برخی روستاهای قم با شمال کشور برابری می‌کند/ بوم‌گردی، راهکار رونق گردشگری

کارشناس گردشگری گفت: در سال‌های اخیر بستر مناسبی در قالب بوم‌گردی برای مردم ایجاده شده که به واسطه هزینه‌ کمتری که نسبت به هتل‌ها دارند می‌توانند برای هدایت گردشگران و رونق صنعت گردشگری تأثیرگذار باشند.

رحیم یعقوب‌زاده کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره نقاط ضعف گردشگری در کشور اظهار کرد: اساسا گردشگری در کشور ما تا حد زیادی مغفول مانده و برنامه‌ریزی درستی از جانب مسئولان و متولیان مربوطه برای این صنعت صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

سفر به شمال بهتر است یا جنوب؟ / ضرورت معرفی جاذبه‌های بکر گردشگری

یعقوب‌زاده با بیان اینکه مسئولان برنامه مناسبی برای جذب گردشگر طراحی نکرده‌اند، گفت: اگر برنامه‌ای هم در این زمینه وجود داشته باشد، اقدامات معینی برای آن پیش‌بینی نشده است مثلا در خصوص مقاصد گردشگری و اینکه در ایام مختلف سال چگونه باید مردم را به سوی مقاصد متنوع و متکثری که وجود دارد، هدایت کنیم برنامه نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه مسیر اکثر مردم کشور ما در سفرهای داخلی از سه استان گیلان، مازندران و گلستان می‌گذرد، گفت: خیل عظیمی از سفرهای داخلی به سمت شمال ایران اتفاق می‌افتد و سالانه چیزی حدود ۱۸۰ میلیون سفر داخلی فقط به این سه استان رخ می‌دهد و این مسئله بیانگر آن است که مردم به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند سفرهای کوتاه‌مدت خود را در مکانی که آب و هوای خوب و چشم‌اندازهای زیبایی دارد بگذرانند، این در حالی است که سایر استان‌ها نیز چنین پتانسیلی دارند مثلا در قم که یک استان کویری است روستاهایی وجود دارد که از نظر سرسبزی و زیبایی با شمال کشور برابری می‌کنند.

کارشناس گردشگری ادامه داد: در ایران نواحی مختلفی وجود دارد که دارای جذابیت‌های گوناگونی است که ناشناخته مانده به عنوان نمونه شهرستان جیرفت در جنوب کرمان دارای نواحی بسیار سرسبزی است، اما نگاه مردم به این استان و سفر به آن فقط شهرهای کرمان و بم است در حالی که قلعه گنج نیز در این استان وجود دارد که ناشناخته مانده است.

یعقوب‌زاده عنوان کرد: حتی در سیستان و بلوچستان شهر سوخته، ایرانشهر و سراوان را داریم که هم دارای نواحی کویری است و هم جاذبه‌های زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم و می‌تواند به نقطه‌ای جذاب برای گردشگری تبدیل شود اما کمتر کسی با این نقاط آشنایی دارد و یا چابهار با وجود اینکه منطقه‌ای شناخته شده است اما به دلیل دسترسی‌های نامطلوب و گرانی بلیط هواپیما کمتر کسی به این نقطه سفر می‌کند.

وی افزود: با وجود سفر زیاد مردم به استان مازندران اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که در مسیر بین استان‌های سمنان و مازنداران جاذبه‌های بی‌شماری برای گردشگری وجود دارد، به‌طور مثال بسیاری از وجود فولاد محله یا باداب سورت بی‌اطلاعند و یا حتی نمی‎‌دانند در همین مسیر شهمیرزاد واقع شده که بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در آن قرار داد؛ اینها همه مشکلاتی که است که مسئولان باید به فکر راه‌حلی برای آنها باشند تا مشکلات و موانع موجود هر چه سریع‌تر برطرف شود.

یعقوب‌زاده با بیان اینکه مشکل اصلی اینجاست که مسئولان توقع دارند مردم به صورت خودجوش این نواحی را بشناسند، گفت: چنین چیزی ممکن نیست و وزارت میراث فرهنگی به‌عنوان متولی این حوزه باید با صرف هزینه و تبلیغات مناسب نسبت به وجود چنین مناطقی اطلاع‌رسانی کنند تا سرمایه‌گذاران هم به این گونه نواحی گرایش پیدا کنند.

کارشناس گردشگری گفت: مردم کشور ما بیشتر بدون هدف و صرفا برای خوش‌گذرانی به سفر می‌روند که با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان سفرها را هدفمند کرد و به صنعت گردشگری در کشور رونق بخشید.

وی در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر بستر مناسبی در قالب بوم‌گردی برای مردم ایجاده شده که می‌توانند بر رونق صنعت گردشگری تاثیر گذار باشند، تاکید کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به واسطه هزینه‌های کمتری که نسبت به هتل‌ها دارند می‌توانند برای هدایت گردشگران و رونق این صنعت تأثیرگذار باشند و دولت باید در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =