به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تعداد مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در عربستان در ۱۰ سال گذشته با رشد بیسابقه ۳۲۰ درصدی همراه بوده است. گزارشها نشان میدهد میانگین نرخ رشد سالانه مقاله در عربستان ۱۶ درصد بوده است که نشاندهنده تعهد این کشور برای تبدیل شدن به یک مرکز تحقیقاتی تاثیرگذار در سطح جهانی است.
افزایش ۴ برابری همکاریهای بینالمللی دانشگاههای عربستان
همچنین نتایج یک مطالعه در مورد مقالات عربستان نشاندهنده افزایش ۴ برابری همکاریهای بینالمللی با کشورهایی مانند مصر، هند و آمریکا است. با وجود این موفقیتها، به نظر میرسد مدیران دانشگاهی در این کشور اغلب چشم خود را بر روی مسائل داخلی میبندند و فقط بر معیارهای رتبهبندی تمرکز میکنند تا از اعتبار خود محافظت کنند. به عقیده کارشناسان، اکوسیستم دانشگاهی در عربستان سعودی به اصلاحات نیاز دارد تا از بودجه تحقیقاتی به نفع عموم استفاده شود.
عنوان این پژوهش «تحلیل جامع خروجی تحقیقات عربستان سعودی (۲۰۲۲-۲۰۱۳)» است که اخیر منتشر شد. در این مطالعه آمده است: این مشارکتها تبادل دانش فرامرزی و تألیف مشترک پژوهشهای تأثیرگذار را تسهیل کرده است، که با هدف استراتژیک عربستان سعودی برای تقویت اتحادهای دانشگاهی جهانی همسو میشود. عربستان قصد دارد به عنوان یک مشارکتکننده مهم در جامعه بینالمللی شناخته شود.
نتایج یک مطالعه دیگر از ۱۴ دانشگاه عربستانی بیانگر افزایش ۱۶۵ تا ۸۱۹ درصدی انتشارات علمی عربستان است. کارشناسان معتقدند این افزایش نشانهای از دستکاری استانداردهای اخلاقی در بهرهوری پژوهش و تالیف مشکوک است. راهکار محققان در این زمینه اتخاذ رویکرد تحقیق برای توسعه (R۴D) است. برخی دانشگاهیان عربستان در گفتوگو با رسانهها تصریح کردهاند که هرچند کیفیت پژوهش و بهرهوری در دهه گذشته بهبود یافته است و انتشار اغلب با بودجه سخاوتمندانه به شدت تشویق میشود؛ اما با فقدان فرهنگ یکپارچگی تحقیقاتی قوی و کمیتههای ناکارآمد سوء رفتار دانشگاهی برای پاسخگو کردن محققان مواجه هستیم.
کارشناسان معتقدند که سنگاپور نمونه خوبی از ساخت اکوسیستم تحقیقاتی است.. این کشور در اواخر دهه ۱۹۶۰ توسعه اکوسیستم تحقیقاتی خود را آغاز کرد و از سال ۱۹۹۱ تحقیق را در قلب سیاست ملی خود قرار داد.
رتبهبندیهای جهانی برای چالشهای داخلی عربستان مناسب نیستند
این کشور تمرکز بر تحقیق را عمیقا در سراسر سیاست ملی خود گنجانده بود. دانشگاههای اصلی سنگاپور مانند دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه فنی نانیانگ، اخیراً موفق شدهاند در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار بگیرند، چرا که سنگاپور تصمیم گرفته است بر اکوسیستم تحقیقاتی به عنوان یک کل تأکید کند.
کارشناسان معتقدند که با وجود این که عربستان سعودی در ۱۰ سال گذشته رشد قابل توجهی به دست آورده است؛ اما باید شاخصهای خود برای سنجش موفقیت را دوباره تنظیم کند. چرا که استفاده از رتبهبندیهای تایمز و QS به عنوان شاخصهای موفقیت منجر به نتایج معکوس میشود. کارشناسان معتقدند که این شاخصها برای جهان آنگلوساکسون طراحی شدهاند و برای چالشهای پیشروی عربستان مناسب نیستند.
انتهای پیام/
نظر شما