گروسی از گفت‌وگو با روسیه درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با وی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت وگو کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان دیدار با پوتین که طی سفر هفته گذشته‌اش به مسکو انجام شد، با رئیس جمهور روسیه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت وگو کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر با تاکید بر لزوم تداوم همکاری‌ها میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی تصریح کرد که هیچگونه اطلاعاتی درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران در اختیار ندارد.

بیشتر بخوانید

ایران به گزارش گروسی به شورای حکام آژانس اتمی پاسخ داد

گروسی این مطلب را روز دوشنبه (۱۴ اسفند) در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران مطرح کرد و گفت: ما انتظار داریم که مسیر دیپلماسی از سرگرفته و توافقی شود که مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران حل‌ و فصل شود.

وی با بیان اینکه فنآوری هسته‌ای ایران نسبت به سال ۹۴ متحول شده است، خواستار افزایش سطح همکاری‌های ایران و آژانس و اجرای یک «برنامه بازرسی متناسب» شد تا این سازمان بتواند ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای کشورمان را تائید کند.

مدیرکل آژانس با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در پی خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق و بی‌عملی طرف‌های اروپایی صورت گرفت، گفت: ‌ما نشانه‌ای از این که ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند نداریم. در عین حال ایران تنها کشوری است که تسلیحات هسته‌ای ندارد اما اورانیوم ۶۰ درصدی غنی می‌کند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌ خود عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

گروسی در بخش دیگری از نشست با خبرنگاران، از تمایلش برای سفر به ایران سخن گفت و بیان داشت: امیدوارم هر چه زودتر فرصتی پیدا کنم و حضوری با آنها (مقامات ایران) صحبت کنم. مدیرکل آژانس که پیشتر در گفت‌ وگو با خبرگزاری رویترز برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بود، افزود: اگر دعوتم نکنند نمی‌توانم بروم بنابراین هر وقت احساس کنند که آماده گفت‌ وگو با من هستند بسیار خوشحال خواهم شد که به آنجا برگردم.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان چندی پیش گفت که مدیرکل آژانس، اردیبهشت ماه سال آینده برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران و اولین کنفرانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1224600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =