الجزایر می‌تواند مواضع ایران را در مجامع بین المللی منعکس کند / لزوم تقویت همکاری تهران و الجزیره در حوزه دانش‌بنیان

معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه الجزایر در حال حاضر یکی از اعضای دو ساله شورای امنیت سازمان ملل است خاطر نشان کرد: این کشور می‌تواند نقش موثری در تحولات منطقه داشته و نظرات ایران و کشورهای همسور را در مجامع بین المللی منعکس کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور کشورمان بامداد امروز و به منظور شرکت در هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز به الجزایر سفر کرد. ایران و الجزایر نسبت به سایر کشورهای عربی از روابط بسیار بهتری برخوردار بوده و در زمینه‌های مختلفی بایکدیگر همکاری داشته‌اند. علاوه بر این، الجزایر در حال حاضر یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و روابط خوب با این کشور از نظر سیاسی اهمیت دارد.

بر اساس برنامه اعلام شده، ابراهیم رئیسی علاوه بر سخنرانی در نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز، با برخی از سران و مقامات عالیرتبه شرکت کننده دیدار و گفتگو خواهد کرد. همچنین دیدار و گفتگوی با رئیس جمهور الجزایر، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه 2 کشور و امضای چند سند همکاری از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به الجزایر خواهد بود. به منظور ارزیابی ابعاد مختلف و اهمیت این سفر گفتگویی با غلامرضا انصاری -معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

همکاری ایران و الجزایر در منطقه رفاه متقابل و ثبات ایجاد می‌کند

دکتر انصاری ضمن اشاره به روابط و مواضع نزدیک دو کشور اظهار کرد: ایران و الجزایر همیشه در مجامع بین المللی از یکدیگر حمایت کرده و این سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به اعتقاد وی، اگر همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های اقتصادی افزایش یابد، نتایج خوبی به همراه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که اهداف رئیس جمهور از این سفر فراتر از مباحث گازی بوده و به همین دلیل حضور در این نشست در این سطح انجام شد.

معاون سابق اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه الجزایر در حال حاضر هاب گازی به سمت اروپا از آفریقا محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: این کشور جایگاه خیلی خوبی در شمال آفریقا دارد و با توجه به روابط خوب دو کشور همکاری‌های مشترک در حوزه گازی می‌تواند تامین کننده منافع هر دو طرف باشد. وی افزود: همکاری در حوزه دانش‌بنیان باید بین دو کشور افزایش یابد و ایران می‌تواند تجربیات خود را در این حوزه‌ها به الجزایر منتقل و محصولات ایران به این کشور صادر شود. وی همچنین تاکید کرد که روابط دانشگاهی و علمی دو کشور باید تقویت شود.

از نظر این دیپلمات ایرانی، الجزایر در حال حاضر یکی از اعضای دو ساله شورای امنیت سازمان ملل است و می‌تواند نقش موثری در تحولات منطقه داشته باشد و نظرات ایران و کشورهای همسور را در مجامع بین المللی منعکس کند. وی افزود: مواضع الجزایر از سال‌های گذشته کاملا همسو با جمهوری اسلامی بوده و تبادل نظر دو کشور در مسائل منطقه‌ای می‌تواند بخشی از نظرات ایران در مورد بحران‌های منطقه را در شورای امنیت منعکس کند.

انصاری در خصوص مواضع الجزایر در مورد جنگ غزه گفت: این کشور مواضع بسیار خوبی در این ارتباط داشته و چند بار قطعنامه آتش‌بس را مطرح کردند که با وتو و ممانعت ایالات متحده آمریکا روبرو شد. وی افزودک الجزایر از فرصت حضور در شورای امنیت برای دفاع از مردم فلسطیم به خوبی استفاده کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =