تصویب کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات / مطالبات فرهنگیان پرداخت شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

سازوکار مجلس برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی / بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ اعلام وصول شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خود در صحن مجلس رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار دارند:

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه تجارت (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم‌بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و ‌توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس.تی.سی) به داوری

بشیری: تصمیمات قاطعی برای حفظ ارزش پول ملی گرفته شود

فرهاد بشیری در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری با اشاره به نشست شب گذشته دولت و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید این جلسات از جنبه تشریفاتی خارج شده و معطوف به رفع گرفتاری مردم شود خروجی آن هم رسیدن به اقدامات کارگشا باشد.

وی افزود: دورهم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. باید به طور جدی در این زمینه تصمیمات قاطع گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که در اولین فرصت و به فوریت جلسه‌ای درباره این موضوعات برگزار شود.

کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز دوشنبه کلیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز را تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات این طرح، سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: اسلحه و مهمات از جمله ابزار ارتکاب جرم در اعتراضات و اجتماعات بوده که باعث حوادث امنیتی، سیاسی و اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به ضعف موجود در قانون فعلی مجریان و ماموران نمی‌توانند به درستی با دارندگان اسلحه و مهمات قاچاق برخورد کنند. همچنین مجریان قانون نمی‌توانند با فروشندگان اسلحه و مهمات غیرمجاز در فضای حقیقی و مجازی به درستی برخورد کنند که نتیجه آن به زیان مردم و ملت است.

دلخوش یادآور شد: قانون فعلی ضمانت اجرایی قوی برای مجازات حمل‌کنندگان سلاح ندارد. این باعث شده تا در زمان کوتاهی قاچاقچیان اسلحه و مهمات نسبت به توزیع حجم زیادی از اسلحه و مهمات در سراسر کشور با استفاده از وسیله نقلیه شخصی اقدام کنند. همچنین وسیله نقلیه‌ای که با استفاده از آن سلاح و مهمات غیرمجاز حمل شده، توقیف نمی‌شود در حالی که این اتفاق برای حمل مواد مخدر رخ می دهد.

قالیباف: مجلس درباره ارز و دارو جلسه برگزار می‌کند

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در پاسخ به تذکرات حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، شهباز حسن پور نماینده سیرجان و جواد نیک بین نماینده کاشمر اظهار کرد: درباره موضوع دارو مجلس شورای اسلامی چند جلسه‌ نظارتی را برگزار کرد که جمع‌بندی‌هایی صورت گرفته، گزارش دیوان محاسبات و معاونت نظارت مجلس نیز تهیه شده و در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد.

وی اضافه کرد: احتمالا از هفته آینده روال برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به قبل یعنی یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه بر می‌گردد. البته ما در جلسه‌ هیات رئیسه دراین باره تصمیم‌گیری می‌کنیم و جلسات نظارتی سه‌شنبه تشکیل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موضوع ارز اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی چند ماه قبل درباره بازار ارز گزارشی به دولت داد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفت دیروز نیز نامه دیگری از سوی کمیسیون اقتصادی ارائه شد. ما در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسئولان بانک مرکزی و اقتصادی دولت برگزار خواهیم کرد.

حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در تذکر خود گفت: مجلس شورای اسلامی به دولت برای بهبود وضعیت دارو فرصت داد که مهلت ۲ ماهه تمام شده و هنوز شرایط اصلاح نشده است. در تامین برخی از داروها مشکل داریم از جمله داروهای پیوندی که بیماران یک هفته تا ۲ هفته یکبار دارو دریافت می‌کنند.

حسن‌پور نماینده سیرجان نیز اظهار کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره مشکلات کشور به خصوص نوسانات بازار ارز برگزار کند.

حجت الاسلام جواد نیک بین نیز در تذکری با تاکید بر لزوم بررسی موضوع ارز در مجلس گفت: یادم می‌آید که روزگاری در سال گذشته در همین مجلس وقتی ارز از ۳۰ هزار تومان تجاوز کرد من و دوستان‌مان در مجلس گفتیم که رئیس جمهور باید به مجلس بیاید و از او طرح سوال شود و حتی او استیضاح شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید فکری شود و جلسه‌ای اضطراری و ویژه اعم از شورای امنیت ملی یا سران قوا در این زمینه برگزار و اقدامی در این خصوص انجام شود.

نوروزی: اجرای طرح اصلاح قانون مهریه ۳۵ هزار زندانی را آزاد می‌کند

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در تذکری اظهار کرد: چهار سال است که طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه در نوبت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، هیات رئیسه قول داده بود که این طرح بعد از انتخابات مورد بررسی قرار گیرد که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

وی ادامه داد: آن زمان با حقوق یک نماینده می‌شد در ماه سه سکه خرید اما امروز با حقوق ما نمایندگان نمی‌توانیم حتی نصف یک سکه را بخریم.

نوروزی یادآور شد: شب گذشته نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت بود اما هیچ صحبتی از وضعیت دلار و سکه و ارز نشد فقط از هم تعریف کردیم و بعد خداحافظی کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح می‌تواند ۳۵ هزار زندانی مهریه را نجات دهد انتظار می‌رود هیات رئیسه آن را در دستور کار قرار دهد.

اسحاقی: دستگاه قضایی به موضوع دلارهای تلگرامی ورود جدی کند

سلمان اسحاقی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس در اخطاری گفت: از رئیس مجلس به دلیل دستور به کمیسیون بهداشت در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس که امروز در کمیسیون بهداشت در خصوص دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی تشکیل جلسه خواهیم داد و خروجی آن به صحن ارائه خواهد شد، تشکر می کنم.

وی همچنین با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی، دستگاه قضا دارای وظایفی از جمله کشف جرم است؛ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات یک واجب است و در تاریخ دیدیم کشته سازی هایی که دشمن انجام می‌داد، با تکیه بر قاچاق سلاح بود، بر همین اساس نیز بررسی لایحه اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در اولویت است و بستر را برای امنیت کشور تامین می‌کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آن‌چه امروز حائز اهمیت است، امنیت اقتصادی است؛ عنوان کرد: اصل ۱۵۶ دستگاه‌ قضا را مکلف به کشف جرم کرده است؛ دیروز رهبری اشاره کردند به شرکت‌هایی که با دلار کانال‌های تلگرامی به اقتصاد و معیشت مردم آسیب می‌زنند؛ آقای اژه‌ای شب احیا از مردم عذرخواهی کردند؛ حضرت آیت‌الله اژه‌ای عذرخواهی شما و ما سودی برای مردم ندارد در صورتیکه این عذرخواهی شما یکی از خصایص بزرگان دین است و ما آن را بسیار ارزشی می‌دانیم اما در مورد بحث امنیت اقتصادی باید ورود جدی دستگاه قضا را مطالبه کنیم.

اسحاقی افزود: اینکه ببینیم عده‌ای از شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی با دلار دولتی تولید می‌کنند یا واردات انجام می‌دهند اما با دلار تلگرامی گرانی را بر مردم اعمال می‌کنند، وظیفه ذاتی قوه قضاییه است که جرم انگاری و با آنها برخورد کند؛ مرتکبان این جرایم اگر جرم‌شان از جرائمی که اسرائیل وارد می‌کند بیشتر نباشد، کمتر نیست چراکه اینها باعث شدند که سرمایه اجتماعی انقلاب آسیب ببیند؛ چند نفر از اینها که باعث شدند که گرانی بر مردم تحمیل شود، جرم انگاری و اعدام شدند؟

این نماینده مجلس گفت: موضوعی که امروز مردم واقعاً در حال آسیب دیدن از آن هستند، افزایش قیمت برخی از اقلام خوراکی است که بر مبنای دلارهای تلگرامی، انجام می‌شود اما هیچ توجهی نمی‌کنیم. تا زمانی هم که دستگاه قضا با تکیه بر اصل ۱۵۶ جرم انگاری نکند قطعا این رویه در سالهای آتی تکرار خواهد شد. در انقلاب اسلامی باید به جرم انگاری در حوزه اقتصاد ورود جدی کنیم؛ این ورود باعث می‌شود که تولید کننده داخلی که با تکیه بر دلار نیمایی و دولتی مواد اولیه خود را تامین می‌کند اما با تکیه بر دلار تلگرامی به بازار عرضه می‌کند، پاسخگو شود. چندی پیش یکی از مدیران کشور در جلسات یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس توضیح داد که یکی از مشکلاتی که در کشور داریم احتکار تولیدات داخلی و واردات است.

زنگنه: طرح مقاوم‌سازی نظام ارزی کشور اعلام وصول شود

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در تذکری اظهار کرد: بیش از هشت ماه است که طرح مقاوم سازی نظام ارزی کشور آماده شده منتها اعلام وصول نمی‌شود. انتظار می‌رود که هیات رئیسه هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

وی با بیان این‌که «در جامعه مطرح می‌شود که مجلس شورای اسلامی طرحی برای حوزه ارز ندارد که این چنین نیست» مدعی شد: متاسفانه جریانی در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها وجود دارد که در هنگام بررسی برنامه هفتم هم نگذاشتند ما موضوع حفظ ارزش پول ملی را مصوب کنیم. حال این‌که رهبری بارها بر حفظ ارزش پول ملی تاکید کردند؛ جریانی نمی‌خواهد این موضوع به عنوان قانون تبدیل شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: ذینفعانی از وضعیت ارز نفع می‌برند و نمی‌گذارند مدیریت نظام ارزی در ریل خود حرکت کند.

افزایش سلاح‌های مشمول قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره جزئیات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز را بررسی و با تصویب ماده یک این طرح به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده ۱- در ماده ۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی بعد از واژه «شکاری» عبارت «و pcp» اضافه و عبارت «مهمات مربوط» به عبارت «مهمات یا قطعات موثر مربوط» اصلاح می‌شود.»

به درخواست کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و با تصمیم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مواد ۲ و ۵ طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز جهت رسیدگی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد؛ به این ترتیب با توجه به اینکه ممکن است تغییر مواد مذکور، روی سایر مواد این طرح نیز اثر بگذارد، ادامه رسیدگی به جزئیات این طرح به بعد از گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این زمینه موکول شد.

متن ماده ۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ به شرح زیر است:

«ماده ۲ـ مقصود از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاحهای گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله‌زنی و غیرگلوله‌زنی و مهمات مربوط به آنها است.

تبصره ـ اسلحه لیزری و آن دسته از شبه‌سلاح‌هایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزینی سلاح را دارند از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و سلاحهای آموزشی و بیهوش‌کننده تابع احکام سلاح شکاری می‌باشند.»

تفنگ pcp چیست؟

«PCP»
 مخفف عبارت Pre-Charged Pneumatic است که به معنی هوای فشرده از قبل شارژ شده است. این اسلحه دارای یک مخزن هوای متراکم بوده که برای شلیک باید با هوای خشک معمولی شارژ شود.

یزدی‌خواه: مطالبات فرهنگیان پرداخت شود

علی یزدی‌خواه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در نطق میان دستور خود اظهار کرد: آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم؛ سوال این است که مسئول بازار ارز چه کسی است که باید این بازار را کنترل کند؟

وی ادامه داد: کارمندان به ویژه فرهنگیان مطالباتی دارند که هنوز پرداخت نشده است. نمونه آن معلمانی است که در خرداد ماه سال گذشته به درخواست آموزش و پرورش به حوزه های تصحیح اوراق رفته و کار انجام داده اند اما هنوز حق الزحمه خود را دریافت نکرده اند؛ این موضوع در ماه شهریور هم تکرار شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی از مهرماه تا اسفند کار کردند اما هنوز بیمه و حقوق آنها پرداخت نشده و مشخص نیست چه کسی پاسخگو است. با نامه نگاری های صورت گرفته قول داده بودند این مطالبات را پیش از عید به ویژه برای قشر آموزگاران پرداخت کنند که این اتفاق نیفتاده است.

یزدی خواه در ادامه گفت: طبق حکم قانون برنامه هفتم توسعه باید حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با شاغلین متناسب سازی شود، اما هنوز آیین نامه این قانون ابلاغ نشده است. افزایش حقوقی که می‌خواهیم بدهیم هم با کاهش قدرت پول ملی آب شده و کوچک تر می‌شود؛ مسئولان در اجرای قانون اهتمام داشته و در بحث متناسب سازی، پیش بینی بودجه های مورد نیاز را که به عمل آمده و به تصویب مجلس رسیده را به مرحله اجرا درآورند.

منتخب مجلس دوازدهم با تاکید بر لزوم ساماندهی بازار گوشت و مواد پروتئینی، گفت: طبق اخبار واصله و گزارش کارشناسان، اگر دام زنده از خارج وارد شده و در داخل ذبح و عرضه مستقیم شود، گوشت قرمز قیمت پایین تری خواهد داشت تا در داخل تولید شود.

یزدی‌خواه: مطالبات فرهنگیان پرداخت شود

علی یزدی‌خواه در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در نطق میان دستور خود اظهار کرد: آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم؛ سوال این است که مسئول بازار ارز چه کسی است که باید این بازار را کنترل کند؟

وی ادامه داد: کارمندان به ویژه فرهنگیان مطالباتی دارند که هنوز پرداخت نشده است. نمونه آن معلمانی است که در خرداد ماه سال گذشته به درخواست آموزش و پرورش به حوزه های تصحیح اوراق رفته و کار انجام داده اند اما هنوز حق الزحمه خود را دریافت نکرده اند؛ این موضوع در ماه شهریور هم تکرار شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی از مهرماه تا اسفند کار کردند اما هنوز بیمه و حقوق آنها پرداخت نشده و مشخص نیست چه کسی پاسخگو است. با نامه نگاری های صورت گرفته قول داده بودند این مطالبات را پیش از عید به ویژه برای قشر آموزگاران پرداخت کنند که این اتفاق نیفتاده است.

یزدی خواه در ادامه گفت: طبق حکم قانون برنامه هفتم توسعه باید حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با شاغلین متناسب سازی شود، اما هنوز آیین نامه این قانون ابلاغ نشده است. افزایش حقوقی که می‌خواهیم بدهیم هم با کاهش قدرت پول ملی آب شده و کوچک تر می‌شود؛ مسئولان در اجرای قانون اهتمام داشته و در بحث متناسب سازی، پیش بینی بودجه های مورد نیاز را که به عمل آمده و به تصویب مجلس رسیده را به مرحله اجرا درآورند.

منتخب مجلس دوازدهم با تاکید بر لزوم ساماندهی بازار گوشت و مواد پروتئینی، گفت: طبق اخبار واصله و گزارش کارشناسان، اگر دام زنده از خارج وارد شده و در داخل ذبح و عرضه مستقیم شود، گوشت قرمز قیمت پایین تری خواهد داشت تا در داخل تولید شود.

حسینی: هرچه سریعتر طرح ساماندهی کارکنان دولت تعیین تکلیف شود

مرتضی حسینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز در تذکری گفت: از شورای نگهبان درخواست دارم تا تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت را مشخص کند که حدود دو میلیون نفر منتظر اجرای آن هستند.

وی در تذکری دیگری به وزیر صمت گفت: شما بعد از دستگیری عده‌ای اختلاسگر و دزدان بیت‌المال در فولاد میانه چه اقدامی انجام دادید؟ چرا با مدیران وقت که این اختلاس در مجموعه آنها اتفاق افتاده بود برخورد نکرده و آنها را برکنار نکردید و به وضعیت فولاد میانه به طور اساسی رسیدگی نمی‌کنید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکری از وزیر کشور خواست تا برگزاری مراسم نماز عید فطر در مصلی به طور منظم باشد.

حسینی در پایان گفت: قانون اصلاح سن بازنشستگی با هدف برون‌رفت از بحران ملی و جلوگیری از ورشکستگی صندوق‌ها به منظور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان صورت گرفت. توجه به این مطالبه عمومی امری ضروری است.

انتقاد میرتاج‌الدینی از عملکرد بانک مرکزی

محمدرضا میرتاج الدینی در جلسه علنی امروز در تذکری با بیان اینکه نوسانات و التهابات ارزی، ثبات اقتصادی را از بین می‌برد، گفت: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درست نیست و علیرغم پیش‌بینی افزایش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، افزود: وجود دو نرخ ارز ترجیحی، حاکی از غلط بودن سیاست‌های بانک مرکزی است.

میرتاج‌الدینی همچنین از عملکرد کارتخوان‌ها در پایانه‌های فروشگاهی انتقاد کرد.

کد خبر: 1226393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =