آخرین تحولات اوکراین| تمایل کی‌یف برای دیدن چین در اجلاس سوئیس

درخواست کنگره از پنتاگون برای مجوز استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به روسیه، شکایت زلنسکی از بی‌میلی غرب برای قطع روابط با مسکو و انتقاد شولتز از طرح ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در غرب اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شب گذشته در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از این مسئله شکایت کرد که کشورهای غربی به نیروهای مسلح این کشور اجازه استفاده از تسلیحات پیشرفته برای حمله به خاک روسیه را نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی هدف از برگزاری کنفرانس سوئیس را فشار بر روسیه خواند

زلنسکی مدعی شد: «ما هرگز از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده نکرده‌ایم، زیرا چنین اجازه‌ای به ما داده نشده است. و ما نمی‌توانیم کل حجم تسلیحات دریافتی خود را در معرض خطر قرار دهیم.»

وی همچنین با اشاره به اینکه کی‌یف در حال مذاکره با شرکای خارجی در مورد امکان استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به تجهیزات نظامی روسیه در مرز و در عمق خاک روسیه است، گفت: «هنوز هیچ نتیجه مثبتی وجود ندارد.»

پیش از این، لوید آستین، رئیس پنتاگون در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که ایالات متحده با گسترش دامنه استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی مخالف است.

در عین حال، گروهی از قانونگذاران خواستار آن هستند که پنتاگون به اوکراین اجازه دهد تا با استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده به خاک روسیه حمله کند.

در نامه ارسالی نمایندگان هر دو حزب در مجلس نمایندگان آمریکا برای لوید آستین، آمده است: «ما به عنوان اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده به شما (رئیس پنتاگون) اطلاع می دهیم که از همکاران اوکراینی خود قاطعانه حمایت کرده و امکان استفاده از سلاحهای ارائه شده توسط ایالات متحده برای حمله به اهداف استراتژیک در داخل خاک روسیه را مجاز می دانیم.»

در این سند همچنین یادآوری شده که سیاست جو بایدن با هدف محدود کردن توانایی اوکراین برای اعمال فشار بر نیروهای نظامی روسیه از طریق تسلیحات عرضه شده یا سایر اقدامات غیرمستقیم آمریکایی است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نوزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

زلنسکی: غرب در حال بررسی گزینه شکست اوکراین است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، از این مسئله شکایت کرد که کشورهای غربی به دنبال حفظ روابط تجاری و دیپلماتیک با روسیه هستند، زیرا شکست اوکراین در این درگیری را در نظر دارند.

وی گفت: « در اصل، شرکای ما از قطع روابط با روسیه به طور کامل می ترسند. آیا همه سفارت‌های خود را بسته‌اند؟ خیر. آیا همه دیپلمات‌های روسی را از کشورهایشان به خانه فرستاده‌اند؟ خیر. همه [کشورهای غربی] درها را کمی باز نگه داشته‌اند.»

به عقیده زلنسکی، دلیل اصلی تردید غرب، فرض کردن وقوع یک سناریوی منفی برای اوکراین است. رهبران غربی در زمینه کمک‌های نظامی و بودجه با تردید عمل می‌کنند زیرا احتمال شکست نیروهای مسلح اوکراین را میدهند.

تمایل کی‌یف برای دیدن چین در اجلاس سوئیس

رئیس‌جمهور اوکراین در این مصاحبه همچنین اعلام کرد که کی‌یف مایل است نمایندگان چین را در نشست ژوئن درباره اوکراین در بورگنستاک سوئیس ببیند. ولادیمیر زلنسکی گفت: «برای ما خیلی مهم است که آنها (نمایندگان چین) در آنجا حضور داشته باشند.»

وی یادآور شد که کی‌یف در حال آماده شدن برای برگزاری نشستی در سوئیس به منظور افزایش فشارهای بین المللی بر روسیه است.

زلنسکی: پنج سال دوره ریاست جمهوری من هنوز تمام نشده

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که دوره ریاست‌جمهوری او بر اساس قانون اساسی این کشور یک روز قبل، در ۲۱ مه، به پایان رسیده، گفت که با این موضوع موافق نیست و وظایفش را به عنوان رئیس دولت ادامه خواهد داد. او مدعی شد: «پنج سال من [به عنوان رئیس جمهور] هنوز تمام نشده و به دلیل حکومت نظامی، این دوره همچنان ادامه دارد.»

زلنسکی همچنین افزود که نمی تواند شخصاً عملکرد خود را ارزیابی کند، زیرا " این کار اخلاقی نیست". دوره ریاست جمهوری زلنسکی در تاریخ ۲۰ مه، دقیقاً پنج سال پس از مراسم تحلیف وی در ۲۰ مه سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

چین: به دلیل روابط با مسکو از شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت می‌کنیم

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در توضیح اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که از برنامه واشنگتن برای گسترش تحریم‌های ضد چینی به دلیل عرضه ادعایی محصولات دو منظوره به روسیه خبر داد، تاکید کرد که کشورش با تحریم‌های آمریکا به دلیل روابط اقتصادی بین پکن و مسکو با اصول تجارت بازاری مخالف است.

پنگیو ابراز عقیده کرد: «همکاری بین روسیه و جمهوری خلق چین خللی در حل و فصل بحران اوکراین بوجود نمی آورد. طرف چینی قاطعانه تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی ایالات متحده را رد می‌کند و ما مطمئناً حاضر نخواهیم شد که قربانی سیاست واشنگتن شویم.»

سخنگوی سفارت چین تاکید کرد که موضع چین در قبال اوکراین منصفانه و واقع بینانه است. خاطرنشان کرد که پکن به طور فعال برای پیشبرد مذاکرات صلح و حل و فصل سیاسی بحران تلاش می کند.

این دیپلمات اطمینان داد که چین برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی در رابطه با تحریم‌ها اقداماتی را انجام خواهد داد و به همین دلیل به ایالات متحده توصیه کرد که فوراً اشتباهات خود را اصلاح کند و فشارها را متوقف کند. او تاکید کرد که روابط تجاری بین چین و روسیه "سالم و سازگار با هنجارهای سازمان تجارت جهانی و اصول بازار" است و علیه کشور ثالثی جهت گیری نشده است.

هشدار دیپلمات روس درباره تعمیق بحران در روابط با فرانسه

آرتم استودنیکوف، مدیر بخش اول اروپایی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که روابط روسیه و فرانسه در یک بحران عمیق قرار دارد که مقایسه آن حتی با دوره جنگ سرد دشوار است.

این دیپلمات یادآور شد که تمامی سازوکارهای اصلی تعامل بین دو کشور، نه تنها در حوزه سیاسی و اقتصادی، بلکه در زمینه های فرهنگی، آموزشی و ورزشی نیز به ابتکار عمل طرف فرانسوی متوقف شده است.

استودنیکوف یادآور شد چنین وضعیتی انتخاب مسکو نیست، بلکه نتیجه "سیاست هدفمند مهار و اعمال فشار بر روسیه" است که توسط مقامات غربی برای سال‌ها دنبال شده که در نهایت به یک جنگ ترکیبی تمام عیار علیه مسکو تبدیل شده است.

اشاره پنتاگون به موفقیت‌های ارتش روسیه در منطقه خارکف

سرگرد پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده به موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه در جهت گیری خارکف معترف است. او گفت: در منطقه خارکف، آنها [ارتش روسیه] البته در حال انجام حملات تهاجمی جدید و دستیابی به موفقیتهایی در این منطقه هستند.»

وی همچنین در پاسخ به درخواست خبرنگاری برای نام بردن تعداد دقیق نیروهای روسی در درگیری با اوکراین، یادآور شد که طبق اطلاعات پنتاگون در حال حاضر ده‌ها هزار نظامی روسی در اوکراین حضور دارند.

پیش از این گزارش شده بود که در نیروهای مسلح اوکراین هم به تقویت ارتش روسیه در منطقه خارکف و توان بالای مجتمع صنایع نظامی روسیه برای تامین تدارکی ارتش اعتراف کرده‌اند.

جمهوری خواهان: کاخ سفید به جای اوکراین به کنیا سلاح می فرستد

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و جیم ریش، جمهوری خواه ارشد در همین کمیته سنا، دولت آمریکا را به ارسال سلاح هایی که برای اوکراین در نظر گرفته شده بود به کنیا متهم کردند.

روزنامه پولیتیکو با اشاره به نامه مربوطه از سوی این قانونگذاران گزارش داده: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با دور زدن کنگره، ۶۰ میلیون دلار برای تامین تسلیحاتی سربازان کنیایی عازم هائیتی اختصاص داد که در ابتدا برای اوکراین در نظر گرفته شده بود. صحبت بر سر بسته‌ای از کمک های نظامی برای مبارزه با باندهایی در هائیتی است که شامل سلاح سبک، مهمات و خودروهای زرهی می شود.

جمهوری خواهان گفتند: «دولت برای تأمین مالی فعالیت های نامشخص و مشکوک در هائیتی بدون تأیید کنگره عجله دارد».

به عقیده این سیاستمداران، حمایت از مردم هائیتی به هیچ وجه نباید به ادامه حمایت از اوکراین لطمه وارد کند. هر دو حوزه از اولویت‌های مهم هستند و در هر صورت میزان حمایت متناسب با درخواست شرکای خارجی تعیین می شود.

پیش از این، در اوایل ماه مه، پولیتیکو از تخصیص ۶۰ میلیون دلار کمک نظامی بایدن برای هائیتی با خبر شده بود.

شولتز: ایده منطقه پرواز ممنوع در غرب اوکراین به معنای کشیده شدن به درگیری است

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز سه شنبه از طرح ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در غرب اوکراین انتقاد کرد زیرا این به معنای دخالت مستقیم در درگیری نظامی با روسیه است.

او که در شهر کارلسروهه در مراسمی از حزب سوسیال دموکرات آلمان صحبت می‌کرد، یادآور شد که در آغاز درگیری، مسئله ایجاد منطقه پرواز ممنوع مطرح شده بود و دقیقاً به همین دلیل رد شد.

شولتز گفت: «در حال حاضر هم هیچ عقل سلیمی وجود ندارد که بگوید: به هر حال این کار را انجام دهیم … . ما باید روی حمایت از اوکراین تمرکز کنیم، اما خودمان نمی‌خواهیم عضوی از «عملیات نظامی» شویم و نخواهیم شد. نه ما، نه اروپا و نه آمریکا.»

در همین حال، پیش از این رهبر فراکسیون پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان، تاکید کرد که حفاظت از حریم هوایی اوکراین با کمک ناتو "بازی با آتش" است. به گفته او، چنین تصمیمی آلمان را به یک طرف درگیری تبدیل می کند، بنابراین فراکسیون حزب با این موضوع موافقت نخواهد کرد.

هفتمین سفر وزیر خارجه آلمان به کی‌یف

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد. در جریان این دیدار، او بر لزوم افزایش حمایت از اوکراین در زمینه دفاع هوایی در ارتباط با حملات روسیه تاکید کرد.

به گفته او، آلمان تمام تلاش خود را می‌کند تا حمایت از کی‌یف را حتی موثرتر از قبل انجام دهد. باربوک افزود: «ما باید اکنون همه توان خود را متحد کنیم تا اوکراین بتواند جان سالم به در ببرد و نیروهای پوتین (رئیس جمهور روسیه) به زودی به مرزهای ما نرسند.»

لازم به ذکر است که سفر کنونی به پایتخت اوکراین هفتمین بازدید بربوک از فوریه ۲۰۲۲ است.

عدم وجود موضع گیری واحد در آلمان در مورد عرضه تاروس به اوکراین

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان شب گذشته در مصاحبه با روزنامه بیلد اعلام کرد که میان ائتلاف حاکم که شامل حزب سبز، SPD و FDP می‌شود، موضع گیری مشترکی در مورد تامین موشک‌های کروز دوربرد تاروس برای اوکراین وجود ندارد.

او گفت: «همه به خوبی می‌دانند که من در این مورد یک نظر دارم، صدراعظم نظر دیگری دارد، ما در کابینه نظرات متفاوتی داریم. <...> سه حزب تشکیل دهنده دولت باید تصمیم مشترکی بگیریم ولی در این رابطه نظر یکسانی نداریم.»

وزارت خارجه آلمان از جمع آوری یک میلیارد یورو برای دفاع هوایی اوکراین خبر داد

وزارت خارجه آلمان روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور حدود یک میلیارد یورو به عنوان بخشی از ابتکار عمل برای حمایت از سیستم پدافند هوایی اوکراین جمع آوری کرده است.

در بیانیه منتشره به مناسبت سفر آنالنا باربوک به کی‌یف، یادآوری شده است: ابتکار جهانی برای تقویت پدافند هوایی اوکراین که اخیراً از سوی وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آلمان «بوریس پیستوریوس» راه اندازی شد، باید مورد توجه قرار بگیرد. تا به امروز، تقریباً یک میلیارد یورو برای حمایت بیشتر از پدافند هوایی اوکراین جمع آوری شده است.

این وزارتخانه افزود که این ابتکار هم برای کمک به اوکراین و هم برای محافظت از "امنیت کشورهای اتحادیه اروپا" است. وزارت خارجه آلمان تاکید کرد که کی‌یف به قابلیت‌های بیشتر دفاع هوایی نیاز دارد و برلین به طور فعال برای جمع آوری هزینه لازم برای این منطور تلاش می‌کند.

آلمان در ماه آوریل ابتکار برای تقویت دفاع هوایی اوکراین (IAAD) را اعلام کرد و از شرکای خود خواست تا از این کشور برای تقویت آن حمایت کنند.

کامرون اقدامات جدید در مورد دارایی های روسیه را رد نکرد

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت بریتانیا اقدامات مضاعفی در رابطه با دارایی‌های مسدود شده روسیه را پس از انتقال درآمد حاصله از آنها به اوکراین رد نمی کند.

کامرون گفت: این مهم است که بگوییم ما انجام اقدامات بیشتر در رابطه با خود دارایی‌های مسدود شده را بعید نمی دانیم. من فکر می کنم ممکن است زمانی فرا برسد که روسیه به اوکراین غرامت بپردازد یا مجبور به پرداخت غرامت به خاطر خسارتی که وارد کرده شود.

وزیر خارجه انگلیس یادآور شد، وقتی چنین زمانی فرا رسد، دارایی‌های روسیه که هنوز در کشورهای G۷ نگهداری می شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

روز گذشته گزارش شد که شورای اتحادیه اروپا رسما تصمیمی را تصویب کرد که اجازه استفاده از سود خالص دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک نظامی به کی‌یف را می دهد.

سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روسیه درباره وضعیت نیروگاه زاپروژیا

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین اعلام کرد که سفر آتی رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به روسیه کاملاً به وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اختصاص خواهد داشت. به گفته او، این مذاکرات برای ۲۸ ماه مه برنامه ریزی شده است.

اولیانوف توضیح داد: ظاهراً جلسه بعدی مذاکرات آقای گروسی و اعضای تیمش با هیئت روسی به سرپرستی مدیر کل شرکت دولتی راس اتم یک هفته دیگر در ۲۸ مه در کالینینگراد برگزار خواهد شد. رایزنی‌ها به طور کامل به وضعیت کنونی پیرامون نیروگاه زاپروژیا اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: "جنبه های سازمانی و محتوایی تبادل نظر آینده در حال حاضر در حال بررسی است."

پیشتر گروسی گفت که وضعیت در نیروگاه هشدار دهنده و بسیار شکننده است، چرا که اقدامات نظامی در اطراف ین تاسیسات همه روزه ادامه دارد.

اتحادیه اروپا مشروعیت زلنسکی را به رسمیت می شناسد

پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که مقامات بروکسل در مورد مشروعیت قدرت ولادیمیر زلنسکی، بعنوان رئیس جمهور اوکراین تردیدی ندارند.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: جامعه اوکراین و احزاب سیاسی اصلی این کشور هیچ شکی در مورد اینکه رئیس جمهور قانونی کشور کیست ندارند. و ما (اتحادیه اروپا) هم هیچ تردیدی در مورد اینکه رئیس جمهور اوکراین کیست نداریم. مسلماً این زلنسکی است.

وی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات در اوکراین اظهار نظر کرده و یادآور شد که سازماندهی انتخابات "عادلانه" و "آزاد" در این کشور به دلیل اقدامات تهاجمی از سوی روسیه غیرممکن است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1231536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =