دانشگاه پای آزادی بیان دانشجویان ایستاده است/ ورود فتنه‌گران به برنامه‌های انتخاباتی ممنوع!

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تهران شمال با اشاره به نگاه‌های تنگ‌نظرانه برخی افراد در حوزه فرهنگ گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از آزادی بیان و شور انتخاباتی دانشجویان حمایت می‌کند.

هادی سید وکیلی معاون فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تهران شمال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: شورای فرهنگی واحد تهران شمال به مناسبت انتخابات پیش‌رو به صورت هفتگی و فوق العاده برگزار می‌شود تا برنامه‌های تشکل‌های دانشگاهی، رصد یا تسریع شود.

بیشتر بخوانید:

مشکلی در تامین بودجه برنامه‌های انتخاباتی تشکل‌ها نداریم/ بلامانع بودن حضور نامزدها در دانشگاه آزاد

وی ادامه داد: ما شورا یا ستاد جداگانه‌ای برای فعالیت‌های انتخاباتی تشکیل نداده‌ایم چراکه انجام کارهای اداری آن طولانی بوده و نیاز به صدور مجوز است. بنابراین اعضای شورای فرهنگی واحد تهران شمال در جلسات منظم درباره انتخابات صحبت و برنامه ریزی می‌کنند.

سید وکیلی با اشاره به فضاسازی در واحد تهران شمال با هدف تبیین اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فضا سازی و محوطه سازی انتخاباتی در این واحد در نظر گرفته است. به این معنا که تشکل‌های دانشجویی و استادی می‌توانند بخشی از فضای واحد را در اختیار گرفته و برنامه‌های خود را در قالب بنر، پوستر در نقاط مختلف واحد نصب واطلاع رسانی کنند.

این مسئول اضافه کرد: علاوه بر آن؛ برگزاری نشست‌های نخبگانی با موضوع انتخابات مجلس نیز به صورت هفتگی در واحد تهران شمال برگزار می‌شود. این جلسات در قالب پرسش و پاسخ و هم اندیشی با حضور دانشجویان و افراد سرشناس است.

وی با بیان اینکه نشست های سیاسی با موضوع انتخابات نیز به صورت هفتگی در واحد تهران شمال برگزار می‌شود که تاکنون سه جلسه برگزار شده است، گفت: از افراد سرشناسی مانند محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد، حجت الاسلام یونس عرفانی عضو شورای خبرگان، سردار حسین الله کرم از موسسان انصار حزب‌الله، محمد رضا باهنر سیاست مدار اصول‌گرا برای حضور در این جلسات دعوت شده است. بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویی و معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری متولی اصلی برگزاری هر کدام از این جلسات است.

وظایف دانشگاهیان برای ایجاد شور سیاسی و انتخاباتی در جامعه و دانشگاه‌ها

سید وکیلی درباره نقش دانشگاهیان در ایجاد شور و نشاط انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دانشگاهیان نقش‌های مختلفی برعهده دارند. مهمترین وظیفه دانشگاهیان تبیین و روشنگری اهمیت و ضرورت برگزاری و مشارکت در انتخابات است و تاثیر این انتخابات در آینده ایران است. این اولین فعالیت انتخاباتی است که همه دانشگاهیان بر اساس فکر فرهیختگانی و نخبگانی باید در دانشگاه و جامعه انجام دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی تهران شمال گفت: در این راستای وظایف دانشگاهیان، اساتید، نهاد رهبری، معاونت فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی و گروه معارف باید در فضای دانشگاهی، روشنگری انجام دهند. پس جامعه دانشگاهی باید در ایفای نقش و ایجاد فضای گفتمان انتخابات مجلس شورای اسلامی کوشا باشند.

وی با تاکید بر ایجاد گفتمان‌های انتخاباتی مناسب در جامعه مطرح کرد: گفتمان انتخابات در سال‌های اخیر به سمت رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی محض حرکت کرده است. در نتیجه این موضوع بر اثر بخشی و جایگاه اصلی انتخابات در جامعه تاثیر گذاشته و انتخابات از مسیر واقعی خود خارج شده است.

سید وکیلی با بیان اینکه ما به جای اینکه ویژگی‌ها و وظایفی که کاندیداها باید داشته باشد تا صلاحیت لازم برای قبول مسئولیت را داشته باشد، به سراغ گرایش سیاسی افراد رفته‌ایم، گفت: دانشگاه وظیفه دارد که معیارهای مورد نیاز برای صلاحیت افراد و ملاک‌ها و معیارهای اثر بخش را جایگزین گرایش سیاسی افراد کند. دانشگاهیان باید بر سر تعیین ملاک‌های نماینده اصلح گفت‌وگو و بحث کنند یا اینکه کدام ملاک‌ها اثر بخش بودند و کدام ملاک‌ها اثر بخش نیستند یا کدام ویژگی‌ها یک قابل اقماض هستند و کدام یک قابل اقماض نیستد.

این کارشناسی فرهنگی ادامه داد: همچنین جامعه دانشگاهی باید اولویت بندی ملاک‌ها و ویژگی های مورد نیاز برای نماینده اصلح را نیز انجام دهد. این ملاک‌ها در جلسات پرسش و پاسخ مشخص می‌شود. در واقع یک نوع ریل گذاری فکری و گفتمانی درباره انتخاب باید توسط دانشگاه صورت گیرد و فقط مشارکت، هدف نخبگان دانشگاهی نباشد.

ورود فتنه‌گران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ممنوع!

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تشکل های دانشجویی واحد تهران شمال محدودیتی برای فعالیت‌های انتخاباتی و دعوت از افراد سیاسی، دارند یا خیر گفت: از سوی معاونت فرهنگی این واحد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. البته افراد مرتبط با فتنه‌های ۸۸ و ۷۸ و ۹۸ و ۱۴۰۱ جایی در دانشگاه ندارند.

سید وکیلی ادامه داد: به طور قطع ما دانشگاه را در اختیار محکومان فتنه‌ها قرار نخواهیم داد. افرادی که صلاحیت آنان برای نقش آفرینی مثبت در ساخت آینده ایران تایید نشده است، در دانشگاه حضور نخواهند یافت.

این مسئول با تصریح بر اینکه از نظر ما تمام افراد صلاحیت لازم برای ساخت آینده کشورمان را دارند مگر اینکه محکومیت آنان تاییر شده باشد، گفت: بنابراین تنها محدودیت برای دعوت سیاسیون، خط قرمز فتنه است.در غیر این صورت هیچ محدودیتی برای دعوت از افراد سیاسی و برگزاری جلسات گفت و گو و گفتمان انتخابات وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی نگاه‌های تنگ نظرانه از سوی نهادهای غیر اثر بخش در حوزه فرهنگ، متولیان فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگی وجود دارد. آنان تلاش دارند تا به حوزه فرهنگ ورود کنند و از برگزاری برخی مراسمات جلوگیری کنند. در نتیجه ما دفاع از حقوق دانشجو را وظیفه خود می‌دانیم. ما از برقراری آزادی بیان و شور انتخاباتی به پیشتوانه مسئولان اصلی دانشگاه آزاد اسلامی مانند دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =