نقشه جامع علمی به‌اقتضای موضوعات روز درحال به‌روزرسانی است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی علم و فناوری فرهنگستان علوم گفت: ضروری‌ترین و فوری‌ترین نیاز ما امروز، روزآمدسازی نقشه‌ جامع علمی کشور هست که این مهم، نیازمند مشارکت اساتید و نخبگان کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان رییس مرکز مطالعات راهبردی علم و فناوری فرهنگستان علوم، طی دو نشست با اعضای هیات‌علمی دانشگاه شیراز و هیات‌ اندیشه‌ورز استان فارس پیرامون موضوع روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به‌هم‌اندیشی و تبادل‌نظر پرداخت.

بیشتر بخوانید:

کلیات آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی در ستاد نقشه جامع علمی تصویب شد

کبگانیان در حاشیه‌ این رویداد که در ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست‌ها را در وهله‌ی اول دیدار، تبادل‌نظر و بهره‌مندی از نظرات تخصصی اساتید برجسته و نخبگان استان عنوان کرد و گفت: ضروری‌ترین و فوری‌ترین نیاز ما امروز، روزآمدسازی نقشه‌ جامع علمی کشور هست که این مهم، نیازمند مشارکت اساتید و نخبگان کشور است.

وی توضیح داد: نقشه‌ جامع علمی کشور حدود ۱۲ سال پیش تصویب شده است، در برخی از بخش‌ها و زمینه‌ها موفق بوده و دستاوردهایی داشته‌ایم، اما در برخی حوزه‌ها هم متوجه برخی خلأها و کمبودها شده‌ایم که باید مرتفع شود. ازسوی دیگر، برخی موضوعات در جامعه به تازگی خود را نشان داده، مانند هوش مصنوعی که در زمان تصویب نقشه، مطرح نبوده است. بنابراین به‌اقتضای موضوعات روز کشور، نقشه‌ جامع علمی کشور هم نیازمند تغییر و به‌روزرسانی است.

رییس مرکز مطالعات راهبردی علم و فناوری فرهنگستان علوم با تأکید بر لزوم مشارکت اساتید و نخبگان در نگاشت سند نقشه‌ جامع علمی کشور بیان کرد: بهترین مکان برای این‌گونه مشورت‌ها، دانشگاه‌ها هستند و از همین‌رو، امروز درخدمت اعضای هیات‌علمی دانشگاه شیراز و هیات اندیشه‌ورز استان فارس هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر اهداف برگزاری این نشست‌ها را بررسی سند توسعه‌ دانش‌بنیان استان و برش استانی سند نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد و گفت: از آنجا که ارتباط علم و فناوری با صنعت و جامعه در هر استان متفاوت است و استان‌های مختلف، ظرفیت‌ها و توانایی‌های مختلف دارند؛ لازم شد که ما ضمن پیگیری نقشه‌ جامع علمی کشور به‌صورت کلان، سند توسعه‌ دانش‌بنیان هر استان را نیز پیگیری کنیم.

وی اجرای سند توسعه‌ دانش‌بنیان استان‌ها را منوط به مشارکت و همکاری تمام مسؤولان استان، به‌ویژه استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و دانشگاه مادر استان دانست و گفت: خوشبختانه در برخی از استان‌ها که این هماهنگی و همسویی وجود داشته است، شاهد پیشرفت خوبی در اصلاح و اجرای سند توسعه‌ دانش‌بنیان استان بوده‌ایم.

رییس مرکز مطالعات راهبردی علم و فناوری فرهنگستان علوم با بیان اینکه دانشگاه شیراز از دانشگاه‌های تراز اول و برتر کشور است، اظهار کرد: دغدغه‌ها و نکاتی که ازسوی مسؤولان و اعضای هیات‌ علمی دانشگاه شیراز مطرح شد، نکات بسیار ارزنده‌ای بود که برخی از آن‌ها جدید و برخی هم در قالب خلأهای موجود نقشه جامع علمی کشور پیش‌تر دیده شده بود و در دست بررسی است.

کبگانیان افزود: البته برخی از موارد مطرح شده در اختیار نظام آموزش عالی نیست و نیازمند گفت‌وگو و پیگیری از دیگر وزارتخانه‌ها مانند صنعت، معدن تجارت، کشاورزی، اقتصاد و... است که نقشه جامع علمی کشور هم دقیقا همین هدف، یعنی پیوندزدن علم با جامعه را مدنظر دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1220757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =