در این بازه ده ساله تصمیم شورای نگهبان را نه تنها غیر قابل پیش‌بینی نمی‌دانند بلکه آن را برخواسته از ضرورت بر می‌شمارند. منتقدان روحانی عملکرد دولت او در برنامه هسته‌ای ایران، بحران‌های اقتصادی دولت دوازدهم بویژه ماجرای گرانی بنزین در سال ۹۸ و تقابل استراتژیک درعرصه دیپلماسی با فرماندهان ارشد نظامی را نشانه‌های عمده پیاده شدن او از قطار انقلاب تلقی می‌کنند.

حال این سوال پیش می آید که آیا رییس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم وارد فصل جدیدی از حیات سیاسی‌اش شده است و سرنوشت برخی روسای جمهور پیشین در انتظار اوست؟ بر اساس آن چه از بیانیه روحانی بعد از رد صلاحیتش برمی‌آید، او هم‌چنان خواهان حضور در حاکمیت است و اصرار بر مشارکت مردم در انتخابات دارد ولو با دادن «رای اعتراضی».

قدیری ابیانه: اگر شورای نگهبان روحانی را تایید صلاحیت می‌کرد عجیب بود؛ او باید محاکمه و زندانی شود

محمد حسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصواگرا در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: اگر شورای نگهبان روحانی را تایید صلاحیت می کرد عجیب بود، او تخلفات عدیده‌ای داشته است. اسلام او اسلام انگلیسی است و انحرافات سیاسی دارد. شرط پذیرش مجلس خبرگان رهبری؛ علاوه بر اجتهاد، عدالت است که او نه اجتهاد دارد نه عدالت. روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش نشان داد پایبندی به قانون اساسی ندارد. رییس‌جمهور باید در چارچوب سیاست‌های کلانی که رهبر انقلاب ترسیم می‌کنند، عمل کند اما او بارها برخلاف نظر مقام معظم رهبری، اظهار نظر و عمل کرده است. از دیگر انحرافات روحانی عملکرد اطرافیانش است؛ اطرافیانی مانند برادر و برادر معاون اولش که در زندان هستند. زمانی که محسنی اژه‌ای در سمت معاونت قوه قضاییه علیه حسین فریدون اعلام جرم کرده بود، روحانی گفته بود اگر چنین کاری انجام شود علیه شما اعلام جنگ می‌کنم.

قدیری ابیانه در ادامه گفت: روحانی بودجه‌ای را که برای مقابله با کرونا اختصاص یافته بود به تاسیس ساختمانی در دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داده تا دخترش ریاست آن بخش را به عهده گیرد. داماد روحانی بدون هیچ گونه صلاحیت به سمت های بالا دست یافت، همچنین ۳۷ میلیون یورو به نرخ دولتی به واردات موز توسط پدر داماد او اختصاص یافت.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: روحانی در برجام خطوط قرمز رهبر انقلاب را رد کرد و اعلام کرد در برجام تحریم‌ها رفع می شود درحالی که در برجام اصلا حرفی از رفع تحریم‌ها نیامده بود بلکه حرف از تعلیق تحریم‌ها بود اما نه تنها تحریم‌ها تعلیق نشد، چیزی هم به دست نیاوردیم. کسی که در میانه مذاکرات می‌گوید ما محتاج آمریکا هستیم و آب خوردن ما به برجام بستگی دارد اصول اولیه سیاست خارجی را هم نمی‌داند! به دستور او پول های بی‌پشتوانه بسیاری چاپ شد و کشور دچار مشکلات بسیاری شد. در دوره روحانی اطلاعات بسیاری از مسایل حساس کشور از جمله لیست دانشمندان هسته‌ای در اختیار بیگانگان قرار گرفت.

قدیری ابیانه در ادامه تصریح کرد: عملکرد شورای نگهبان برای تایید صلاحیت روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری اشتباه بود. روحانی در بیانیه‌ای که بعد از رد صلاحیتش داده مردم را به دادن رای اعتراضی دعوت کرده که خود این موضوع هم می‌تواند دلیل دیگری برای عدم صلاحیت او باشد. کسی که به دنبال رای اعتراضی است آیا حامی نظام است؟ البته معتقدم روحانی مستحق محاکمه است و درخواست‌های بسیاری در این زمینه به قوه قضاییه داده شده است اما به نظر می‌آید عضویت او در مجلس خبرگان رهبری نوعی مصونیت قضایی برایش ایجاد کرده است و شاید یکی از دلایل ثبت نام او برای مجلس خبرگان فرار از محاکمه باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: روحانی در دوره ریاست جمهوری‌اش مدعی شد با دادن امتیازاتی به غرب می‌خواهد زمینه رفاه را برای مردم فراهم کند اما در واقع دنبال وابسته کردن انقلاب ما به غرب بود. بنابراین نه تنها به عنوان نماینده مجلس خبرگان بلکه به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و حتی به عنوان سفیر هم شایستگی صلاحیت ندارد. او ترفندهای مختلفی را در انتخابات ریاست جمهوری به کار برد تا پیروز شود مثلا گفت اگر من بیایم از وقوع جنگ جلوگیری می کنم و از قول غربی‌ها گفت به دلیل رییس‌جمهور شدن او از حمله نظامی به ایران منصرف شده‌اند. اگر این ادعا صحت داشته باشد این نشان می‌دهد غربی‌ها رییس‌جمهور شدن او را برای ایران خسارت بارتر از جنگ ارزیابی کردند.

سفیر پیشین ایران در استرالیا در ادامه گفت: در چهل و اندی سال گذشته روحانی را برای کشور مضرتر از بنی‌صدر می‌دانم، حتی تمام گروه‌های اصلاح‌طلب که حامی او بودند اکنون از او اعلام برائت می‌کنند و عنوان می‌کنند که از او به عنوان رحم اجاره‌ای استفاده کرده‌اند، هر چند فرزندی که در رحم اجاره‌ای متعلق به صاحبان نطفه است و نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت فرار کنند. در زمان تصویب قطعنامه ۵۹۸ روحانی اصرار داشت اروند رود را که ۱۹۰ کیلومتر طول دارد به عراق ببخشیم و خوشبختانه دکتر ولایتی و حضرت امام با این موضوع مخالف کردند، در حقیقت می‌خواست پا بگذارد جای پای رضاخان. رضاخان کوه‌های آرارات که وسعتی بیش از کشور سنگاپور داشت به ترکیه بخشید و دشت نآمید با وسعتی بیش از ۴ برابر سنگاپور را به افغانستان بخشید. روحانی صنعت هوا فضا را فشل کرد اما در دولت کنونی ماهواره‌ به فضا پرتاب می‌کنیم. در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت‌هایی تنظیم شده و تحویل قوه قضاییه داده شده است. البته ممکن است مسئولین عالی‌رتبه صلاح ندانند او را محاکمه کنند کما این که قبلا صلاح ندیدند موسوی و کروبی و خاتمی را محاکمه کنند. رد صلاحیت روحانی در انتخابات مجلس خبرگان کمترین کار شورای نگهبان برای جبران اشتباه تایید صلاحیت او مخصوصا در دوره دوم ریاست جمهوری‌اش است.

قدیری ابیانه درباره آینده حیات سیاسی روحانی نیز گفت: روحانی نمی تواند پس از رد صلاحیت ۱۴۰۲ جایگاهی مانند هاشمی رفسنجانی بعد از رد صلاحیت ۱۳۹۲ کسب کند زیرا نقش او در انقلاب مانند نقش آقای هاشمی رفسنجانی نبوده اما به نظر می آید عاقل‌تر از آقای خاتمی باشد، خاتمی خود را در اختیار اطرافیان افراطی‌اش قرار داد. روحانی آینده سیاسی‌اش را با اعمالش دفن کرده و از طرف رهبر انقلاب نیز سمتی در مجمع تشخیص مصلت نظام هم کسب نکرد. مشکلات روحانی نیاز به نوشتن کتاب طویلی دارد. مناسب‌ترین جا برای او نزد برادرش در زندان است.

سید رضا اکرمی: رد صلاحیت روحانی را صحیح نمی‌دانم

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: من با آقای روحانی از دوران طلبگی آشنایی دارم و او را انسان متعهد و فداکاری می‌دانم اما به این معنا نیست که حتما در کار ایشان اشتباه و ایرادی نیست، برای این که معتقدم انسان بی‌اشکال جز معصوم نداریم منتها باید معدل‌گیری کنیم و ببینیم آیا نمره‌اش ده به بالاست یا نه؟ و اگر پایین‌تر بود دیگر به او مسئولیت ندهیم. شورای نگهبان بر اساس برداشت و اطلاعاتی که دارد به این نتیجه رسیده است که عملکرد روحانی با قوانین قابل تطبیق نیست و لذا او را رد کرده اما برای مردم نمی‌گوید اشکال کار او چیست، البته اگر روحانی بخواهد به او می‌گویند که ظاهرا نخواسته است.

او در ادامه افزود: حرف ما درباره برداشت‌ها است، دوره‌ای که یک سیاستمدار در آن تصمیم خاصی را گرفته باید بررسی کنیم. مقام معظم رهبری بر این تاکید دارند که میزهای اندیشه داشته باشیم اما متاسفانه ما چنین چیزی نداریم که درآن‌جا از افراد بپرسیم چرا در فلان زمان چنین تصمیمی گرفتی؟ البته همه چیز قابل گفتن نیست! هنگامی که مسایل را در زمان خاص خودش بررسی کنیم، درمی‌یابیم آیا فرد از روی عمد خلافی مرتکب شده یا در عمل انجام شده قرار گرفته؟ ما همیشه بین خوب و خوب‌تر انتخاب نمی‌کنیم، گاهی بین بد و خوب و گاهی بین بد و بدتر دست به انتخاب می‌زنیم. امام راحل فرمودند: تا آخرین خانه و آخرین نفرمی‌جنگیم اما در شرایطی ناچار شدند قطعنامه ۵۹۸ را هم بپذیرند که از آن به جام زهر تعبیر شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه درباره احتمال صدور حکم حکومتی برای تایید صلاحیت روحانی گفت: قضاوت و داوری درباره این که رهبر انقلاب حکم حکومتی می‌دهند یا خیر نمی‌کنم ولی وجدانا می‌گویم که کار شورای محترم نگهبان را صحیح نمی‌دانم. اگر عملکرد او را بر حسب زمانی که در آن بوده بسنجیم به این نتیجه نمی‌رسیم که خلاف عمل کرده است. روحانی ۱۶ سال در شورای امنیت ملی خدمت کرده پس کاری خلاف مصالح کشور انجام نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکرمی همچنین درباره آینده حیات سیاسی روحانی تصریح کرد: ایشان یک شهروند ایرانی است و نسبت به نظام جمهوری اسلامی وفادار است و تا هر مقداری که نظام او را بخواهد در میدان حاضر خواهد بود و انجام وظیفه خواهد کرد.

کد خبر: 1218554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      0 0
      خودتونو اذیت نکنید مردم بزرگترین دغدغه شون تامین معیشت روزانه است نه قیل و قال شما در مورد انتخابات