ارتباط دانشگاه و صنعت، پویا و پایدار نیست/ نبود هزینه تبدیل علم به ثروت در دسترس دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه تهران با بیان این که ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران، ارتباط پویا و پایداری نیست، گفت: دانشگاه‌ها هزینه تبدیل علم به ثروت را در اختیار ندارند.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اختلاف رتبه ۱۵ تولید علم و رتبه ۶۲ فناوری ایران در جهان، اظهار کرد: علم برای علم نیست. علم باید در خدمت جامعه و حل مسائل جامعه باشد. متاسفانه دانشگاه‌های ایران از جهت برقراری ارتباط بین یافته‌های علمی و کاربست‌های آن در جامعه در مقایسه با دانشگاه‌های دنیا، کار گسترده‌ای انجام نداده‌اند. دانشگاه کارآفرین به این امر می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی با مشارکت مردم

وی افزود: البته دانشگاه‌های ایران از نظر دانش‌افزایی که برای دانشجویان فراهم می‌کنند، از بهترین‌های دنیا هستند. این موضوع را می‌توان از اقبالی که از دانشجویان ایرانی در جهان می‌شود، فهمید.

مقیمی خاطرنشان کرد: تبدیل علم به ثروت از طریق فناوری اتفاق می‌افتد. تبدیل علم به ثروت نیازمند هزینه‌هایی زیرساختی است. متاسفانه دانشگاه‌های کشورمان این هزینه‌ها را در اختیار ندارند. برخی از دلایل تبدیل نشدن علم به ثروت می‌تواند به موانعی مانند نبود تسهیلات، امکانات، منابع مالی و تحقیقات برگردد. دلیل دیگر این است که ارتباط دانشگاه و صنعت، ارتباط پویا و پایداری نبوده است.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: برای این که بتوانیم به همان میزانی که در تولید علم، دانش‌افزایی، تربیت دانشجویان عالم موفق هستیم در فناوری، حل مسائل و اختراعات هم موفق باشیم، لازم است همتی از سوی دانشگاه و صنعت صورت بگیرد. امکانات و زیرساخت‌ها فراهم شود تا پژوهشگران و دانشمندان بتوانند یافته‌های خود را در قالب فناوری ارائه دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاه تهران اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است مانند ایجاد آزمایشگاه مرکزی، ایستگاه‌های مهارت‌ورزی در صنعت و پردیس‌های علم و فناوری. اگر این تعاملات شکل بگیرد، رتبه‌ای که ما د رفناوری به دست آورده‌ایم، با رتبه علمی کشور تراز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1230669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =