اولین دانشکده«ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی»در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود/ افزایش ۸ هزار دانشجو با اجرای آمایش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز گفت: در  ۱۷ اسفندماه همزمان با رونمایی از پلتفرم ست؛ راه‌اندازی اولین دانشکده ساخت، تولید و فناوری های صنعتی مصوب شد و از تبریز برای کل کشور کار خود را آغاز کرد. 

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی پایه همه اقدامات و برنامه ریزی‌های بعدی است، اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی نیز سند تحول و تعالی دانشگاه به عنوان برنامه ۵ ساله راهبردی دانشگاه تعریف شده است که مبنای آن برای برنامه ریزی اقدامات در واقع همان اطلاعات آمایشی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تحصیل ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه آزاد تبریز/ رایزنی‌ها برای صدور مجوز جذب دانشجو از کردستان عراق ادامه دارد

وی ادامه داد: طرح آمایش همچون تمام کشور با دستور دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت دکتر آزادیان از سال ۹۹ و حدود ۴ سال است که در استان آذربایجان شرقی نیز در حال اجراست.

رنجبران با اشاره به استخراج سند آمایش و مأموریت گرایی استان تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای بزرگ کشور است و به چهار ناحیه تبریز و حومه و سه ناحیه در استان تقسیم شده است که هر ناحیه اقتضائات خاص خود را دارد به طور مثال در ناحیه تبریز مباحث مربوط به صنعت و تجارت بسیار پررنگ است.

وی خاطرنشان کرد: تبریز از لحاظ پتانسیل صنایعی که در آن قرار دارد چه صنایع سنگین و چه صنایع مربوط به قطعه سازی، صنایع غذایی، صنعت چرم و کفش و... همگی به عنوان وضعیت موجود احصا شده و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد قرار است یک دانشگاه حل مساله و ماموریت گرا باشد اغلب ماموریت ها به این حوزه ها اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز افزود: در شمال شرق استان به دلیل وجود معادن بزرگ از جمله مس بخشی از تمرکز به روی مسائل معدنی است و به دلیل وجود شرایط خاص کشاورزی بخشی از ماموریت ها نیز به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بخشی از استان هم که هم مرز با کشورهای دیگر از جمله آذربایجان و ارمنستان و ترکیه است موضوع و ماموریت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است و به همین ترتیب بخش دیگری از استان آذربایجان شرقی منطقه آزاد تجاری است که به نسبت اقتضائات آمایشی ماموریت‌هایی نیز برای این قسمت درنظر گرفته شده است.

احصا مقبولیت و زیرساخت رشته‌ها؛ گام بزرگ طرح آمایش/ مطلوبیت و سودمندی رشته‌ها در کنار کیفیت باید مورد توجه قرار بگیرد

رنجبران اضافه کرد: کار بزرگی که در طرح آمایش صورت گرفته است استخراج مقبولیت رشته ها و زیرساخت‌های آنهاست بدین صورت که اگر در جایی هم مقبولیت بالا باشد و هم زیرساخت ها فراهم باشد آن رشته حفظ می‌شود و در غیر این صورت رشته حذف می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح آمایش در شورای گسترش استان همچنان در حال اجراست گفت: برنامه و هدف ما این است که بر مبنای سند آمایش تمام رشته ها را به سمت مطلوبیت و مقبولیت اجتماعی سوق دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی صرفا تکیه بر کیفیت مشکلات ما را حل نمی‌کند و علاوه بر کیفیت باید مطلوبیت و سودمندی را هم درنظر بگیریم چرا که برخی رشته ها را داریم که بسیار با کیفیت در مورد آنها عمل میکنیم اما مخاطب ندارد چرا که شاید امروز برای جامعه سودمند نیست علی رغم اینکه زمانی سودمند بوده است.

وی با اشاره به آغاز حرکت دانشگاه آزاد این استان به سمت راه‌اندازی دانشکده های موضوعی نیز تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای پیشرو در بحث دانشکدگان است و بسیار خرسندیم که در سفر اخیر دکتر طهرانچی در ۱۷ اسفندماه همزمان با رونمایی از پلتفرم ست؛ نشست دانشکدگان «ساخت، تولید و فناوری های صنعتی»در تبریز تشکیل شد و اولین دانشکده ساخت تولید و فناوری های صنعتی در تبریز مصوب شد و از تبریز برای کل کشور کار خود را آغاز کرد.

رنجبران افزود: در حوزه فنی و مهندسی سه دانشکده هوش مصنوعی، صنعت ساختمان و ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی را در تبریز خواهیم داشت و برای شبستر و ایلیخچی هم دانشکده هوش مصنوعی مصوب شده است.

وی با بیان اینکه تغییر ساختار دانشی و تاسیس دانشکده های موضوعی در واحدهای دیگر نیز در حال تدوین است ادامه داد: برای واحد تبریز در حوزه علوم انسانی سه دانشکده جامعه و حکمرانی، فرهنگ و تمدن اسلامی و هنر و رسانه مصوب شده ضمن اینکه برای واحد مراغه و مرند نیز راه‌اندازی دانشکده جامعه و حکمرانی به تصویب رسیده و برای واحد بناب نیز در دست بررسی است.

راه‌اندازی ۱۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی در استان آذربایجان شرقی/به زودی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی واحد تبریز تأسیس می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی ۱۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی وجود دارد اضافه کرد: تمامی این رویکردها بر مبنای آمایش است و به زودی یک دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی هم در واحد تبریز راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای آمایش در استان از حدود ۴ سال گذشته خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان ما طی دو سال گذشته از ۵۴ هزارنفر به ۶۲ هزار نفر افزایش پیدا کرده است در حالی که بر مبنای اطلاعاتی که از هرم جمعیتی به دست می‌آمد نباید این اتفاق می افتاد و انتظار ما بسیار کمتر از این مقدار بود بنابراین آن عاملی که در این موفقیت تاثیرگذار بود تا مردم از دانشگاه آزاد اسلامی استقبال کنند، حرکت به سمت نیازهای جامعه و تضمین آینده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =