بخش زیادی از زمان هر پروژه در ایران، صرف بروکراسی می‌شود/ کم شدن عمق طرح‌های صنعتی به دلیل موانع اداری

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان معتقد است که بخش زیادی از زمان هر پروژه در ایران، صرف بروکراسی می‌شود. تا جایی که عمق پروژه‌های صنعتی به دلیل موانع اداری کم می‌شود.

فرشاد نصراللهی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت اظهار کرد: بروکراسی، عدم فهم کارفرما نسبت به پژوهش انجام شده و نتایج آن و تامین مالی مهم‌ترین چالش‌های ارتباط دانشگاه و صنعت هستند. بروکراسی اداری ایران نه تنها بسیار پیچیده و شدید است، بلکه نامشخص است. منظور از نامشخص بودن این است که هر سازمانی بروکراسی مختص به خود را دارد و این موضوع برای پژوهشگران مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: یک بروکراسی اداری در دانشگاه وجود دارد و یک بروکراسی اداری در سازمانی که با دانشگاه قرارداد بسته است. بروکراسی اداری در کشورهای دیگر مانند آلمان هم وجود دارد؛ اما با این تفاوت که مسیر آن مشخص است. بخش زیادی از هر پروژه در ایران، صرف بروکراسی می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که می‌تواند صرف پروژه شود، برای حواشی تلف می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که پروژه‌های مرتبط با صنعت عمق کمی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

آمادگی ۲۵۰ واحد دانشگاهی پیام نور برای واگذاری/ ۱۱۰ مرکز غیرانتفاعی در کشور منحل شد

نصراللهی خاطرنشان کرد: متاسفانه کارفرمایان در ایران به رغم دانش کمی که دارند؛ اما در پروژه‌ها اعمال نظر می‌کنند. در حالی که روش درست، سپردن پروژه به مشاوران متخصص است. مشکل دیگر این است که معمولا پرداخت مطالبات پژوهشگران با تاخیر بسیار زیاد انجام می‌شود. این موضوع سبب از بین رفتن انگیزه‌های استادان دانشگاه برای همکاری با صنعت می‌شود.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت درباره راهکارهای حل مشکلات ارتباط دانشگاه و صنعت تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم که بروکراسی اداری حداقل در مسیر ارتباط دانشگاه و صنعت به کمترین حد ممکن برسد. چه در دانشگاه و چه در سازمان صنعتی مرتبط. برای مثال وحدت رویه‌ای در زمینه ارائه پروپوزال، تنظیم قرارداد و ارائه گزارش وجود داشته باشد.

وی تئوری بودن آموزش‌های دانشگاهی را یکی از اصلی‌ترین مشکلات آموزش عالی دانست و تاکید کرد: به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان توانایی لازم برای فعالیت در بازار کار را ندارند. نتایج دانشگاهی امکان استفاده از صنعت را ندارد. مشکل دیگر این است که پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی و صنعت‌محور نیستند، به طوری که حتی پژوهش‌ها در جامعه دانشگاهی هم به عنوان یک دستاورد مقاله‌ای شناخته می‌شود.

نصراللهی یادآور شد: با وجود نامگذاری سال ۱۴۰۲ به مهار تورم؛ اما تورم در این سال مهار نشد و دانشگاه ها هم نتواستند نقش موثری در مهار تورم داشته باشند. تورم و اقتصاد مسائل کلانی هستند که نیاز به تصمیم‌گیری‌های کلان دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به این که من اعتقادی به بومی‌سازی ندارم، گفت: به این معنا که دانشی را از خارج وارد کنیم و با کمی تغییرات در داخل کشور استفاده کنیم. به نظر من هر دانشی باید متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بازطراحی شود. برای مثال طراحی ساختمان کم انرژی باید دقیقا متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران انجام شود. رسیدن به ساختمان کم انرژی متناسب با شرایط ایران یکی از اهداف ما است.

گفتنی است، فرشاد نصراللهی دانشیار رشته معماری و انرژی دانشگاه هنر اصفهان است که تاکنون پژوهش‌های کاربردی بسیاری در زمینه ساختمان‌های کم انرژی و ساختمان‌های سبز داشته است. وی همچنین پژوهشگر دپارتمان تکنولوژی ساختمان و طراحی دانشگاه صنعتی برلین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =