مهم‌ترین مطالبات دانشجویان از نمایندگان در سال پایانی مجلس یازدهم چه بود؟

تشکل‌های دانشجویی براساس وظایف خود، در سال ۱۴۰۲ مطالبات و درخواست‌هایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جنبش دانشجویی به عنوان مجموعه‌ای که برآمده از جامعه دانشگاهی است و در واقع دیدیان این جریان محسوب می‌شود، در فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اثر گذاری مناسبی دارد.

آنها دارای وظایف و مسئولیت‌های مهمی هستند، البته مطالبه‌گری یکی از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های دانشجویان به شمار می‌رود.

از سویی دیگر مجلس شورای اسلامی به عنوان بنیادی‌ترین نهاد قانون گذار در کشور با مطالبات و دغدغه‌های بسیاری از سوی فعالان این جریان به عنوان قشر نخبگانی کشور مواجه است.

بنابراین تشکل‌های دانشجویی در سال ۱۴۰۲ در قالب انتشار نامه و بیانیه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در بهارستان و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس داشته‌اند.

غزه، مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، افزایش سن بازنشستگی، برخورد با عاملان حادثه کرمان، رد بخشنامه انتخاباتی وزارت کشور، واگذاری باشگاه فوتبال پرسپولیس، درخواست برخورد با عاملان به شهادت رساندن شهدای امنیت از جمله مهم‌ترین مطالبات مطرح شده از نمایندگان دانشجویی کشور نسبت به مجلس یازدهم است. ایسکانیوز خلاصه و اهم این مطالبات را بررسی و گردآوری کرده که به شرح زیر است:

مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی

آقای قالیباف جلوی تصویب لایحه ذبح تولید را بگیرید

تشکیل لایحه وزارتخانه بازرگانی موضوع دیگری بود که حساسیت و اعتراض جنبش دانشجویی را در پی داشت. آنان از مجلس مطالبه مخالفت با این لایجه را داشتند. در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس مطرح شده است که امور بازرگانی از وزارت معدن و تجارت جدا شده و یک وزارت جدید و مستقل ایجاد شود.

در این راستا؛ شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به احتمال تشکیل مجدد وزارت بازرگانی واکنش نشان داد.

در بخشی از این نامه خاطرنشان شده است: هم اکنون که مدیران دولت به جای تحقق شعار رشد تولید، مسیر غلط دولت مدعیان تدبیر را طی می‌کند، امید است تا جنابتان از حیثیت مجلس دفاع کنید و با حضور قاطعانه جلوی تصویب لایحه ذبح تولید (تشکیل وزارت بازرگانی) را بگیرید که تاریخ بهترین قضاوت کننده است.

تفکیک بخش بازرگانی از تولید باعث ناهماهنگی ساختاری می‌شود

همچنین بسیج دانشجویی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی مطالبه رد این لایجه را مطرح کرد.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: اکنون که زمان انتخاب بین تفکیک و عدم تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی فرا رسیده است و علی‌رغم ادعای کارشناسی بودن اختلاف نظرات، شاهد آن هستیم که نظرات کارشناسی مخالف تفکیک با محدودیت‌های رسانه‌ای بیشتری مواجه هستند که بر نگرانی‌های ناشی از نادرست بودن تفکیک می‌افزاید.

علاوه بر این؛ جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی تذکر داد.

اعتراض به تغییر معاون سیاسی وزارت کشور

رد بخشنامه انتخاباتی وزارت مجلش شورای اسلامی و به دنبال آن عزل یا استعفا محمد رضا غلامرضا معاون سیاسی وزارت کشور موجی از اعتراضات تشکل‌های دانشجویی به وحیدی وزیر کشور و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

رفتارهای پوپولیستی از چشم جوانان مومن انقلابی پنهان نمی‌ماند

در این ارتباط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در نامه‌ای اعتراضی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ناظر به موضوع تغییر معاون سیاسی وزیر کشور نوشت.

در بخشی از این نامه آمده است: مطمئناً رفتارهای غیر منطقی و پوپولیستی از چشم جوانان مومن انقلابی پنهان نمی‌ماند. حال آنکه این عده قلیل با مطرح کردن مواضع مسموم و غیر مسئولانه وحدت مجلس و دولت هم چنین امنیت روانی مردم را در نظر گرفته است. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خواستار برخورد جدی و پاسخ صریح به این مواضع از طریق تریبون مجلس است.

مجلس حرمت قانونی خود را حفظ کند

همچنین دفاتر هشت بسیج دانشجویی تهران بزرگ در بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنوان کردن این مطلب که روند تصویب لایحه دولت در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی مشکوک و خلاف قوانین است، نارضایتی خود را اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: در آخرین سال مجلس یازدهم انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «سرافراز وارد شدید، سرافراز خارج شوید»، و در شرایطی که هزینه‌های معیشتی بر مردم فشار می‌آورد، در مقابل برخورد سلیقه‌ای با قانون ایستادگی کرده و از حق ملت ایران در برابر لابی‌گران و ویژه خواران صیانت کند. به پیوست شکایت حقوقی بسیج دانشجویی در خصوص روال طی‌شده پیرامون تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود.

آقایان نماینده؛ فاین تذهبون؟

سه تشکل دانشجویی در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصمیم معاونت سیاسی وزارت کشور حمایت کرده و آن را تصمیمی بجا، صحیح و عاقلانه و انقلابی دانستند.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: جنبش دانشجویی قویا اعلام می کند که از نظر ما موارد مطرح شده در آن بخشنامه نه تنها زیر سوال بردن شان نمایندگی نمایندگان نمی باشد بلکه سد مقاومی است برای اقدامات غلط آن عده اقلیت و اندک که فرصت باقی مانده مسئولیت را بیش از آنکه به فکر حل مسائل مردم باشند به آینده خود فکر میکنند.

مطالبه رد مصوبه افزایش سن بازنشستگی

اوایل آذرماه ۱۴۰۲ بود که لایحه افزایش سن بازنشستگی توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. دولت هدف از تصویب این بند از لایحه برنامه هفتم توسعه را کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها اعلام کرد. البته مخالفان افزایش سن بازنشستگی این مصوبه را برخلاف قانون اساسی دانستند که تبعات اجتماعی به همراه دارد.

افزایش سن بازنشستگی خیانت به نسل جوان است

در این راستا؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در بیانیه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی به افزایش سن بازنشستگی اعتراض کرد.

در بخشی از این بیانیه بیان شده است: تصویب مصوبۀ افزایش سن بازنشستگی توسط مجلس شورای اسلامی، خیانت به جوانان و نسل‌های آینده است. بنابراین ما دانشجویان به نمایندگی از جوانان مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کنیم.

حل بحران صندوق‌های بازنشستگی وظیفه تن رنجور نیروی کار نیست

بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علامه طباطبائی در نامه‌ای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی پیرامون بحران صندوق‌های بازنشستگی کشور و تغییر هرم سنی بازنشستگی نکاتی را متذکر شدند.

در بخش از این نامه مطرح شده است: مسائلی همچون دائمی‌سازی قراردادهای کار یا غلبه قراردادهای دائمی بر قرارداد موقت، اجباری بودن بیمه نیروی کار غیر رسمی در نظام حقوقی کار و کارگر ایران اسلامی، به‌رسمیت شناختن مزدبگیران و مستمری‌بگیران در نظام اداره صندوق‌ها برای جلوگیری از به مفسده کشیده شدن مدیریت صندوق‌ها، شفافیت در گردش مالی صندوق‌ها و طراحی سازوکار نظارت مردمی بر مدیریت شستا است. حل این مشکلات وظیفه قشر کارگر نیست.

حمایت 24 تشکل دانشجویی از مصوبه افزایش سن بازنشستگی

۲۴ تشکل دانشجویی در نامه ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از مصوبه افزایش سن بازنشتگی حمایت کردند.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح، ۱۱ درصد از مردم جامعه را تحت پوشش خود دارند؛ اینکه ۱۱ درصد جامعه، به اندازه بودجه عمرانی کل کشور از منابع عمومی برداشت می‌کنند، با کدام دیدگاه عدالت‌خواهانه و مردم‌سالارانه قابل توجیه است؟

مطالبه برخورد با عاملان حادثه تروریستی کرمان

حادثه تروریستی کرمان اشاره به دو انفجاری دارد که در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ مصادف با چهارمین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی، دومین فرماندهٔ نیروی قدس سپاه پاسداران در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد. شمار شهدا در این حادثه تروریستی ۸۹ تن و شمار زخمی‌ها حدود ۲۴۸ اعلام شده است.

این اقدام تروریستی دشمنان موجب ایجاد موجی از ناراحتی و محکومیت را بین آحاد مختلف مردم و تشکل‌های دانشجویی شد. جریان دانشجویی در این راستا از مسئولان کشوری و لشگری و مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد با عاملان این جنایات شدند.

رژیم غاصب صهیونیستی در ضعیف‌ترین زمان خود قرار دارد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در پی حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان در بیانیه ای این اقدام را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه عنوان شده است: این رژیم تروریستی اسرائیل باید بداند که این اقدامات تروریستی بی پاسخ نخواهد ماند و انتظار ما فرزندان روح الله در بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از مسئولان امر بخصوص از شورای عالی امنیت ملی این است که پاسخی قاطع نسبت به اقدام این رژیم صفاک در دستور کار قرار بگیرد.

انفعال مسئولان امنیت کشور را نشانه گرفته است

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی تشکل دانشجویی دیگری بود که طی بیانیه ای ضمن محکومیت حادثه تروریستی کرمان در جوار مرقد شهید سلیمانی خواستار اصلاح رویه انفعال مسئولین کشور شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: مجدد تذکر می‌دهیم که حالا که صحنه درگیری و اقدامات جنایتکارانه اسراییل علیه امنیت مقاومت به داخل مرزهای ایران رسیده، باید هرچه سریعتر برخورد کوبنده با دشمن را در دستور کار قرار داد. عدم پاسخ مناسب شرایط تکرار حادثه شبیه تکرار حادثه تروریستی شاهچراغ را فراهم میکند.

جنایت کرمان حقانیت ملت ایران را به رخ جهانیان کشید

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در محکومیت حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه خاطرنشان شده است: دو انفجار در مسیر گلزار شهدای کرمان، باعث شهادت و جراحت دست کم ۲۰۰ نفر از مردم عزادار شد، که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد.

شفافیت روند مجازات عاملان حادثه ترویستی کرمان

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در پی جنایت تروریستی در کرمان بیانیه‌ای صادر کرد.

گفتنی است که این اتحادیه از مسئولین قضایی خواستار است نسبت به اعلام شفاف نتایج پیگیری ها و مجازات عاملان این جنایت هولناک، بدون فوت وقت اقدام کنند.

مطالبه برخورد با عاملان به شهادت رساندن شهدای امنیت

اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که بیش از ۴ ماه تداوم داشت، باعث شهید شدند برخی از افراد شد که شهید امنیت لقب گرفتند. تشکل های دانشجویی که از ابتدای این اغتشاشات در میدان حاضر بودند در کنار فعالیت‌های میدانی، همواره خواستار برخورد و رسیدگی به عاملان بی نظمی و به شهادت رسیدن افراد بودند.

روشنگری درباره مجرمان پرونده شهید عجمیان

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در پیامی نسبت به خبر عفو ۵ نفر از مجرمان پرونده شهید عجمیان واکنش نشان داد و از نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم، روشنگری و پیگیری این پرونده را خواستار شد.

اغتشاش گرها شامل عضو نمی‌شوند!

۳ تشکل دانشجویی در بیانیه ای خطاب به مجلس شورای اسلامی و قوه قضا نسبت به خبر عفو عاملان شهادت شهید عجمینان واکنش نشان دادند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: عفو ۳ نفر از این‌ها به دلیل ارتکاب جرم امنیتی جزو مواردی است که به صراحت از عفو حکیمانه رهبری مستثناست.

مطالبه حمایت از مردم غزه

پس از حمله پیروزمندانه رزمندگان حماس به رژیم غاصب صهیونیست در ۷ اکتبر این رژیم جنگ همه جانبه‌ای را علیه مردم بی دفاع نوار غزه آغاز کرد. شمار شهدا، زخمی ها و آوراگان این این حملات بی‌شمار است. جریان دانشجویی به همراه سایر دانشجویان از همان ابتدا این حملات با برپایی تجمعات و صدرو بیانیه و نامه اعتراض خود را نسبت به این نسل کشی اعلام کردند.

نسبت به تحرکات متخاصمانه اقدامی قاطع انجام شود

هسته‌های بین‌الملل بسیج دانشجویی سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای حمله تجاوزکارانه انگلیس با همراهی و سردمداری آمریکا را محکوم کردند و از مسئولین جمهوری اسلامی ایران اقدامی قاطع و متقابل را نسبت به این اقدامات خصمانه مطالبه کردند.

در بخش از این بیانیه عنوان شده است: مجلس شورای اسلامی و خاصتا وزارت امور خارجه درخواست داریم، با استواری بر همان خط روحیه جهادی و انقلابی خود تصمیمی قاطع و چاره ساز را اتخاذ نمایند و برخورد جدی با این کشور را در دستور کار قرار دهند تا قوت قلبی باشد برای برادران مسلمانمان در کشورهای محور مقاومت علی الخصوص ملت مظلوم یمن که امروز مورد تهاجم ناجوانمردانه دولت‌های آمریکا و انگلستان هستند.

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس

واگذاری سهام یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران یعنی پرسپولیس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به دنبال آن به سازمان تأمین اجتماعی، مدتی بود که به سر خط خبرها مبدل شده بود.

این موضوع دیگری بود که اعتراض و حساسیت تشکل های دانشجویی را بر انگیخت.

تحمیل زیان باشگاه پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی خلاف سیاست‌های کلی است

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در مورد واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت.

در بخشی از این نامه آمده است: باتوجه به هزینه‌های فراوانی که مجلس شورای اسلامی برای تصویب اصلاحات پارامتریک صندوق‌های بازنشستگی در برنامه‌ی هفتم پیشرفت داده است، اجرای چنین مصوباتی، باعث از بین بردن آن زحمات و عدم بهبود شرایط صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی می‌شود؛ لذا باتوجه به مطالب فوق الذکر، واگذاری باشگاه زیان‌ده پرسپولیس به سازمان تأمین اجتماعی، نه تنها دردی از این سازمان دوا نمی‌کند، بلکه به مشکلات این سازمان و این باشگاه پرطرفدار اضافه هم می‌کند. از همین رو از شما خواهشمندیم تا با استناد به تبصره ۴ قانون نحوه اجراء اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی آن، از اجرای این مصوبه جلوگیری بفرمایید.

مجلس اجازه تحمیل هزینه به دولت را ندهد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی بیشتر تصمیمات مجلس درباره بودجه و جلوگیری از تحمیل هزینه به دولت شد.

در بخشی از این نامه تصریح شده است: متأسفانه در زمان تصویب بودجه سالانه کشور، شاهد برخی اقدامات نا درست نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم. این اقدامات به وضوح خلاف سیاست‌های کلان نظام هستند و باعث تشدید کسری بودجه نیز می‌شوند. یکی از این موارد واگذاری تیم های مطرح فوتبال است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی

مشارکت حداکثری در انتخابات، بساط ویزاهای کانادا را جمع می‌کند

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، در واکنش به حواشی تلاش اسحاق قالیباف برای دریافت اقامت دائم کانادا و حواشی مربوط به آن، بیانیه‌ای صادر کرده است.

در این بیانیه انتشار خبر درخواست اسحاق قالیباف، فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی برای دریافت اقامت دائم کانادا، در روز گذشته، به نقل محافل تبدیل شده است. گرچه هنوز وی نتوانسته ویزای کانادا را کسب نماید، اما نفس اقدام فرزند یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی برای دریافت ویزای این کشور معاند، خبر تلخی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =