چرا کودک نوپا لباس و پوشک خود را در می‌آورد؟

پس از یک نبرد سخت با کودکتان موفق شده اید لباسش را بپوشانید؟ اما تا برمیگردید می بینید دوباره لباسش را در آورده و به شما نگاه می کند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، لباس کودک را می پوشانید، یک لحظه برمی گردید و چیز بعدی که می بینید، او دوباره برهنه است. چرا این اتفاق اغلب رخ می دهد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

بیشتر بخوانید:

جزییات درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال

به اندازه کافی سخت است که یک کودک نوپا را برای عوض کردن لباسش ثابت نگه داشت اما هنگامی که کودک شما توانایی در آوردن لباس های خود را پیدا کرد، لباس پوشیدن کودک شما ممکن است بسیار پیچیده تر شود.

ابتدا یک نفس عمیق بکشید این رفتار معمولاً کاملاً طبیعی و بی ضرر است. تقریباً در سنین ۲ تا ۴ سالگی، کودکان نوپا تصمیم می گیرند که انجام کارهای مختلف و تغییر دادن همه چیز می تواند سرگرم کننده باشد.

به این موارد نیاز یک کودک خردسال به کنترل و اشتیاق برای آزمایش مرزها را اضافه کنید و خواهید فهمید که پوشاندن و عوض کردن لباس او سخت ترین کار می شود.

چرا کودک نوپا لباس و پوشک خود را در می آورد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کودکان نوپا دوست دارند برهنه باشند و برخی از آنها بسیار منطقی هستند! در اینجا دلیلی وجود دارد که فرزند شما ممکن است ترجیح دهد لباسش را در بیاورد:

حس خوبی دارد: لباس نپوشیدن می تواند بسیار بهتر از پوشیدن یک پیراهن خارش دار یا یک شلوار جین سفت باشد، به خصوص اگر آن پیراهن یا جین یا شلوار جین همچنان دارای برچسب تحریک کننده ای باشد که به پوست او می مالد. بحث کردن با او و توضیح منطقی دشوار است، بنابراین ممکن است بخواهید لباس های راحت تری را انتخاب کنید.

استقلالش را نشان می دهد: درآوردن لباس‌ راهی برای اعلام استقلال و آزمایش مرزهایشان است. با درآوردن لباسی که به سختی پوشانده اید، کوچولوی شما این پیام را می‌فرستد: «شاید بتوانید به من لباس بپوشید، اما نمی‌توانید من را اینطور نگه دارید!»

مهارت هایش را به شما نشان می دهد: پس از سال‌ها پوشاندن لباس‌ توسط مادر یا بابا، کودکان نوپا مشتاق هستند تا مهارت‌های تازه به‌دست‌آمده‌شان را به رخ بکشند («ببین چه کاری می‌توانم انجام دهم!»).
برای یک کودک نوپا، تابو نیست: کودکان نوپا بالغ نیستند، بنابراین نمی دانند چه چیزی و یا چه رفتاری مناسب است و چه چیزی مناسب نیست. آنها همچنین هنوز این مفهوم را درک نکرده اند که برخی از کارها در خلوت مجاز هستند، اما نه در ملاء عام، بنابراین اگر او لباس هایش را برای حمام درآورد، ممکن است فقط بخواهد در آب بازی کند و با هدف بد این کار را انجام نمی دهد.

او احساس خاصی دارد: اگر علیرغم تمام تلاش‌های شما برای امتحان تاکتیک‌های معمول، کودک نوپای شما گوش نمی‌دهد و به جای لباس پوشیدن لباس‌ها یا پوشک خود را در می‌آورد، احتمال کمی وجود دارد که مشکلات حسی در این مورد نقش داشته باشد، زیرا حساسیت شدید به بافت لباس یکی از علائم رایج آن است. با این حال، اگر نگران هستید با پزشک اطفال خود صحبت کنید.
نکاتی برای اینکه کودک نوپاتان لباس هایش را بپوشد

هرچه بیشتر سر و صدا کنید و کودک را دعوا کنید، فرزندتان بیشتر اصرار می‌کند که لخت بماند. در عوض، صبور باشید و این نکات را امتحان کنید:

گاهی بگویید بله: زمانی که دما و شرایط اجازه می دهد، به فرزندتان اجازه دهید برهنه باشد. وقتی نیاز دارد لباس بپوشد و لباس در تن او بماند به او توضیح دهید که افراد بیرون از خانه یا وقتی مهمانان به دلیل خصوصی بودن بدنشان لباس می پوشند.

لباس ها را عوض کنید: اگر اصرار داشت لباس‌هایش را در جمع بیرون بیاورد، سعی کنید لباس‌هایی به او بپوشانید که درآوردن آنها سخت‌تر است، مانند لباس‌های مجلسی، پیراهن‌هایی با دکمه‌های کوچک یا شلوارهایی همراه با کمربند.

برچسب ها را بردارید: برچسب‌ها می‌توانند برای پوست حساس کودک نوپا تحریک‌کننده باشند، بنابراین اگر از قبل آن‌ها را بردارید، ممکن است شانس بیشتری برای لباس پوشاندن او داشته باشید.

بیش از حد واکنش نشان ندهید: رفتار وحشتناک یا تنبیه کودک شما این پیام را ارسال می کند که بدن او چیزی است که باید از آن خجالت بکشید و اگر شما بخندید، او فکر می کند: "آها! در اینجا راهی برای جلب توجه وجود دارد به این معنی که ممکن است دوباره خود را برای اجرای همین عمل آماده کند.

بگذارید او لباسش را انتخاب کند: اگر در مورد لباسی که می پوشد حرفی برای گفتن داشته باشد، ممکن است لباس هایش را بپوشد. همانطور که احتمالاً تا به حال متوجه شده اید، کودکان نوپا دوست دارند کار مورد نظر خودشان را انجام دهند! به او یک انتخاب بین دو لباس بدهید و اگر ایده نامناسبی به ذهنش رسید (مثل تی شرت در ماه فوریه)، در صورت امکان نظر او را اصلاح کنید، مثلاً ابتدا یک پیراهن دیگر را زیر آن بپوشانید. برای کاهش احتمال تکرار این اتفاق، لباس‌های خارج از فصل را دور از چشم نگه دارید.

فرصت هایی برای تمرین فراهم کنید: به کودک نوپای خود یک عروسک یا حیوان عروسکی با لباس‌های آسان و راحت بدهید و به او اجازه دهید لباس آنها را بپوشاند و پوشیدن لباس و نگه داشتن آن را تمرین کند.

وقتی کودک نوپا مدام پوشک خود را در می آورد چه باید کرد؟

اگر کودک شما همیشه لباسش را می پوشد اما پوشک خود را مدام در می آورد، ممکن است نشانه‌ای از آمادگی او برای تمرین لگنی باشد. بسیاری از کودکان نوپا نیز مرحله ای را می گذرانند که از آشفتگی بیزارند، از جمله آنهایی که پوشک خود را خیس می کنند.

اگر اینطور است، می توانید با تمجید از مزایای استفاده از توالت یا نشان دادن نحوه استفاده خود از توالت، کودک خود را برای آموزش قصری آماده کنید.

اگر کودک شما برای آموزش لگن آماده نیست و شما ترجیح می دهید تا چند ماه آینده روی فرش مدفوع و ادرار نکند، سعی کنید با پوشیاندن لباس خاص در آوردن پوشک را سخت تر کنید.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1223025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =