برنامه ۵ ساله وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های هفتم توسعه، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌الملل در یک برنامه ۵ ساله است، گفت: ۲۰۰ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی خارجی کسب کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هاشم داداش پور در دومین جشنواره جایزه ملی ثریا که عصر سه‌شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه‌ شهیدبهشتی برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های هفتم توسعه، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌الملل در یک برنامه ۵ ساله است.

بیشتر بخوانید:

توسعه واحدهای بین الملل و جذب دانشجوی خارجی برنامه راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی

وی افزود: وقتی سخن از جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌الملل می‌کنیم؛ یعنی باید الزامات اجرایی آن را در سطح ملی که سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در سطح دانشگاهی است فراهم و رعایت کنیم. باید بتوانیم برای ایران جذابیت‌های بین‌المللی ایجاد کنیم. وقتی صحبت از مرجعیت علمی ایران می‌کنیم جذب دانشجویان بین‌الملل است، باید برای تحقق این هدف برنامه‌ای راهبردی همراه با برنامه‌های اقدام تهیه کنیم تا مسیر را برای جذب دانشجویان بین‌المللی به عنوان یکی از راه‌های رسیدن به مرجعیت علمی هموارتر کند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: جذب و تحصیل دانشجوی بین‌المللی در ایران از دو جهت قابل توجه و بررسی است؛ اولاً از جهت ورود در رقابت جاری جذب دانشجوی بین‌المللی و دوم از جهت سیاست راهبردی تحقق مرجعیت علمی و تأمین منافع کوتاه مدت و بلندمدت جذب دانشجوی بین‌المللی. بسیار روشن است در شرایطی که ایران دارای آموزش عالی و دانشگاه‌هایی برخوردار از مزیت در سطح بین‌المللی است باید با توجه به اهداف و سیاست‌های راهبردی خود وارد عرصه رقابت و تلاش برای جذب دانشجوی بین‌المللی شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ دانشگاه مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی از وزارت علوم دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: موانع شناختی، نهادی و قانونی نباید بر سر راه جذب دانشجویان بین‌الملل وجود داشته باشد؛ بنابراین زمانی که صحبت از دسترسی به مرجعیت علمی از طریق جذب دانشجویان بین‌المللی می‌کنیم باید موانع را نیز از سر راه تحقق این چشم‌انداز که از مطالبات رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، برداریم.

داداش پور تصریح کرد: ۹۰ درصد دانشجویان بین‌المللی که در ایران تحصیل می‌کنند از کشورهای افغانستان و عراق هستند که نشان می‌دهد فقط روی این ۲ کشور تمرکز داشته‌ایم، در صورتی که ۱۹۳ کشور وجود دارد که ما می‌توانیم در خصوص جذب دانشجوی بین‌المللی بر روی آن‌ها تمرکز داشته باشیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه باید تفاوت فرهنگی میان کشورها را بپذیریم؛ تأکید کرد: هر دانشجویی که از هر کشوری وارد ایران می‌شود با مختصات کشور خود در این کشور حضور پیدا می‌کند. باید هرچقدر می‌توانیم ظرفیت‌ها را برای حضور آن‌ها ایجاد کنیم تا شاهد افزایش جذب دانشجویان خارجی باشیم.

داداش‌پور با بیان اینکه باید به روان کردن جذب دانشجویان بین‌المللی کمک کنیم؛ اظهار کرد: زبان فارسی، زبان ارتباط است، در شورای انقلاب فرهنگی به امضا رسیده است که بر اساس آن دانشجوی بین‌الملل می‌تواند علاوه بر زبان فارسی از زبان دوم نیز بهره‌مند شود؛ بنابراین باید از ظرفیت دانشگاه‌ها برای آموزش زبان فارسی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: اگر دانشگاه‌ها صاحب‌اندیشه روشن باشند، می‌توانند از تمام مسیرها برای جذب دانشجویان بین‌الملل بهره ببرند و دانشگاه‌ها باید به برندسازی بپردازند؛ تمام طراحی‌ها در راستای دست یافتن ایران به مرجعیت علمی است؛ بنابراین باید همه تلاش خود را بکار گیریم تا به هدف خود دست‌یابیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =