هنگام وقوع سیل چه کنیم؟

افزایش بارش‌ها در روزهای اخیر زنگ خطری است تا اقدامات پیشگیرانه لازم برای سیلاب‌های احتمالی را انجام دهیم..

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، این روزها سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید به کشور و افزایش بارش‌ها خبر می‌دهد. این خبر اگرچه خبر خوبی است اما نگران کننده هم هست چراکه بهار فصل زمان طغیان رودخانه‌ها است و احتمال وقوع سیلاب وجود دارد. اگر آمادگی‌های لازم وجود نداشته باشد، تجربه تلخ سال بهار سال ۹۸ تکرار می‌شود.

بیشتر بخوانید

آیا می‌توان آب سیلاب‌ها را ذخیره کرد؟ / آبخوان‌داری راهی برای تبدیل تهدیدها به فرصت

فریبرز ناطق الهی کارشناس حوزه مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که درصورت وقوع سیل مدیریت بحران باید به چه شکل باشد، گفت: یکی از اقدامات لازم جمع‌آوری اطلاعات هواشناسی است تا بدانیم که در کدام مناطق احتمال وقوع سیل بیشتر است. علاوه بر این مسیل‌ها هم باید لایروبی شوند. مسیرهایی که در صورت بارش و سیل قرار است آب از آنها عبور کند، باید تمیز و مشکلات آنها برطرف شوند. این اقدام در کشور ما به دلیل توجه نداشتن در ساخت و سازها بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ساخت و سازها به صورت قانونی یا غیرقانونی در مسیرهای بارش و سیل قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: این ساخت و سازها در معرض سیل قرار گرفته و خودشان عامل مشکل‌ساز می‌شوند، زیرا نخاله‌های ساختمانی در ورودی پل‌ها جمع می‌شوند و آب زیادی وارد شهرها و جاده‌ها خواهد شد.

کارشناس حوزه مدیریت بحران با اشاره به اهمیت ایجاد سیستم هشدار، بیان کرد: باید سیستم‌های هشداری در شهر و روستاها ایجاد شوند تا در صورت صدور هشدار، افراد بتوانند سریعاً به ارتفاعات بالاتر بروند و در معرض سیل قرار نگیرند. این سیستم هشدار می‌تواند از طریق مساجد، مدرسه‌ها مراکز بزرگ خرید یا سایر وسایل ارتباطی مناسب صورت گیرد.

وی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته بارها این مسائل رخ داده است و باعث شده بسیاری از جاده‌ها و ریل‌ها از بین بروند و شهرها با مشکلات زیادی روبرو شوند. بنابراین، اقداماتی مانند تمیز کردن مسیرهای سیل و ایجاد سیستم هشدار برای مردم بسیار ضروری است.

استاد دانشگاه گفت: با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم و بر اساس نقشه‌ها، می‌توانیم برنامه‌هایی را برای کنترل سیل در نظر بگیریم. یکی از راه‌های موثر برای مقابله با سیل، ایجاد کمپ‌های امداد ‌ونجات و اورژانس پزشکی در مناطق امن است. این کمپ‌ها باید در حوالی مناطقی که اوج بارش‌ها صورت می‌گیرد، ایجاد شوند.

کارشناس حوزه مدیریت بحران معتقد است، هشدارها به موقع دست مردم نمی‌رسد. وی در این خصوص اظهار کرد: تجربه‌های گذشته نشان داده در سال‌هایی که هشدار به موقع به دست مردم نرسیده، خسارت‌های بسیار شدیدی ایجاد شده است. در بسیاری از این شهرها و مناطق، تعداد زیادی مسجد و مدرسه وجود دارد که می‌توانیم از آنها در صورت وقوع سیل استفاده کنیم. یکی از مسائل عمده‌ای که رخ می‌دهد، این است که هشدارها به ‌موقع دست مردم نمی‌رسد و تا حدی تعلل از سازمان‌های هواشناسی و ستادهای مدیریت بحران وجود دارد؛ این امر ممکن است باعث ایجاد وحشت عمومی شود.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که در صورت اقدام نکردن به موقع، مصیبت‌های جدی ایجاد و مردم با مشکلات بزرگی روبرو می‌شوند. بنابراین، ما باید هرچه سریعتر پس از دریافت اطلاعات از نقشه‌ها، با استفاده از خودروهایی که در مسیر سیل یا مسیر شهرهاحرکت می‌کنند، از طریق بلندگوهایی که از قبل آماده کرده‌ایم، هشدارها را در مساجد، مدارس، اماکن عمومی و مراکز خرید بزرگ اعلام و پخش کنیم تا مردم قبل از ورود آب به منازل خود، از وجود خطر مطلع شوند. مطالعات بین‌المللی نشان داده است اگر مردم از قبل مطلع باشند خودشان چاره را پیدا می‌کنند.

کارشناس حوزه مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان آبهای ناشی از سیل را کنترل کرد، گفت:این کار نیازمند برنامه‌ریزی میان مدت و طولانی مدت است. در حال حاضر ما هیچ برنامه‌ای برای این منظور نداریم اما در بعضی نقاط کشور، به عنوان مثال در بوشهر، خوزستان و فارس، برخی از برنامه‌های آبخیزداری و آبخوانداری به صورت موردی انجام شده است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه برای کنترل آبهای روانی که ممکن است در آینده مناطق مختلف کشور را تحت تأثیر قرار دهند، باید برنامه‌ریزی کرد، عنوان کرد: باید مسیرهای انحرافی مناسبی ایجاد کرد تا آب وارد شهر نشود و به وسیله این مسیرها به سمت مناطق منحرف شود. همچنین باید قسمت‌هایی از دشت را که از قبل طراحی شده‌اند، مانند حوضچه‌ها یا دریاچه‌های کوچک، برای جمع‌آوری آب و استفاده در مصارف کشاورزی استفاده کنیم. به عنوان مثال، اجرای چنین برنامه‌ای به برنامه‌ای پنج تا ۱۰ ساله نیاز داریم. باید تمامی مناطقی که در معرض خطر سیل و آبگرفتگی قرار دارند، شناسایی شوند و برنامه‌ریزی مناسبی برای کنترل آبها انجام شود.

از طرفی در ایام تعطیلات نوروزی سفرها افزایش پیدا می‌کند و ممکن است که مسافران اطلاعاتی از شرایط جغرافیایی منطقه مورد نظر نداشته باشند کمااینکه محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم از این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفت: یکی از نگرانی‌های جدی ما، مسافران نوروزی هستند، چرا که ممکن است این افراد آشنایی کاملی با شرایط جغرافیایی شهری که در آن اسکان دارند، نداشته باشند و همین موضوع سبب شود تا آنان در هنگام بارندگی‌ها دچار حادثه شود. لذا توصیه اکید ما این است که مردم عزیز سفرهای نوروزی خود به پنج استان چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را به بعد از دوم فروردین ماه موکول کنند.

به همین جهت اهمیت هشدارهای به موقع با کمک ابزارهای مختلف و بسنده نکردن به اخبار احساس می‌شود. علاوه بر این باید با استفاده از رسانه‌های جمعی، آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها یا حتی ادارات به مردم آموزش دهیم که در زمان وقوع بحران‌های مختلف به ویژه سیل چطور عمل کنند تا شاهد بروز حوادث تلخ نباشیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1225054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =