سیاست همسایگی از مرحله تنش زدایی به مرحله همکاری رسیده است/ پیوند عملی دیپلماسی و میدان در دولت سیزدهم

مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به اینکه سیاست همسایگی دولت سیزدهم از مرحله تنش‌زدایی به مرحله همکاری‌های نزدیک و پایدار تغییر پیدا کرده است؛ خاطر نشان کرد: ایران اکنون به عنوان ظرفیت تاثیرگذار در تحولات منطقه‌ای و حتی بین المللی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به حضور گسترده دیپلمات‌ها و نمایندگان خارجی در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور فقید ایران و هیئت همراه این روزها بحث در محافل سیاسی و رسانه‌ای پیرامون دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفته است. برخی کارشناسان بر این باورند که حضور بی‌سابقه هیئت‌های خارجی در چنین مراسمی گویای تلاش‌های مجاهدانه دستگاه دیپلماسی با مدیریت شهید امیرعبداللهیان و همچنین موفقیت راهبرد سیاست همسایگی دولت سیزدهم بوده‌ است. حضور وزرای خارجه کشورهایی همچون مصر، بحرین، امارات و ... گواه موفقیت سیاست همسایگی و تعامل سازنده با کشورهای منطقه است.

دکتر مجتبی فردوسی پور –مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در اردن- در گفتگو با ایسکانیوز به بحث در این مورد پرداخت.

بیشتر بخوانید:

حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در مراسم شهید رئیسی گواه موفقیت دستگاه دیپلماسی

متن کامل گفتگو بدین شرح است:

- در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور فقید ایران و هیئت همراه حضور برخی مهمانان خارجی از جمله وزاری خارجه مصر، بحرین و ... دور از انتظار بود. به نظر شما علل حضور این دست از کشورها را چطور می‌توان تحلیل کرد؟

دولت جهادی شهید جمهور دکتر رئیسی طراز دیپلماسی کشور را ارتقاء بخشید. این ویژگی در سیاست همسایگی از مرحله تنش زدایی به مرحله همکاری‌های نزدیک و پایدار تغییر پیدا کرده است. ایران امروزه به عنوان ظرفیت تاثیر گذار در تحولات منطقه‌ای و حتی بین المللی شناخته می‌شود. این موفقیت‌ها البته مرهون هم پیوندی میان دیپلماسی و میدان است. هر چند رکن دیگر این توفیقات در عرصه‌های دیپلماسی مدیون اعتماد بالای مقام معظم رهبری و ملت قهرمان ایران به شخص رئیس جمهور شهید و تیم سیاست خارجی ایشان بود که اثرات ایجابی خود را در مذاکرات و تفاهمات هم افزا نه تنها در سطح همسایگی بلکه در سطوح گسترده منطقه‌ای اعم از اکو، شانگهای، بریکس و اوراسیا به منصه ظهور و بروز گذاشته است.

البته اینگونه اعتمادها و حمایت به ویژه از جانب رهبری نسبت به دولت‌های دیگر نیز وجود داشته است اما خصیصه بارز آن در این دوره تداوم و پیوستگی آن تا لحظه شهادت شهدای خدمت بود. طبیعی است که جهات خارجی نیز این اعتماد دو سویه و تمام عیار را ملحوظ نظر خود دارد و در حوزه منافع و مصالح مشترک نیز در نظر می‌گیرد.

- در روزهای اخیر اظهارنظرهای بسیار مثبتی در خصوص تنش‌زدایی بین ایران و همسایگان عرب توسط رهبران این کشورها انجام شده است. به نظر جنابعالی نقش دولت سیزدهم در دستیابی به این موفقیت چه بوده است؟

موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دوره دولت سیزدهم مرهون به کارگیری متوازن و هوشمندانه ابعاد مختلف دیپلماسی‌ها می‌باشد. بعد اول دیپلماسی رسمی است که برآمده از عناصر رهبری، مردم سالاری، جغرافیا سیاسی، اقتدار دفاعی و پرستیژ مبتنی بر فرهنگ و تمدن است. مجموعه این عناصر قدرت مذاکراتی و چانه‌زنی سیاسی دیپلماتیک را تعیین می‌کند. چه بسا فقدان هر یک و عدم آمیختگی متوازن آنها می‌تواند به ضعف و یا عدم خودباوری دیپلماتیک منجر شود. این بعد با توجه به اعتماد رهبری و ملی به خوبی ایفای نقش کرده است و بخش معظم موفقیت‌ها مرهون همین بعد برآمده است که در شهادت این عزیزان نیز خودنمایی می‌کند. بعد دوم همانا دیپلماسی دفاعی است.

عملیات وعده صادق پس از طوفان الاقصی سبب بازدارندگی ژئوپلیتیکی ایران و جبهه مقاومت گردید. ترجمان نقش میدان در دیپلماسی با تمام زوایای آن بی‌عیب و نقص اجرا گردیده که به نوبه خود تاثیرات شگرفی داشته است. در این دوره همچنین دیپلماسی فرهنگی در پوشش تحول گفتمانی برآمده از دو عنصر روایتگری و تصویر گری بدقت عمل شده و مورد بهره برداری قرار گرفت و اثرات شگرف آنرا در جای جای جهان مشاهده می‌کنیم. لذا قدرت بهره گیری از این ابعاد در دیپلماسی به پیشران رویکردهای هم افزا و هم تکمیلی با همسایگان به ویژه همسایگان عرب را سبب گردیده است.

- فکر می‌کنید با توجه به شهادت رئیس جمهور و وزیر امرو خارجه خللی در روند توسعه روابط خارجی ایران به وجود بیاید؟

جمهوری اسلامی ایران کشوری نهادگرا و دارای موسسات برآمده از فرآیندهای قانون اساسی و قوانین بالا و پایین دستی است. از اینرو حکمرانی در آن به هیچ وجه متکی به اشخاص نمی باشد و رفتن افراد و یا تغییر چهره‌های شاخص سیاسی تغییری در روند امور چه در حیطه سیاست داخلی و یا خارجی آن حاصل نمی‌گردد. این مهم از دیدار مقام معظم رهبری با مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در مراسم تشیع شهدای خدمت نیز به خوبی محرز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =