اوجی: امسال قطعی و افت فشار گاز را در کشور نداشتیم

وزیر نفت گفت: با وجود هوای سرد تأمین گاز پایداری داشتیم و در هیچ منطقه‌ای قطعی گاز نداشتیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، وزیر نفت با تأکید بر اینکه خبرهای خوبی تا پایان امسال در صنعت نفت خواهیم داشت، تصریح کرد: به‌زودی چند پروژه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش افتتاح و هشت قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار امضا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سود بازرگانی واردات انواع خودروهای برقی ابلاغ شد

جواد اوجی امروز در آیین بهره‌برداری از هفت پروژه نفتی و گاز اظهار کرد: ۲.۲ میلیارد دلار ارزی و ۲۰۰ میلیارد تومان ریالی در این هفت پروژه سرمایه‌گذاری شده است که با این سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۲۸ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: به‌دنبال این سرمایه‌گذاری، سالانه ۳ میلیارد دلار با افزایش ۱۵۰ هزار بشکه نفت و ۳ میلیارد دلار با افزایش ۲۸ میلیون مترمکعبی گاز برای کشور ثروت‌آفرینی می‌شود.

وزیر نفت افزود: امروز با بهره‌برداری از خط لوله دریایی جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی که چند سالی بود به تعمیرات اساسی نیاز داشت و سبب کاهش تولید شده بود، زمینه برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از این موقعیت فراهم شد که به شبکه گازرسانی کشور کمک می‌شود.

اوجی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی اتفاق‌های بزرگ مثبتی در صنعت نفت روی داده است، گفت: صنعت نفت پیش از انقلاب اسلام به‌طور کامل به شرکت‌های خارجی وابسته بود و هیچ نیروی انسانی متخصص ایرانی در این صنعت دخیل نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی یک مستشار خارجی در این صنعت چه در بالادست و چه پایین‌دست فعالیت ندارد.

وی ادامه داد: امروز تمامی صنعت نفت به همت ده‌ها هزار متخصص داخلی در بالادست و پایین‌دست، در میدان‌های نفتی و گازی، دریا و خشکی از سوی نیروهای متخصص داخلی فعال است.

ثبت رکورد ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری

وزیر نفت به تولید گاز و گازرسانی بسیار محدود در پیش از انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: امروز با تلاش صنعتگران نفت و گاز در همه دولت‌ها، ۲۳ پالایشگاه گازی با برداشت روزانه یک میلیارد مترمکعب داریم که در این ایام سرد سال به همت شرکت ملی گاز ایران رکورد تزریق ۸۵۶ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری ثبت شد و با وجود هوای سرد تأمین گاز پایداری داشتیم و در هیچ منطقه‌ای قطعی گاز نداشتیم.

طبق اعلام وزارت نفت، اوجی با بیان اینکه امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است، یادآور شد: در دولت مردمی سیزدهم، فعالیت‌ها و کارهای جهادی شتاب بیشتری گرفته‌اند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۳۲ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار از ابتدای دولت سیزدهم با اولویت پروژه‌هایی که ارزش افزوده بالاتری ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: ۵۰ پروژه به ارزش ۴۸ میلیارد دلار نیز در این مدت در صنعت نفت آغاز شده است که به تناوب در حال به بهره‌برداری رسیدن هستند.

وزیر نفت تأکید کرد: ثمره این تلاش‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز، رشد اقتصادی ۲۵.۶ درصدی در این حوزه است که تاکنون در هیچ دوره‌ای تجربه نشده بود.

به‌زودی؛ امضای ۱۴ میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی

اوجی از امضای حدود هشت قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار تا پایان امسال خبر داد و گفت: به‌دنبال تمام این دستاوردها و سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت، رشد تولید، صادرات و درآمدهای ارزی و اشتغال‌زایی محقق می‌شود.

وی به بازدید امروز خود از طرح پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک اشاره و اظهار کرد: این طرح ۱۴ سال بلاتکلیف بود و تولیدکننده اتیلن اکساید یکی از محصولات کلیدی خواهد بود که به همت هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست و براساس قول آقای علی‌عسکری ۳۶ ماهه تکمیل خواهد شد و از واردات این محصول جلوگیری می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: طرح پتروشیمی ابن‌سینای اندیمشک با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری اجرا می‌شود که تکمیل زنجیره محصول این طرح نیز در دستور کار است.

اوجی با تأکید بر اینکه خبرهای خوبی تا پایان امسال در صنعت نفت خواهیم داشت، تصریح کرد: به‌زودی چند پروژه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش افتتاح و چند پروژه تازه نیز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمل به مسئولیت اجتماعی در هیچ دورانی در وزارت نفت به این اندازه انجام نشده است، گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان در سراسر کشور پروژه‌های مسئولیت اجتماعی تقبل کرده که در هر منطقه‌ای که تأسیسات نفتی وجود دارد، مردم منطقه نیز بهره‌مند شوند.

وزیر نفت اظهار کرد: ۱۳۸۰ پروژه به ارزش ۸.۵ هزار میلیارد تومان پروژه عام‌المنفعه در استان خوزستان تعریف شده که ۳۸۰ پروژه آن به بهره‌برداری رسیده و امروز نیز بخشی در اندیمشک به بهره‌برداری رسید که هدیه صنعت نفت به مردم منطقه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =