قارایی: توسعه گردشگری بهترین راه مبارزه با ایران‌هراسی است

کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد گفت: عده‌ای در فضای مجازی سعی دارند تا وجهه بدی از کشورمان را به نمایش بگذارند، باید با تبلیغات درست و کافی در زمینه توسعه گردشگری این وجهه بد را از بین برده و با ایران‌هراسی به‌وجود آمده مقابله کنیم.

جواد قارایی کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اوضاع گردشگری ایران اظهار کرد: گردشگری داخلی در کشور ما با توجه به تورم وحشتناکی که با آن روبرو هستیم، نسبت به چند سال گذشته پیشرفت نسبتا خوبی داشته اما به‌واسطه مشکلات اقتصادی موجود هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

بیشتر بخوانید:

برخی روستاهای قم با شمال کشور برابری می‌کند/ بوم‌گردی، راهکار رونق گردشگری

وی با بیان اینکه تورم باید کاهش پیدا کند تا گردشگری رونق یابد، گفت: حالا زمان آن رسیده که روی ورود گردشگران خارجی هم تمرکز کنیم، کشور ما دارای پتانسیل‌های زیادی در زمینه گردشگری است و برای اینکه بتوانیم ارزآوری داشته باشیم، باید حتما برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

قارایی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه گردشگری خارجی داریم این است که عده‌ای در فضای مجازی دنبال ایران‌ستیزی هستند و همواره سعی دارند تا وجهه بدی از کشورمان را به نمایش بگذارند؛ باید با تبلیغات درست و کافی در زمینه گردشگری این وجهه بد را از بین برده و با ایران‌هراسی به‌وجود آمده مقابله کنیم.

کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد با بیان اینکه در زمینه تبلیغات عملکرد خوبی نداشته‌ایم و بیت‌المال را هدر داده‌ایم، گفت: برای اینکه بتوانیم گردشگران خارجی را وارد کشور کنیم علاوه بر تبلیغات، باید زیرساخت‌ها را درست کنیم، ما جاده‌های ناامن زیادی در کشور داریم، خطوط ریل راه آهن و قطارهای با کیفیت در بسیاری از نقاط نداریم، اگر این موارد را اصلاح کنیم از بسیاری از کشورهای همسایه پیش خواهیم افتاد، باید روی زیرساخت‌ها، آموزش مردم به‌ویژه کسانی که به‌طور مستقیم با گردشگران در ارتباط هستند کار کنیم.

قارایی افزود: کشوری مانند ترکیه که یک دهم کشور ما نیز جاذبه‌های گردشگری ندارد توانسته در جذب گردشگر به خوبی عمل کند، چرا که زیرساخت‌های مناسبی دارد، هواپیماها و فرودگاه‌های خوب زیادی ساخته‌ و برای گردشگران آزادی‌هایی وجود دارد که آنها را از سفر به این کشور باز نمی‌دارد؛ این کشور تبلیغات بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد و به‌واسطه این موارد توانسته صنعت گردشگری را به‌خوبی رونق دهد.

وی گفت: در ایران نیز باید تدابیری اندیشیده شود تا یک سری آزادی‌های مخصوص به گردشگرانی که مسلمان نیستند داشته باشیم و آنها بتوانند با یک حجاب عرف اجازه ورود به کشور را داشته باشند؛ در صورت رفع موانع در عرض چند سال درآمدی چند برابر درآمد نفتی خواهیم داشت و علاوه بر کارآفرینی، اقتصاد کشور رونق خواهد یافت.

راهی جز پیشرفت صنعت گردشگری نداریم

وی تاکید کرد: ما در یک کشور خشک و بیابانی زندگی می‌کنیم و راهی جز پیشرفت صنعت گردشگری نداریم؛ کشور ما دارای بیشترین و متنوع‌ترین جاذبه‌های گردشگری است و با وجود این همه دارایی، باید بتوانیم از آنها استفاده درست کنیم تا به توسعه پایدار برسیم و جزو پیشرفته‌ترین و پولدارترین کشورها باشیم.

کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد همچنین با بیان اینکه فرهنگ گردشگری به خوبی در بین مردم ما جا نیفتاده عنوان کرد: تلویزیون و صدا و سیما در این زمینه نقش مهمی دارند.

قارایی افزود: من فکر می‌کنم برنامه‌هایی که تا کنون در این زمینه تولید کرده‌ام مفید و تاثیر گذار بوده اما کافی نیست چرا که همه نهادهای باید در این زمینه کمک کنند. مثلا آموزش و پرورش باید از همان مقاطع ابتدایی در مورد حفظ و نگهداری طبیعت، تاریخ، گویش و معماری اصیل کشورمان به بچه ها آموزش دهد.

وی همچنین با اشاره به نقش بوم‌گردی‌ها در توسعه گردشگری عنوان کرد: بوم‌گردی‌ها به واسطه هزینه کمتری که نسبت به هتل‌ها و غیره دارند می‌توانند موجب توسعه گردشگری شوند، اما عدم کارشناسی و نبود دید هنری در ساخت این نوع اقامتگاه‌ها، همچنین وجود مشکلات زیرساختی نظیر سرویس‌های بهداشتی خراب، نبود آب گرم باعث شده تا چنین مکان‌هایی برای گردشگران جذابیت نداشته باشد و آنها را از ورود به بوم‌گردی‌ها بازدارد.

کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد ادامه داد: باید یک ساز و کار درست تعیین شود تا بوم‌گردی‌ها هم درست همانند هتل‌ها رتبه‌بندی شوند و با نظارت دقیق و سختگیرانه باعث جذب گردشگران شویم. همچنین باید با استانداردسازی‌ها و در نظر گرفتن مشوق‌ها کاری کنیم تا صاحبان بوم‌گردی‌ها استانداردهای خود را بالا ببرند و سعی کنند به سمت ساخت اقامتگاه‌هایی حرکت کنند که کیفیت مطلوبی دارند.

قارایی در پایان با اشاره به تعطیلات نوروز که در پیش داریم، عنون کرد: ایران جاذبه‌های دیدنی و بی‌شماری دارد و در طول ۱۲، ۱۳ سالی که مجموعه ایرانگرد را تولید می‌کردیم توانستیم صدها مکان گردشگری را به مردم معرفی کنیم که در فضای مجازی نیز بازتاب خوبی داشته است، اما به عنوان کسی که بیشتر مکان‌های ایران را دیده‌ام به مردم توصیه می کنم که حتما استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، سمنان و قزوین را ببینند، چرا که این چند استان دارای جاذبه‌های دیدنی زیادی هستند که شناخته شده نیستند و اگر به وقت و در فصل مناسبی قدم به این مکان‌ها بگذارند از زیبایی موجود در آنها شگفت‌زده خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =