آمایش، دانشجویان دانشگاه آزاد خوزستان را ۱۳درصد افزایش داد/ کاشت ۱۲ میلیون قطعه نهال در دست اقدام

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: با اجرای ‌طرح آمایش در دو سال گذشته در استان خوزستان، بالای ۸هزار نفر جذب دانشجو داشته‌ایم.

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اجرای طرح آمایش در این استان اظهار کرد: با اجرای طرح آمایش در خوزستان حدود ۱۰۰ رشته در کل استان ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: استان را بر اساس پتانسیل و زیست‌بوم‌های خاص به چهار بخش تقسیم کرده‌ایم. برای مثال تمرکز در شهرهای شمالی بر روی کشاورزی، در آبادان و خرمشهر تمرکز بر منطقه آزاد اروند است. تمرکز در اهواز به حوزه صنعتی و در ماهشهر نیز توجه به حوزه پتروشیمی بوده است.

افروس با اشاره به اینکه حدود ۶۰ رشته در سطح استان بازنگری و حدود ۳۷ رشته‌ جابه‌جا شده است، افزود: در قطب‌های کشاورزی و صنعتی که رشته تخصصی وجود نداشت، رشته‌ها را به رشته‌ مهارتی تبدیل و در میان واحدهای موجود جابه‌جا کرده‌ایم. برای مثال رشته‌ شیمی به نانوشیمی و فیزیک به نانوفیزیک تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: داده‌های آمایشی به احصا هیئت علمی کمک کرده است. به طوری که ظرفیت جذب ۶۵ نفر را به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان برای ما مشخص کرده که در فاز اول ۳۳ نفر را جذب و مابقی را در فراخوان بعدی جذب خواهیم کرد. در برخی مناطق به‌دلیل حضور بیش از نیاز هیئت علمی، در حال تزریق اعضا به مدارس، دبیرستان و هنرستان‌های پیشرو هستیم که بتوانیم وضعیت را ساماندهی کنیم.

افروس تصریح کرد: همانطور که با اجرای طرح آمایش تعداد دانشجویان در کل کشور افزوده شد، در استان خوزستان نیز با اجرای این ‌طرح بالای ۸هزار نفر جذب دانشجو داشتیم که ۲۰ الی ۳۰درصد در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و مابقی در مقاطع کارشناسی و کاردانی بوده‌اند.

وی تعداد کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان را بر اساس انتخاب واحد دانشجویان، ۷۰ هزار نفر برشمرد و گفت: این درحالی است که آمار دانشجویان ما دو سال پیش حدود ۶۲ هزار نفر بوده است که بیش از ۸۰درصد این افزایش دانشجو مرهون اجرای طرح آمایش در دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه طرح آمایش استان عنوان کرد: در حوزه آموزش با رقابت‌های ناسالم مواجه هستیم. برای مثال در واحدهای مختلف استان رشته‌های مهارتی، زیرساخت‌های فیزیکی از جمله کارگاه و آزمایشگاه‌ و همچنین عضو هیئت علمی فراهم است اما در شهرهایی چون ایذه، شادگان و شوشتر دانشگاه‌ای که هیچکدام از ویژگی های ذکر شده را ندارد، تنها با ۶۰درصد شهریه‌ دانشگاه آزاد اقدام به جذب دانشجو می‌کند که موجب ضرر مالی واحدهای دانشگاه آزاد در سطح استان شده است. از این رو انتظار داریم این مشکلات حل شود.

وی در ادامه افزود: اینکه چه میزان اهتمام وزارت علوم در حوزه کیفیت‌بخشی به آموزش عالی جدی است مشخص نیست. اما امیدوارم این تلاش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تا بتوانیم کیفیت‌بخشی آموزشی و عدالت آموزشی را شاهد باشیم.

افروس با اشاره به اینکه آمایش هم در جذب دانشجو و هم در مدیریت هزینه‌های دانشگاه بسیار موثر است، اضافه کرد: یک بخش آمایش به پروژه‌ هایی مربوط می‌شود که در حال اجراست. به طور مثال در حوزه کشاورزی کشت ۳۶ هکتار پرورش ماهی را داشته‌ایم که ارزش قرارداد و عایدی آن ۱۲میلیارد تومان بوده که در تلاش برای دوبرابر کردن آن هستیم.

وی ادامه داد: امسال ۲۳ پروژه اقتصادی در حال اجرا داریم که اخیرا قراردادی را با شرکت نفت مناطق نفت‌خیز انعقاد کرده‌ایم که ارزش‌ آن ۱۴.۶ میلیارد تومان است. به‌طور مثال در حوزه کشاورزی برای کشت ۱۲میلیون نهال تفاهم نامه‌ای را با منابع طبیعی نوشته‌ایم که اگر تامین اعتبارات مالی انجام شود ارزش قرداد آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. امسال واحد اهواز موفق به کشت برنج در اراضی شور شده‌ است. در واحد دزفول شاهد همکاری با شرکت سینره در ضمینه گیاهان دارویی بوده‌ایم و نیز با ایجاد آزمایشگاه غذا و دارو به استاندارد سازی محصولات پرداخته‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز عنوان کرد: در حال تبلیغ ویژه‌ رشته طلا و جواهرسازی در صنف جواهرسازان و طلافروشان هستیم. امیدواریم بتوانیم نگاه تخصصی‌تری برای این صنف ایجاد کنیم.

خبرنگار: حسام رضایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1218688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =