حضور گسترده نمایندگان کشورهای مختلف در مراسم شهید رئیسی گواه موفقیت دستگاه دیپلماسی

سیدرضا صدرالحسینی با بیان اینکه در طول سه سال خدمت آقای امیرعبداللهیان ارزیابی در خصوص اقدامات موثر دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر انجام نشد، اظهار کرد: رویدادهای بعد از شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه و حضور نمایندگان کشورها منعکس‌کننده تلاش‌های دولت در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در مراسمی که به منظور گرامیداشت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه در روز دوم خرداد در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، نمایندگان بیش از 60 کشور در سطوح مختلف از جمله رئیس دولت، وزیر امور خارجه، نخست وزیر و ... حضور داشتند. اگرچه خود حجم حضور این تعداد از نمایندگان کشورها فراتر از انتظار بود، اما حضور نمایندگان برخی کشورها بیش از سایرین مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت؛ از آن میان می‌توان به حضور وزاری خارجه مصر و بحرین اشاره کرد. به منظور بررسی دلایل آن، گفتگویی با دکتر سیدرضا صدرالحسینی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

در 50 روز آینده با مشکلی روبرو نخواهیم شد / تسلط کافی علی باقری بر پرونده‌های خارجی ایران

وی در خصوص حضور گسترده و غیرقابل انتظار هئیت‌های خارجی در مراسم گرامیداشت رئیس جمهور شهید و همراهان اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای کسانی که در جریان امور حوزه روابط خارجی در 3 سال اخیر بوده‌اند، حضور چهره‌های خارجی تعجب برانگیز نبود و نشانه تلاش‌های دولت سیزدهم و شخص آقای امیرعبداللهیان بود که با هدایت رئیس دولت در خصوص افزایش و تعمیق روابط با کشورهای دیگر در 5 قاره انجام گرفت.

از نظر صدالحسینی آنچه پس از این سانحه چه در داخل و چه خارج از کشور اتفاق افتاد و همچنین حضور نمایندگان کشورهای مختلف در سطوح بالا، حضور مقامات کشورها در سفارتخانه‌های ایران و امضاء یادبودها و پیام‌های تسلیت و همچنین نمازهای دفنی که در برخی کشورها از جمله بوسنی برگزار شد، گواه تلاش‌های سه ساله دولت در حوزه سیاست خارجی است. این کارشناس مسائل منطقه افزود: با وجود اینکه در طول سه سال خدمت آقای امیرعبداللهیان ارزیابی در خصوص اقدامات موثر دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر وجود نداشت و گزارش جامعی در این ارتباط منتشر نشد، اما رویدادهای بعد از شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه و حضور نمایندگان کشورها منعکس‌کننده تلاش‌های دولت در حوزه سیاست خارجی است.

وی در خصوص حضور وزیر خارجه مصر گفت: حداقل در یک سال گذشته گفتگوهایی بین آقای امیرعبداللهیان با مسئولین مصری از جمله وزیر امور خارجه این کشور انجام شد و آخرین دیدار مربوط به نیویورک بود که قرار شد سطح روابط گسترش پیدا کند و دولت مصر نیز در این رابطه اعلام آمادگی کرد. صدرالحسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی علاقمند به گسترش روابط با همه کشورهای همسایه بوده است، در خصوص حضور وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: به دلیل عادی سازی بحرین با رژیم صهیونیستی و تداوم این روابط حتی پس از کشتار مردم مظلوم غزه، ارتباط با این کشور در اولویت جمهوری اسلامی ایران نبود اما قطع روابط با هیچ یک از همسایه‌ها نیز جزء خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

از نظر این کارشناس منطقه، حرکت هوشمندانه دولت بحرین نشان دهنده اقتدار، جایگاه ویژه و نقش آفرینی خاص جمهوری اسلامی در منطقه است و حضور وزیر خارجه مصر نشانه علاقه این کشور برای بازگرداندن روابط با ایران است. وی در خصوص تداوم روند سیاست خارجی ایران پس از شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اظهار کرد: پاسخ به اینکه پس از تشکیل دولت جدید چه اتفاقی رخ خواهد داد، در حال حاضر مشکل است اما هر رئیس جمهور و وزیر خارجه‌ای که انتخاب شود، به نظر می‌رسد که برای تامین امنیت و منافع ملی باید همین مسیر روشن و ریل گذاری انجام شده را طی کند.

به اعتقاد وی، در روزهای پیش‌رو تا انتخابات ریاست جمهوری نیز سرپرست دولت و وزارت خارجه همین مسیر را مستحکم‌تر از قبل خواهند رفت و باید به این نکته تاکید کرد که مسیر طی شده در راستای منافع ملی ایران بود و به نظر نمی‌رسد مسیر دیگری غیر از این قابل پیمایش باشد. به اعتقاد صدرالحسینی، سیاست‌های کلان کشور هم با توجه به مکانیزم‌های موجود در قانون اساسی تعیین می‌شوند و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مفید بودن مسیر دولت سیزدهم و دستگاه وزارت خارجه، دولت آینده هم همین مسیر را خواهد پیمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =