یوز آسیایی برای زادآوری، آرامش می خواهد

معاون محیط زیست طبیعی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه حال حاضر زمان بارداری یوزپلنگ است، رانندگان و مسافران در تردد از جاده های در مجاورت زیستگاه یوز آسیایی در شمال شرق ایران با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، روح الله لایق معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر، در دنیا آخرین و تنها زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در پهنه‌ای به وسعت یک میلیون و ۹۷۷ هزار هکتار واقع در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در استان خراسان شمالی، پارک ملی توران در استان سمنان و منطقه بینابینی موسوم به یوزکُنام پُل ابریشم است.

لایق در ادامه با بیان اینکه زمان جفت‌گیری یوزپلنگ طی زمستان تا اوایل بهار است، عنوان کرد: دوره بارداری این گونه گربه سان ۹۰ تا ۹۸ روز طول می کشد که توله یوزها در بهار به دنیا می آیند.

وی با اعلام اینکه هم اکنون، دوران بارداری یوز است، تصریح کرد: حال حاضر حساس‌ترین زمان برای این گونه رو به انقراض حیات وحش شمال شرق ایران است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که طی این دوره بارداری نباید به یوز استرس وارد شود، عنوان کرد: کنترل و حفاظت کامل از این زیستگاه به همراهی، همیاری و همکاری عموم مردم نیز نیاز دارد.

وی خواستار شد: با توجه به اینکه در آستانه شروع سفرهای نوروزی هستیم، رانندگان و مسافران در هنگام تردد از جاده های مجاور پناهگاه حیات وحش میان دشت خراسان شمالی، پارک ملی توران استان سمنان و منطقه یوزکُنام پل ابریشم با سرعت مطمئنه ثبت شده در تابلوهای جاده‌ای رانندگی کنند.

لایق همچنین بیان کرد: شکارچیان برای شکار طعمه‌های یوز دست به اسلحه نشوند و طعمه های این گونه گربه‌سان را شکار نکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: عرصه‌های طبیعی و چشمه‌های این پهنه زیستگاهی یوزپلنگ آسیایی را تخریب نکنند.

علاوه بر این، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی یادآور شد: دامداران فعال در این پهنه زیستگاهی، دام‌های خود را واکسینه و سگ‌های گله خود را کنترل کنند.

وی افزود: دامداران به صورت غیر مجاز دام‌های خود را به عرصه زیستگاهی یوز هدایت و وارد نکنند.

خبرنگار: قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =