افت ۱۰۰ درصدی رتبه ایران در آزمون تیمز در ۲۴ سال گذشته/ نمره دانش‌آموزان ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

مطالعه بین‌ المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (تیمز) نشان می‌دهد که رتبه دانش‌آموزان کلاس چهارم ایرانی در ۲۴ سال گذشته افت ۱۰۰ درصدی داشته است و همچنین نمره آن‌ها در این ‌سال‌ها پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش در همه مقاطع تحصیلی چه برای دانش‌آموزان و چه برای دانشجویان ضرورتی انکارناپذیر است. دانش‌آموز و دانشجویی که به درستی آموزش ندیده باشد، نمی‌تواند پژوهشگر موفقی باشد. از آنجایی که پیشرفت کشورها و توسعه علم وابسته به پژوهش‌های دانشگاهی است، این ناتوانی به مانعی برای توسعه کشور تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

توانایی درک مطلب دانش‌آموزان ایرانی کم است

در این راستا، انجمن بین‌المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) اقدام به ارزیابی دانش‌آموزان در حوزه‌هایی مانند ریاضیات، علوم و درک مطلب کرده است. تیمز TIMSS و پرلز PIRLS آزمون‌هایی هستند که توسط این انجمن در سراسر جهان برگزار می‌شوند. این آزمون‌ها طراحی شده‌اند تا به کشورهای شرکت‌کننده اجازه دهد دستاوردهای آموزشی و چگونگی تغییر دستاوردهایشان در طول زمان را بررسی کنند و همچنین موفقیت‌های آموزشی را در سراسر مرزها در موضوعات کلیدی ریاضیات مقایسه کنند.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش افت ۶۰ درصدی رتبه ایران در آزمون پرلز در ۲۰ سال گذشته، نشان داد که نمره سطح درک مطلب دانش‌آموزان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ کاهش یافته و همچنین رتبه ایران در جهان از ۳۲ به ۵۲ افت پیدا کرده است.

تیمز مخفف مطالعه بین‌ المللی روند آموزش ریاضیات و علوم (Trends in International MathematicsScience Study) و پرلز PIRLS مطالعه بین‌ المللی پیشرفت سواد خواندن (Progress in International Reading Literacy Study ) است که توسط مرکز IEA در راستای سنجش پیشرفت تحصیلی و عملکرد دانش‌آموزان بیش از ۶۰ کشور جهان در دروس ریاضیات، علوم و سواد خواندن برگزار می شود.

آزمون تیمز به صورت دوره‌ای و هر ۴ سال یکبار توسط انجمن بین‌ المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی IEA در کشورهای محتلف جهان برگزار و از این طریق به ارزشیابی از کیفیت نظام آموزشی کشورها، ارتقای سطح یادگیری نظام‌های آموزشی جهان و همچنین بهبود سیاست‌ ها و برنامه‌ ریزی‌ های آموزشی مربوط به فرآیند یاددهی‌–یادگیری می‌پردازد. کشف و شناسایی نقاط ضعف و نقاط قوت نظام‌ های آموزشی کشورها از جمله اهداف اصلی برگزار کنندگان آزمون تیمز در سراسر دنیا است.

اولین دوره آزمون تیمز در ایران از سال ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰ شمسی) برگزار شد. سپس در تمامی دوره های این آزمون یعنی سال‌ های ۱۹۹۵، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ روند برگزاری این آزمون ادامه یافت. دانش آموزان پایه چهارم دبستان و پایه هشتم متوسطه اول مخاطبان اصلی این رقابت هستند و باید از طریق مدارس اقدامات لازم برای نام نویسی را انجام دهند.

جدول زیر رتبه ایران در آزمون تیمز از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد؛

رتبه ایران (کلاس چهارم) رتبه ایران (کلاس هشتم)
سال ریاضیات علوم ریاضیات علوم
۱۹۹۵ ۲۵ ۲۵ ۳۸ ۳۷
۱۹۹۹ - - ۳۳ ۳۱
۲۰۰۳ ۲۲ ۲۲ ۳۳ ۳۰
۲۰۰۷ ۲۸ ۲۷ ۳۴ ۲۹
۲۰۱۱ ۴۳ ۳۸ ۳۲ -
۲۰۱۵ ۴۲ ۴۳ ۲۹ ۲۷
۲۰۱۹ ۵۰ ۴۸ ۲۹ ۳۲

بر اساس این جدول، رتبه ایران در آزمون کلاس چهارم دبستان از رتبه ۲۵ جهانی در سال ۱۹۹۵ به رتبه ۵۰ در سال ۲۰۱۹ رسیده است که نشان‌دهنده افت ۱۰۰ درصدی رتبه کشورمان در این آزمون است. در مقابل، رتبه ایران در آزمون کلاس هشتم از رتبه ۳۸ جهانی در سال ۱۹۹۵ به رتبه ۲۹ در سال ۲۰۱۹ رسیده است که نشان‌دهنده بهبود ۲۳ درصدی رتبه ایران در آزمون است.

نمره دانش‌آموزان ایرانی در ۲۴ سال گذشته پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است

جدول زیر نمره دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ نشان می‌دهد؛

نمره ایران (کلاس چهارم) نمره ایران (کلاس هشتم)
سال ریاضیات علوم ریاضیات علوم
۱۹۹۵ ۴۲۹ ۴۱۶ ۴۲۸ ۴۷۰
۱۹۹۹ - - ۴۲۲ ۴۴۸
۲۰۰۳ ۳۹۸ ۴۱۴ ۴۱۱ ۴۵۳
۲۰۰۷ ۴۰۲ ۴۳۶ ۴۰۳ ۴۵۹
۲۰۱۱ ۴۳۱ ۴۵۳ ۴۱۵ ۴۷۴
۲۰۱۵ ۴۳۱ ۴۲۱ ۴۳۶ ۴۵۶
۲۰۱۹ ۴۴۳ ۴۴۱ ۴۴۶ ۴۴۹

بر اساس این جدول، نمره ریاضیات دانش‌آموزان ایرانی کلاس هشتم در آزمون تیمز از ۴۲۸ در سال ۱۹۹۵ به ۴۴۶ در سال ۲۰۱۹ رسیده است که نشان‌دهنده افت ۴.۲ درصدی نمره کشورمان است. در مقابل، رتبه ایران در آزمون کلاس چهارم از ۴۲۹ در سال ۱۹۹۵ به ۴۴۳ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد ۳.۲ درصدی نمره دانش‌آموزان ایرانی است.

رتبه و نمره ایران در ۲۴ سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است؛ اما در این سال‌ها ثابت بوده این است که نمره دانش‌آموزان ایران در همه این سال‌ها پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1221248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =