درنگی در ماجرای ترور پسرعموی رهبر سازمان بدر؛ چه کسی از آشوب در عراق سود می‌برد؟

وزارت کشور عراق به صورت رسمی اعلام کرد ترور «صبری العامری» باجناق و پسرعموی هادی العامری به علت مسائل مالی و اختلاف بر سر [مالکیت] زمین بوده است. با این حال، مجموعه تحولات اخیر عراق نشان می‌دهد این کشور به سمت ناآرامی و آشوب می‌رود.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایسکانیوز، عصر امروز شنبه ۲۹ بهمن‌ماه، «صبری العامری» باجناق و پسرعموی هادی العامری رهبر سازمان بدر در حاشیه منطقه «الراشدیه» واقع در شمال شرق بغداد به همراه یک نفر دیگر ترور شد.

بیشتر بخوانید:

بازداشت عاملان ترور اقوام هادی العامری /اختلاف بر سر زمین انگیزه اصلی قتل

ساعتی قبل، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد انگیزه اصلی این قتل، «اختلاف بر سر [مالکیت] زمین» بوده است! با این حال، درنگ در برخی مسائل می‌تواند زوایای دیگری از ماجرا را نشان دهد. در این زمینه باید به نکات ذیل توجه کرد:

از حدود ده روز قبل و به موازات برگزاری جلسات گرامیداشت و ختم «شهید ابوباقر الساعدی»، پهپادهای آمریکایی به شکل بی‌سابقه‌ای در مناطق شهری عراق و در ارتفاعات پایین پرواز می‌کنند. حتی در روزهای شنبه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) و سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه (۱۳ فوریه) به ترتیب در آسمان شهرهای مقدس «نجف» و «کربلا» به گشت‌زنی پرداختند. اقدامی که در تاریخ این دو شهر مذهبی بی‌سابقه است.

طی یک هفته اخیر، ناامنی در پایتخت عراق تشدید شده است. البته سبک زندگی ملت عراق به صورتی است که زندگی عادی همزمان با این ناامنی ادامه دارد؛ اما تعداد اتفاقات ایذائی و ضد امنیتی به صورت غیرعادی افزایش یافته است. شنبه ۲۱ بهمن‌ماه یک انفجار در بغداد رخ داد که – با گذشت یک هفته - هنوز علت آن اعلام نشده است! طی یک هفته اخیر حداقل ۵ انفجار یا رخداد ضد امنیتی دیگر نیز در بغداد و حومه آن رخ داد و اگر قرار باشد بقیه استان‌ها را نیز در نظر بگیریم، به میزان قابل توجهی از اقدامات ضدامنیتی، ایذایی و تخریبی می‌رسیم! در این میان دو نمونه آخر در بغداد قابل توجه است. شب گذشته، حدود ساعت ۷ شب به وقت محلی، صدای انفجار در برخی مناطق مرکزی مانند «جادریه»، «کراده» و... به گوش رسید. بعد اعلام شد انفجاری رخ نداده و تنها صدای «بازی با آتش» و «ترقه‌بازی» در نزدیکی «منطقه سبز» بغداد بوده است! منطقه سبز بغداد، یک منطقه حفاظت شده است که عمده نهادهای حساس حکومتی و سفارتخانه‌های مهم خارجی در آن قرار دارد. سحر امروز نیز نزاع مسلحانه شدید عشیره‌ای در منطقه «الفضیلیة» واقع در شرق بغداد رخ داد که نزدیک به ۳ ساعت به طول انجامید و با ورود مستقیم ارتش و استقرار واحدهای زرهی در مناطق درگیری، آرامش به پایتخت بازگشت! جالب این جاست که در این نزاع، حتی از سلاح‌های متوسط مانند تیربار و... استفاده شد!

در سطح سیاسی نیز اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است. همین شخص هادی العامری که پسرعمویش امروز ترور شد، سه روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه (۱۵ فوریه) طی نامه‌ای، شخصی را برای استانداری «دیالی» معرفی کرد که باعث شکل‌گیری اعتراضات مردمی در این استان – به ویژه از طرف قبیله بزرگ «بنی تمیم» - شد! در نتیجه هادی العامری دو روز بعد از موضع خود عقب‌نشینی کرد و تا این لحظه بن‌بست در انتخاب استاندار جدید، همچنان ادامه دارد. به موازات آن، اعتراضات خیابانی و حتی نمایش قدرت خیابانی بنی تمیم نیز در این استان مرزی و بسیار حساس ادامه دارد!

از دیگر رخدادهای امنیتی حساس که همزمان با تحولات سیاسی دنبال می‌شود، ربایش «ایسر نصیر الخفاجی» از چهره‌های سرشناس جریان صدر در شهر «حله» است. ظهر امروز، مراسم تنفیذ «عدنان فیحان» برای استانداری «بابل» (به مرکزیت حله) برگزار شد. عدنان فیحان از سران «جنبش عصائب اهل الحق» بوده که از قطب‌های مخالف جریان صدر به حساب می‌آید. به فاصله تنها چند ساعت، «ایسر نصیر الخفاجی» از جریان صدر توسط افراد ناشناس ربوده می‌شود و «سرایا السلام» (شاخه نظامی جریان صدر) به حالت آماده‌باش درمی‌آید تا در صورت عدم آزاد شدن فوری این فرمانده‌شان، به صورت میدانی برای حل مسأله ورود کنند! بی‌تردید طراحان این ایده، به دنبال آن بودند تا عدنان فیحان را در همان ابتدای کار، با یک چالش امنیتی بسیار جدی مواجه سازند.

با توجه به موارد فوق، می‌توان ادعا کرد عراق به سمت ناامنی بیش‌تر می‌رود. نگارنده ادعا نمی‌کند کلیه اتفاقات رخ داده، جزئی از یک پازل یا نقشه از پیش طراحی شده به هدف آشوب در عراق است؛ زیرا در این زمینه اطلاعات و دیتای کافی وجود ندارد. اما داعیه نگارنده بر این است که فارغ از آن‌که بخواهیم در مورد «یک نقشه از پیش طراحی شده» صحبت کنیم، باید بگوییم روند جاری تحولات به سمتی است که کشور عراق را به سمت ناامنی سوق می‌دهد.

در چنین وضعیتی، خویشتنداری بیش‌تر رهبران سیاسی در کنار ابتکار و سرعت عمل نهادهای نظامی و امنیتی می‌تواند مانع از بروز فاجعه‌های بزرگ‌تر شود. در اواخر سال ۲۰۲۱ و در اوج بحران سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر، استان میسان شاهد نزاع مشابهی بود؛ اما درایت رهبران سیاسی دو قطب مقابل در کنار ورود مرجعیت برای پایان دادن به نزاع عشائری، باعث شد تا آرامش به این استان مرزی بازگردد. آیا این بار نیز درایت رهبران سیاسی مانع وقوع بحران بزرگ‌تر خواهد شد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1220821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =