حماسه آزادسازی خرمشهر یادآور رشادت‌ها و همدلی رزمندگان ایران اسلامی بود

مهدی محمودی*

عملیات سرتاسر غرور و افتخار آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی و بزرگ عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط دلاورمردان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انجام رسید.

روز سوم خرداد 1361 یکی از مهمترین جلوه‌های نصرت الهی و یکی از زیباترین ایام تاریخ انقلاب ایرانِ اسلامی می‌باشد.

در این روز شهر پر افتخار و مقاوم خرمشهر که پس از 35 روز استقامت و پایداری در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن "بعثی" در آمده بود، پس از 578 روز (19 ماه)، توسط رزمندگان و شیرمردان اسلام فتح شد و باری دیگر پرچم جمهوری مقدس اسلامی بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد و فتح خرمشهر بازتاب جهانی پیداکرد؛ به طوری که این نبرد به‌لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ 8 سال دفاع مقدس شناخته می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ روز ۳ خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده‌است.

به گفته خیلی از کارشناسان داخلی و خارجی آزاد سازی خرمشهر اتفاقی نبود که به سادگی قابل اجرایی شدن باشد و به راستی که با توان و لجستیک نظامی ایران هم‌خوانی نداشت، به طوری‌که امام بعد از آزاد سازی این شهر فرمودند: "خرمشهر را خدا آزاد کرد"، رزمندگان قهرمان ما با معجزه ایمان و اراده پولادین توانستند این جنگ نابرابر را به کام ملت ایران شیرین کنند.

حماسه آزادسازی خرمشهر در همه ابعاد، اعم از نظامی،‌ حماسی و فرهنگی، نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآوری فداکاری‌ها و ایستادگی‌های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است.

ملت بزرگ و قدرشناس ایران هر ساله در روز سوم خرداد یاد و خاطره آزادسازی خرمشهر را گرامی داشته و ایثارگری‌های شهدا و جانبازن را مورد تجلیل قرار می‌دهند.

به راستی که این حماسه بزرگ از مهم ترین اتفاقات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، چرا که رشادت بزرگمردان و خون شهدای پاکمان این پیروزی را برای ما به یادگار گذاشت.

بدون شک دوران جنگ تحمیلی روزهای سختی داشتیم اما اراده، دلیر مردی و ایمان رزمندگان و شهدای ما سبب شد تا این روزهای سخت، برگ زرین دیگری بر افتخارات جمهوری اسلامی ایران باشد.

جنگ و توطئه علیه کشورمان تا زمان مبارزه حق علیه باطل ادامه خواهد داشت و از روزهای نخست پیروزی انقلاب این جنگ وجود داشته و تا به امروز هم ادامه دارد و این جوانان غیور ما هستند که هم‌اکنون همچون رزمندگان سابق با سلاح علم و بصیرت در میدان‌های مختلف این جنگ هیبریدی در حال مبارزه علیه استکبار و سطله‌جویی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی هستند.

دشمن در هر زمان با ابزار گوناگونی به میدان آمده است، زمانی با جنگ سخت و امروز با جنگ نرم و عرصه سیاست وارده شده‌اند تا به این نظام و به این مردم گزند برسانند، منتها با توکل به خدا همواره با سرشکستگی از میدان خارج شده‌اند.

تا زمانی که این جنگ و این دشمنی ادامه داشته باشد، جوانان انقلابی و مومن با حضور پر رنگ و همه جانبه پشت انقلاب ایستاده‌اند و نمی‌گذارند ذره‌ای گزند به ملت و امت‌شان وارد شود.

نخستین و مهم ترین اصل بزرگداشت چنین حماسه‌ای، آگاهی بخشی و بیان واقعیات آن است و نسل جوان ما امروز حق دارد تا در خصوص جنگ تحمیلی، اتفاقات آن و چنین حماسه‌هایی آگاهی کامل داشته باشد.

در پایان یاد و خاطره تمامی شهیدان انقلاب اسلامی، خصوصا شهدای عملیات بیت المقدس که برای بقاء و سرافرازی ایران اسلامی جان فدا شدند، گرامی باد.

فعال سابق دانشجویی شهرستان آبادان*

انتهای خبر/

کد خبر: 1231611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =