«ارتباط صنعت و دانشگاه» هدف برگزاری رویداد صدرا است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: هدف از برگزاری رویداد صدرا، شناخت محیط کار و ارتباط صنعت و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید عظیم حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در آیین افتتاحیه دومین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب که صبح امروز در مجتمع فنی و مهندسی این دانشگاه برگزار شد، با تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه اظهار کرد: دانشجویان واحد تهران جنوب بدانند با تلاش میتوانند به درجات بالا دست پیدا کنند و به کشور خود خدمت کنند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری دومین رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

وی ادامه داد: در سال جدید با تاکید دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ سیاست دانشگاه بر حل مساله است و باید از صرف آموزش و حالت سنتی به سمت حل مساله حرکت کنیم.  

حسینی با اشاره به برگزاری دومین رویداد صدرا گفت: امیدواریم در این دو روز ارتباط خوب بین صنعت و دانشگاه برقرار شود. هدف از برگزاری این رویداد شناختن محیط کار و ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی با اشاره به آوازه واحد تهران جنوب در بخش فنی و مهندسی افزود: این دستاورد به خاطر تلاش اساتید و دانشجویان خوب این واحد دانشگاهی است. امیدوارم بتوانیم با برگزاری این مراسم ارتباط خوب بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم و دانشجویان بتوانند جذب بازار کار حرفه ای شوند.

حسینی با اشاره به حرکت این دانشگاه به سمت دانشکده های موضوعی و کارآفرینی، خاطرنشان کرد: علت این اقدام این است تا بازار کار مناسب برای دانشجویان فراهم شود که رویداد صدرا میتواند آغازی برای این روند باشد.

وی با اشاره به شکل گیری ارتباط بین صنعت و دانشگاه در رویداد صدرا اضافه کرد: امیدوارم این ارتباط صرفا به یک رویداد ختم نشود تا منجر به حل مساله شود. رمز موفقیت دانشجویان ما مهارت آموزی در کنار آموزش است.

همت دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد کارآفرینی و تکنولوژی 

محمود نیکبخت ریاست پژوهش و فناوری پالایشگاه نفت تهران در آیین افتتاحیه دومین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب که صبح امروز در مجتمع فنی و مهندسی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم رویداد صدرا منشا خیر و برکت برای صنایع به ویژه صنعت نفت کشور باشد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های مهم صنعت نفت «استفاده از سرمایه انسانی دانشگاهی» است در واقع پس از تحریم های ظالمانه اگر ما میخواستیم به دانش خارجی متکی باشیم کل صنعت نفت کشور باید تعطیل میشد اما جامعه دانشگاهی دست یاری دادند و خوشبختانه امروز « ۸۰ درصد» نیازهای فناورانه را خودمان در داخل کشور ایجاد میکنیم.

نیکبخت تصریح کرد: اگر دانش بومی نبود نمیتوانستیم فناوری ها را پیاده سازی کنیم. یکی از مواردی که میتوان در رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری کرد بحث استعدادیابی افرادی است که میتوانند به صنعت پالایشی کشور کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌ها محکوم به فنا هستند مگر اینکه به سمت «پترو پالایشی» و سوخت های تجدید پذیر حرکت کنند. شاید در سال‌های آینده مواد نفتی مازاد داشته باشیم؛ اگر به سمت ماده با ارزش افزوده نرویم!

نیکبخت افزود: ۱۱ پالایشگاه در کشور داریم که ۱۰ مورد به بخش خصوصی واگذار شده است. بقا اینها مستلزم این است که موادی تولید شود که ارزش آن از خوراک اولیه بالاتر باشد.

وی اضافه کرد: نزدیک ۲۰درصد محصول تولیدی ما نفت کوره هست که یکی از مهمترین کارها تبدیل نفت کوره به ماده ارزش افروده بالاتر مثل بنزین است. برای این تکنولوژی تحریم هستیم و یکی از دستاوردها رفتن به سمت لایسنس های هایتک است.

نیکبخت گفت: ما این تکنولوژی را در اختیار نداریم و نیاز داریم یک تیم قوی این کار را پیگیری کنند. من باور دارم دانشگاه آزاد اسلامی یک همت مضاعف برای کارآفرینی و تکنولوژی دارد و دانشگاه های دولتی خیلی آکادمیک برخورد میکنند. دانشگاه آزاد به سمت تبدیل علم به فناوری در حرکت است و امیدوارم با برگزاری چنین رویدادهایی و ارتباطی که بین بخش صنعت و دانشگاه شکل میگیرد، بتوانیم از دانش شما دانشگاهیان استفاده کنیم.

پیشنهاد تشکیل «پایگاه دانشی مسائل کشور در حوزه صنعت» به بنیاد نخبگان 

فرشید بهجت محمدی قائم مقام معاونت فنی رسانه ملی در آیین افتتاحیه دومین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب که صبح امروز در مجتمع فنی و مهندسی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه افتخار دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: ما در رسانه ملی تجربه خوب کار نزدیک دانشگاه و صنعت را در سال ۷۶ داشتیم که مجموعه ای با عنوان «جهاد خودکفایی» شکل گرفت تا از توانمندی های مخابراتی داخل برای حل مساله سازمان بهره بگیریم. این اتفاق باعث شد راهکارهایی از جمله فعالیت های نرم افزاری خود را از داخل سازمان تامین کنیم.

وی ادامه داد: با این اتفاق امروز در عرصه پخش تلویزیون دیجیتال کاملا از واردات بی نیاز و به صورت بومی کار انجام میشود. نکته کلیدی که در اینجا مطرح میشود این است که ما به صورت همراه و نزدیک با بدنه دانشگاهی بتوانیم برای حل مساله کار کنیم.

بهجت محمدی خاطرنشان کرد: یک نیاز که در این راستا وجود دارد این است که بخش صنعت بتوانند به خبرگان دانشگاه اعتماد داشته باشند و مسیر، کارفرمایی و پیمانکاری نباشد و در واقع نیاز به اعتماد دوطرفه دارد تا راهکار به نتیجه برسد.

وی افزود: در حوزه صنعت متاسفانه یک طرز فکر غلط وجود دارد اینکه در کار سفارشی داخلی بهترین های صنعت را میگوییم بسازید که واقع بینی در تعریف درست مسئله خیلی مهم است که اگر بشود نتایج خوب میدهد اما اگر تعریف مساله درست نباشد عمدتا باشکست مواجه میشود.

بهجت محمدی خاطرنشان کرد: یک مشکل در کشور داریم و دانشگاه اگر بتواند در این راستا قدم بردارد اقدام بسیار بزرگی انجام داده است و آن اینکه هنوز «پایگاه دانشی مسائل کشور در حوزه صنعت» را نداریم.

وی تصریح کرد: در دنیا این سیستم وجود دارد تا دانشگاه ها برای حل مساله ورود کنند و هیئت داوری هم وجود دارد و مجموعه خبرگی به مرور مسائل کلان تر را حل میکنند. به بنیاد نخبگان پیشنهاد راه اندازی این پایگاه را دادیم که تا الان محقق نشده و تا ایجاد نشود ارتباط موثر صنعت و دانشگاه هم شکل نمیگیرد.

بهجت محمدی در پایان گفت: در اواخر خرداد ماه جاری تفاهم نامه ای با واحد تهران جنوب برای راه اندازی کارگروه های تخصصی و به منظور استفاده از ظرفیت این واحد دانشگاهی برای حل مسائل سازمان منعقد خواهیم کرد.

حضور بیش از ۱۰۰ شرکت در دومین رویداد صدرای واحد تهران جنوب

راضیه فرازکیش معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: رویداد صدرا به دنبال این است که ارتباط دانشجویان در محیط آموزشی را با محیط خارج از دانشگاه و به ویژه بخش صنعت برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اولین رویداد صدرا دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد، افزود: بالغ بر ۵۰ شرکت در اولین دوره رویداد صدرا حضور داشتند که متاسفانه به دلیل عدم سازو کار مشخص و اطلاع رسانی ضعیف استقبال چندانی هم صورت نگرفت.

فرازکیش خاطرنشان کرد: اما در رویداد دوم با توجه به تمهیدات بهتر و همچنین نقطه قوتی که در مجموعه فنی و مهندسی واحد تهران جنوب وجود دارد توانستیم با شرکت های قوی تر و بهتری ارتباط بگیریم.

وی با اشاره به اینکه دومین رویداد صدرای واحد تهران جنوب به مدت دو روز و در تاریخ هفتم و هشتم خردادماه جاری در دانشکده فنی و مهندسی در حال برگزاری است، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۵۸ شرکت که هر یک حدود ۱۰ شرکت را در زیرمجموعه خود دارند در دومین رویداد صدرا حضور دارند به طور مثال مجموعه مرکز رشد ما به طور مستقل با ۱۳ شرکت حضور دارد و یا مجموعه صا ایران با ۱۲ شرکت در این دوره از رویداد شرکت کرده است.

فرازکیش با تاکید بر اینکه در مجموع بیش از ۱۰۰ شرکت در این رویداد حضور دارند، گفت: تمامی این شرکتها جذب دانشجو دارند و پیش بینی میکنیم به ویژه در مقطع کاردانی و کارشناسی حدود ۳۰۰ دانشجو در این دوره جذب شوند که در مرحله اول به صورت کارآموز همکاری خواهند داشت ضمن اینکه فرصت استخدام تمام وقت هم برای این دانشجویان فراهم است.

وی با اشاره به نمایشگاه خانه خلاق توسط باشگاه پژوهشگران نیز خاطرنشان کرد: دانشجویان هنر و معماری ما در این نمایشگاه درخشش خوبی دارند و در خانه خلاق هر یک از دانشجویان هر محصولی اعم از صنایع دستی که قابلیت فروش را داشته باشد میتواند در این فضا ارائه کند بنابراین راه اندازی خانه خلاق در این دوره از رویداد وجه تمایز آن با رویدادهای سایر واحدهای دانشگاهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =