آخرین تحولات اوکراین| اعتراف ناتو به ناتوانی اف-۱۶ها در تغییر اوضاع جبهه

خط‌مشی اتریش در حل مناقشه اوکراین، نگرانی لهستان از پرواز هواپیماهای روسی، آمریکا و آلمان مخالفان اصلی دعوت اوکراین به ناتو، کمک میلیاردی سئول به کی‌یف، اعتراف ناتو به ناتوانی اف-۱۶ها در تغییر اوضاع جبهه، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ژان دی گلینیاستی، سفیر سابق جمهوری فرانسه در پایتخت روسیه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، معتقد است که مقامات مسکو و پاریس به تدریج گفتگوهای دیپلماتیک با هدف آغاز مذاکرات مربوط به حل مناقشه اوکراین را از سر خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| هشدار درباره درگیری مستقیم آمریکا و روسیه

این دیپلمات باسابقه در مصاحبه با تلویزیون فرانس۲۴ گفت: آنچه اکنون در حال رخ دادن است را می‌توان به عنوان باز شدن فصل جدیدی در روابط دو کشور و امکان مذاکراتی در خصوص اوکراین توصیف کرد.

سفیر فرانسه یادآور شد: «در حال حاضر، گفتگوهای دیپلماتیک به تازگی از سر گرفته شده که تقریبا طی دو سال گذشته سابقه نداشت. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور (امانوئل ماکرون) احساس کرده که خوب است در حل و فصل مناقشه اوکراین برای اروپایی‌ها نقش رهبری داشته باشد. به نظر من این کاری است که او تلاش می‌کند انجام دهد.»

به گفته دی گلیناستی، علیرغم این واقعیت که فعالیت نمایندگی‌های دیپلماتیک فرانسه در روسیه به حداقل مطلق کاهش یافته است و شرکت‌های فرانسوی تجارت خود با طرف روسی را محدود کرده‌اند، روابط بین دو کشور آسیب غیر قابل جبرانی نداشته و میتوان آنها را احیا کرد.این دیپلمات فرانسوی تاکید کرد: گفتگوهای سیاسی از سر گرفته شده، فعالیت دیپلماتیک حفظ شده و روابط فرهنگی نیز حفظ شده است، هرچند به دلیل بحران اوکراین تا حدودی سطح آنها کاهش یافته است.

روز گذشته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، یادآور شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آماده انجام مذاکرات بین‌المللی برای گفتگو در مورد مشکلات جهانی و منطقه‌ای با هر کسی است که به این موضوع علاقه نشان دهند. او بدین ترتیب به سوال خبرنگاران در مورد اینکه آیا پوتین در حال برنامه ریزی مذاکراتی مشابه تماس تلفنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه با همتای فرانسوی خود سباستین لکورنو است یا خیر، پاسخ داد.

مکالمات تلفنی بین وزرای دفاع روسیه و فرانسه در تاریخ سوم آوریل و به درخواست طرف فرانسوی انجام شد که در جریان آن طرفین در خصوص روند اوضاع اوکراین و حمله تروریستی در حومه مسکو صحبت کردند. لکورنو تلاش کرد شویگو را متقاعد کند که اوکراین و کشورهای غربی در این جنایت دخالتی نداشتند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و هفتاد و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

صدراعظم اتریش از ماکرون خواست از تشدید درگیری در اوکراین اجتناب کند

کارل نهمر، صدراعظم اتریش تاکید کرد که با موضع گیری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد درگیری در اوکراین موافق نیست و از او خواسته تا از تشدید تنش اجتناب کند.

صدراعظم روز جمعه در گفتگو با روزنامه فیگارو یادآور شد: وین و پاریس در خصوص قصد دستیابی به صلح پایدار در اوکراین اتفاق نظر دارند. ولی مواضع دو طرف در انتخاب مسیر رسیدن به این هدف متفاوت است. من طرفدار اصل احتیاط هستم و رئیس جمهور فرانسه حامی اصل بازدارندگی است.

کارل نهمر افزود: برخی از استدلال‌های تهاجمی ممکن است قانع‌کننده به نظر برسند، ولی خطرناک هستند. و این در حالی است که مقامات اتریش طرفدار «اصل احتیاط برای جلوگیری از تشدید غیرقابل کنترل اوضاع» هستند.

ماکرون پیش از این تاکید کرد که به این موضع گیری متعهد است که هیچ خط قرمزی در خصوص کمک به کی‌یف و امکان اعزام نیروی نظامی به اوکراین وجود ندارد.

بلند شدن هواپیماهای لهستان به دلیل اقدامات نیروی هوایی روسیه در اوکراین

ستاد فرماندهی عملیاتی نیروهای مسلح لهستان بامداد امروز، شنبه، گزارش داد که هواپیماهای جنگنده لهستان و متحدانش به دلیل اقدامات "شدید" نیروهای هوا-فضای روسیه در آسمان اوکراین، مجبور شدند به هوا بلند شوند.

در این بیانیه آمده است: هواپیماهای لهستان و متحدانش در حریم هوایی این کشور مجبور به عملیات شدند، برای اینکه در طول شب گذشته فعالیت شدید و تنش زای هواپیماهای دوربرد روسیه [در آسمان اوکراین] مشاهده شد.

یادآوری شده که ستاد فرماندهی عملیاتی ارتش لهستان وضعیت در خطوط مرزی این کشور با اوکراین را با دقت زیر نظر دارد و تمامی اقدامات لازم برای اطمینان از ایمنی حریم هوایی لهستان انجام شده است.

آخرین باری که هواپیماهای لهستانی به دلیل اقدامات روسیه به آسمان پرواز کردند، در تاریخ ۲۹ مارس بود. پیش از آن در ۲۴ مارس نیز گزارش شد که حریم هوایی لهستان توسط یک موشک کروز ناشناس که گویا توسط هواپیماهای دوربرد روسی پرتاب شده بود،نقض شده است. در نتیجه، هواپیماهای لهستانی و متحدانش در ناتو فعال شدند.

معاون نخست وزیر اوکراین: آمریکا و آلمان از دعوت این کشور به ناتو جلوگیری می‌کنند

اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر در امور همگرایی اروپایی و یورو-آتلانتیک اوکراین در شانزدهمین کنفرانس امنیتی کی‌یف، ابراز عقیده کرد که ایالات متحده مانع اصلی توسعه گفتگوها در مورد موضوع دعوت از اوکراین برای پیوستن به ناتو است.

او گفت: ما هنوز آن شخص را در میان همه کشورهای متحد و ستاد فرماندهی ناتو پیدا نکرده‌ایم که واقعاً بتوانیم در این خصوص با او صحبت کنیم. یعنی اکنون کل گفتگو با متحدان ناتو به این خلاصه می‌شود: «لطفاً در نشست واشنگتن با آرامش برخورد کنید، زیرا نمی‌دانیم توییت [دونالد] ترامپ پس از نشست رهبران ناتو چه خواهد بود». این بسیار کوتاه و نامشخص است.

معاون نخست وزیر تاکید کرد که اوکراین در مورد پیوستن به ناتو صحبت نمی‌کند، بلکه یحث بر سر دعوت از این کشور در یک فرمت قانونی الزام آور است که در نهایت عضویت در این اتحاد را تضمین کند. با این حال، به گفته او، روند توسعه مذاکرات حتی در مورد این موضوع غیرممکن است. و مخالفان اصلی حل این موضوع هم آمریکا و آلمان هستند.

نشست بعدی رهبران پیمان آتلانتیک شمالی در ماه جولای ۲۰۲۴ در واشنگتن برگزار خواهد شد.

اطلاع آژانس از گزارش حمله اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا

سرویس مطبوعاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) شب گذشته اعلام کرد که این سازمان از گزارش‌های مربوط به حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا آگاه است. به گفته آنها، آژانس بین المللی انرژی اتمی در تماس با گروهی از بازرسان حاضر خود در سایت و در حال بررسی این موضوع است.

در بیانیه منتشره آمده : "ما از این گزارش‌ها آگاه هستیم و در حال بررسی آنها هستیم. ما در محل با تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در تماس هستیم. ولی در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن نداریم."

هشدار روسیه به کی‌یف در مورد تلاش برای حمله یا بی ثباتی اوضاع در نیروگاه زاپروژیا

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو نسبت به هرگونه تلاش برای حمله یا بی ثبات کردن اوضاع در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به کی‌یف هشدار می دهد. او گفت: «ما به کی‌یف و حامیان غربی آن نسبت به هرگونه تلاش برای حمله یا بی‌ثبات کردن وضعیت در پیرامون نیروگاه زاپروژیا هشدار می‌دهیم.»

این دیپلمات از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) و رهبری آن خواست تا از کارشناسان حاضر در ایستگاه برای ثبت علنی همه موارد حملات صورت گرفته از طرف اوکراینی استفاده کنند.

اوایل روز جمعه حضور پهپادهای نظامی نیروهای مسلح اوکراین بر فراز مناطق بندر بار و ایستگاه نیتروژن-اکسیژن شماره ۲ نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ثبت کرد. هیچ آسیبی به زیرساختار های حیاتی نیروگاه وارد نشد.

کره جنوبی ۲.۳ میلیارد دلار به اوکراین کمک خواهد کرد

کره جنوبی قصد دارد ۲.۳ میلیارد دلار به عنوان بخشی از کمک‌های میان مدت و بلندمدت به اوکراین منتقل کند. این مسئله توسط چو تائه یول، وزیر امور خارجه این کشور بیان شد. به گفته او، سئول قصد دارد از سال جاری بسته کمکی میان‌مدت تا بلندمدت ۲.۳۰ دلاری را به اوکراین ارائه کند و ۱۲ میلیون دلار را برای بازپروری سربازان مجروح اوکراینی از طریق صندوق اعتماد ناتو برای کمک به اوکراین ارائه دهد.

وزیر خارجه کره جنوبی همچنین تاکید کرد که این کشور به تقویت همکاری خود با ناتو در این راستا ادامه خواهد داد. به گفته وی، اعضای این ائتلاف اهمیت همکاری با کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام را برای مقابله موثر با تهدیدات امنیت فراملی می‌دانند.

علاوه بر این، دیمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین در نشست وزیران ناتو در بروکسل گفت که سئول باید سلاح‌های مرگبار را نیز به کی‌یف ارسال کند. این دیپلمات ماه گذشته نیز از کره جنوبی ارسال سامانه‌های موشکی ضد هوایی پاتریوت را درخواست کرد.

بر اساس اطلاعات مطبوعات، وزارت خارجه کره جنوبی در پاسخ گفت: «هیچ تغییری در سیاست موجود مبنی بر امتناع از حمایت از ارسال تسلیحات مرگبار برای اوکراین ایجاد نخواهد شد».

بیلد: اوکراین می‌خواهد برد پرواز پهپادهایش را افزایش دهد

روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابع خبری خود گزارش داد، با توجه به فقدان موشک‌های میان‌برد و دوربرد، نیروهای مسلح اوکراین قصد دارند پهپادهایی دارای برد پرواز بلندمدت خریداری کنند.

در این مطلب آمده، در شرایط فقدان موشک‌های میان‌برد و دوربرد، اوکراین به طور کامل به سمت استفاده از جنگ‌های بدون سرنشین روی آورده است و در سال جاری ده سازنده پهپادهای نظامی قصد دارند هواپیماهایی با قابلیت پرواز تا فاصله ۲.۵ هزار کیلومتری به کی‌یف عرضه کنند.

این نشریه آلمانی همچنین یادآور شد که دفتر طراحی اوکراینی Luch یک پهپاد تهاجمی و شناسایی جدید به نام Sokol-۳۰۰ ساخته است. مقامات کی‌یف مدعی هستند که برد پرواز آن می تواند به ۳.۳ هزار کیلومتر برسد و قادر به حمل باری با وزن تا ۳۰۰ کیلوگرم است.

با این حال، این نشریه تاکید کرد که هواپیماهای بدون سرنشین نمی توانند به تهدیدی تمام عیار برای روسیه تبدیل شوند. یک کارشناس نظامی به بیلد گفت: حملات نیروهای مسلح اوکراین به اهدافی در خاک روسیه را نباید به عنوان شاخصی از عملکرد ضعیف پدافند هوایی روسیه در نظر گرفت. پدافند هوایی روسیه همچنان یکی از بهترین‌ها در جهان است.

استولتنبرگ: اف-۱۶ نمی‌تواند مسیر درگیری را به طور اساسی تغییر دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که تحویل جنگنده‌های F-۱۶ به اوکراین مهم است، ولی نمی تواند مسیر درگیری‌های نظامی را به طور اساسی تغییر دهد.

وی تاکید کرد: این واقعیت که متحدان ناتو F-۱۶ و خلبانان اوکراینی را آموزش می هند، نمونه مشخصی از حمایت نظامی قابل توجه از کی‌یف است. اما وضعیت میدان نبرد را نمی توان تنها با استفاده از یک سیستم تغییر داد. این جنگنده یک گلوله نقره‌ای نیست که بتواند کل "درگیری نظامی" را محتول کند. با این حال، وجود F-۱۶ ها مهم هستند.

پیش از این، در اواخر مارس، لری جانسون، تحلیلگر سابق سیای آمریکا ابراز اطمینان کرده بود که روسیه می تواند جنگنده‌های F-۱۶ که غرب قصد دارد به اوکراین عرضه کند، را نابود کند.

کی‌یف ۸۶ شخص حقوقی روسیه را تحریم کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه با امضای فرمانی دیگر، هفت فرد و ۸۶ سازمان روسی دیگر را تحریم کرد.

طبق سند منتشره در سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری، تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی ها، محدود کردن عملیات تجاری، جلوگیری از خروج سرمایه از کشور، ممنوعیت انتقال فناوری، حقوق مالکیت معنوی و سایر اقدامات است. دوره اعمال تحریم ها بین سه تا ده سال در نظر گرفته شده است.

همچنین برخی اتباع اوکراین، رومانی و اسرائیلی نیز در این فهرست تحریم قرار دارند. این لیست عمدتاً شامل شرکت های فعال در زمینه صنعتی است.

وزیر خارجه اسپانیا: ناتو برای اقدامات تهاجمی برنامه ریزی نکرده است

خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا روز گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از نزدیک شدن جهان به وقوع جنگ جهانی سوم وجود ندارد و اتحاد آتلانتیک شمالی قصد ندارد اقدامات تهاجمی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه "طبل جنگ در ناتو به صدا در نیامده است"، گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد که هیچیک از کشورهای عضو ناتو ممکن است وارد درگیری نظامی در اوکراین شود.

آلبارز در پایان تاکید کرد که البته این ائتلاف به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

یک روز قبل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل نیز گفت که این ائتلاف قصد مداخله در درگیری اوکراین را ندارد. به گفته وی، نمایندگان کی‌یف در نشست‌های چند روز اخیر در بروکسل درخواست اعزام واحدهای رزمی ناتو را نکرده، بلکه تنها خواهان افزایش کمک‌های نظامی بودند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1226109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =