واردات خودروی جانبازان به کجا رسید؟

بنیاد شهید از اواخر سال گذشته اعلام کرد که خرید و فروش حواله‌های خودروهای وارداتی ایثارگران غیرقانونی است. در حالی که دلال‌ها هنوز در سایت‌های قانونی برای خرید این حواله‌ها آگهی گذاشته و برای گریز از قانون هم راهکارهایی اندیشیده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پی بالا گرفتن تب و تاب واردات خودروی بدون سود بازرگانی برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، بازار فروش حواله این خودروها در فروشگاه‌های واقعی و مجازی داغ شده؛ به طوری که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که گاهی این حواله‌ها با قیمت‌های نجومی به فروش یا مزایده گذاشته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

خبر خوش برای جانبازان / حذف محدودیت انتقال خودرو

در این میان دلال‌ها نیز برای این گوشت شیرین، دندان تیز کرده‌اند تا بتوانند از فروش خودروی جانبازان سودی به جیب بزنند.

جانبازان ۵۰ درصد تا ۲۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد تا ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۵ هزار یورو می‌توانند خودرو وارد کشور کنند.

یکی از افرادی که خریدار حواله خودروی وارداتی جانبازان است، می‌گوید: «اگر جانباز عادی هستید، حواله خودرو فیات شما را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و اگر جانباز ویژه‌اید، حواله‌تان را ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌خرم.»

دیگری هم برای حواله بنز جانباز ویژه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌دهد؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برای حواله بنز تا ۱۳ میلیارد تومان هم پیشنهاد می‌شود.
پیش از این مهدی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف منع قانونی ۵ سال عدم فروش خودرو از آئین‌نامه خبر داده بود. این در حالی است که قبل از آن بر اساس آیین‌نامه واردات خودرو توسط جانبازان امکان فروش رسمی، عادی و وکالتی خودروهای وارداتی تا ۵ سال وجود نداشت.

کارشناس اقتصاد سیاسی، مرتضی مصطفوی خودرو معتقد است در بازاری که فساد و رانت در آن بوده و انحصاری است، هر چقدر ایجاد محدودیت کنیم یا ویژگی‌های خاصی به افراد خاص بدهیم، به ضرر جامعه است.

او با بیان اینکه با ممنوعیت ۵ ساله فروش خودروی جانبازان مخالف است، توضیح می‌دهد: «خرید و فروش این حواله‌ها چه ممنوع باشد و چه نباشد، آن‌ها خودبخود در بازار به فروش می‌روند. همان طور که کد ملی‌های زیر ۱۸ سال بسیاری به راحتی در حال خرید و فروش خودرو در بازار است.»

او سپس می‌افزاید: «ایجاد محدودیت در این بازار، باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. حتی در صورتی که آزادی فروش رانتی ایجاد کند، ضررش کم‌تر از ایجاد محدودیت است.»
میثم اروز مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این باره می‌گوید: «در حال حاضر هیچ حواله‌ای برای خودروهای وارداتی جانبازان صادر نشده.»
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس جمهور نیز پیش از این فروش حواله خودروهای وارداتی جانبازان را تخلف دانسته و گفته بود: «اصلا فیشی وجود ندارد. وزارت صمت هم خودروها را به خود شخص جانباز تحویل می‌دهد.»

یکی از دلال‌های خودروهای وارداتی جانبازان که در دیوار آگهی خود را ثبت کرده توضیح می‌دهد: «برای معامله این خودروها از جانبازان بسته به قیمت خودرو چک یا سفته می‌گیریم و سپس وکالتنامه تنظیم می‌کنیم. پس از تحویل ماشین، پول توافق شده به حساب جانباز واریز می‌شود.»

علیرضا حق‌شناس جانباز دوران دفاع مقدس و دکترای حقوق گفته بود: «در حال حاضر این معاملات قانونی نیستند؛ چرا که انتقال مالکیت اتفاق نمی‌افتد. خودرویی را که هنوز ثبت سفارش نشده، نمی‌توان فروخت.»

این در حالی است که آگهی خرید و فروش این حواله‌ها در درگاه‌های اینترنتی قانونی مانند «دیوار»، «مگا» و ... بدون مشکل ثبت شده و به نمایش در می‌آیند.

رئیس بنیاد شهید پیش از این به افرادی که وارد این نوع معامله‌ها می‌شوند، هشدار داده بود که نه تنها ممکن است بعداً درگیر عوارض حقوقی شوند، بلکه ممکن است در این مسیر کلاهبرداری‌هایی نیز اتفاق بیفتد. او اضافه کرده بود: «سازوکارهایی پیش بینی شده که بعداً افرادی که قصد خرید و فروش این خودروها را دارند، دچار مشکل خواهند شد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1226338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =