خورشید مصنوعی کره جنوبی ۷ برابر هسته خورشید گرم شد

راکتور همجوشی تحقیقاتی فوق رسانای توکاماک متعلق به موسسه انرژی همجوشی کره به دمای هفت برابر دمای هسته خورشید رسید.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دانشمندان موسسه انرژی همجوشی کره جنوبی طی آزمایش بین دسامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ توانستند رکورد جدیدی را برای پروژه راکتور همجوشی به ثبت برسانند. آنها موفق شدند دمای ۲۱۲ درجه فارنهایت (۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد) را به مدت ۴۸ ثانیه حفظ کنند. جالب است بدانید که دمای هسته خورشید ۲۷ میلیون درجه فارنهایت یا ۱۵ میلیون درجه سانتی‌گراد است.

علاوه بر این، حالت محصور شدن بالا یا حالت H را برای بیش از ۱۰۰ ثانیه حفظ کرد. حالت H یک حالت پلاسمایی پایدار است که بهتر از حالت حبس کم است.

این آخرین موفقیت در بسیاری از موفقیت‌های راکتور همجوشی نیز هست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱ توکامک با رسیدن به یک میلیون درجه و حفظ پلاسما فوق داغ به مدت ۳۰ ثانیه، رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرده بود.

۷ برابر گرم‌تر از خورشید

همجوشی فرآیندی است که همان فرآیند تولید نور و گرما از ستاره‌ها را تقلید می‌کند. این شامل ترکیب هیدروژن و سایر عناصر سبک برای آزاد کردن نیروی فوق‌العاده‌ای است که متخصصان در این زمینه امیدوارند از آن برای برق نامحدود و بدون کربن استفاده کنند. این اغلب «جام مقدس انتقال انرژی» نامیده می‌شود.

با توجه به شورای ملی تحقیقات علم و فناوری کره، ایجاد فناوری که بتواند پلاسماهای با دمای بالا و چگالی بالا را در جایی که واکنش‌های همجوشی به طور موثر برای دوره‌های طولانی رخ می‌دهند، حفظ کند، بسیار مهم است.

به گفته این شورا، راز پشت این دستاوردهای بزرگ، انحرافات تنگستن است. اینها اجزای حیاتی هستند که در پایین ظرف خلاء در یک دستگاه همجوشی مغناطیسی قرار دارند.

آنها نقش مهمی در دفع گازهای زائد و ناخالصی‌ها از راکتور دارند در حالی که بارهای حرارتی سطح قابل توجهی را تحمل می‌کنند. تیم راکتور همجوشی کره اخیراً به استفاده از تنگستن به جای کربن در دیورترهای خود روی آورده است.

تنگستن بالاترین نقطه ذوب را در بین تمام فلزات دارد و موفقیت تیم در حفظ حالت H برای مدت زمان طولانی‌تر عمدتاً به این ارتقاء موفقیت‌آمیز نسبت داده می‌شود. این تغییر یک پیشرفت قابل توجه بوده است.

تنگستن رمز موفقیت

در مقایسه با دیورتورهای قبلی مبتنی بر کربن، انحراف‌کننده‌های تنگستن جدید تنها ۲۵ درصد افزایش دمای سطح را تحت بارهای گرمایی مشابه نشان دادند. این امر مزیت‌های قابل توجهی را برای عملیات‌های توان گرمایش با پالس طولانی فراهم می‌کند.

موفقیت انحراف‌کننده‌های تنگستن می‌تواند داده‌های ارزشمندی را برای پروژه راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین‌المللی (ITER) فراهم کند. ITER یک کلان پروژه بین‌المللی همجوشی ۲۱/۵ میلیارد دلاری است که در فرانسه توسط ده‌ها کشور از جمله کره، چین، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه در حال توسعه است.

انتظار می‌رود ITER اولین پلاسمای خود را در سال ۲۰۲۵ به دست آورد و تا سال ۲۰۳۵ به طور کامل راه‌اندازی شود و تنگستن را در دایورتورهای خود استفاده خواهد کرد.

سوک جائه یو، رئیس مؤسسه انرژی همجوشی کره، اعلام کرده است که این تحقیق چراغ سبز برای دستیابی به فناوری‌های اصلی مورد نیاز برای راکتورهای DEMO است که نیروگاه‌های نمایشی در آینده هستند. هدف تیم او اکنون ایمن‌سازی فناوری‌های اصلی لازم برای بهره برداری از ITER و راکتورهای DEMO آینده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =