فرسودگی ۸۰ درصد از ناوگان آمبولانس تهران/ روزانه ۲ نفر از کادر اورژانس آسیب می‌بینند

معاون فنی و عملیات اورژانس تهران از فرسودگی ۸۰ درصد آمبولانس‌ها و موتورلانس‌های تهران خبر داد.

اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با ذکر اینکه در حال حاضر در اورژانس استان تهران ۲۹۰ دستگاه آمبولانس، ۲۲۰ دستگاه موتورلانس، هفت دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و ۲ فروند بالگرد ارائه خدمت می‌کنند، گفت: متاسفانه تقریبا ۸۰ درصد آمبولانس‌ها و موتورلانس‌های ما به سن فرسودگی رسیده‌اند، یعنی عمر بالای ۱۵ سال دارند و باید نوسازی یا تعویض شوند. ۲۰ درصد ناوگان جدیدی که در سال‌های اخیر به ما اضافه شده عدد ناچیزی برای ارائه خدمت است.

منابع با خدماتی که باید ارائه شود، تناسبی ندارد

وی درمورد متناسب نبودن منابع با خدماتی که ارائه می‌شود گفت: اورژانس استان تهران مسئولیت فوریت‌های پزشکی کل استان اعم از مناطق ۲۲ گانه کلان شهر و ۱۶ شهرستان را دارد و در جاده‌ها هم مسئولیت اورژانس باماست. ۳۰۶ پایگاه اورژانس داریم، ۴۴۶ مورد از آن‌ها در جاده‌ها خدمات انجام می‌دهند و مابقی در شهرستان‌ها و خود شهر تهران هستند. نکته حائز اهمیت این است که اورژانس تهران ۲۰ درصد از کل ماموریت‌های کشور را انجام می‌دهد اما ۲۰ درصد کل منابع فوریت پزشکی در اختیار تهران نیست؛ نتیجه می‌شود، استهلاک بیشتر ناوگان، فشار بیشتر بر نیروی انسانی، اختلاف با استاندارد زمانی و تاخیرهایی که در ماموریت‌ها اتفاق می‌افتند.

فراهانی افزود: باید دو امر مهم صورت بگیرد؛ اول اینکه ناوگان و منابع انسانی متناسب با استانداردهای تعریف شده اورژانس، به استان تهران اضافه شود و دوم اینکه ناوگانی که در اختیار ما هست و حدود ۸۰ درصد فرسودگی دارد، نوسازی یا تعویض شود.

نوسازی ۱۰ دستگاه آمبولانس در سال پیش‌رو

معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران درباره برنامه‌ها برای تعویض و نوسازی ناوگان آمبولانس گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۵ دستگاه آمبولانس نوسازی و بهسازی شد و برای سال پیش‌رو برنامه داریم به تناسب منابعی که در اختیار داریم ۱۰ دستگاه آمبولانس را که به سن فرسودگی رسیده‌اند، نوسازی کنیم. وزارت بهداشت مسئول تامین ناوگان آمبولانس برای سراسر کشور است، همکاران وزرات بهداشت در این زمینه همکاری لازم را به عمل آورده‌اند و مصوبات سران سه قوه را گرفته‌اند و در حال طی کردن مسیر قانونی لازم هستند اما متاسفانه کشور ما تولید کننده آمبولانس نیست و باید آمبولانس را وارد کند به همین دلیل مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته بخشی از این منابع به ما اختصاص یافته است، مثل هشت دستگاه آمبولانس تویوتا، ۳۰ دستگاه موتورلانس با امکانات کامل و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس. با پیگیری‌های انجام شده درباره منابع نیاز، به صورت تدریجی به ما اضافه می‌شود. امیدواریم که تخصیص منابع با سرعت بیشتری صورت بگیرد، هر چه این اتفاق سریع‌تر محقق شود، کیفیت ارائه خدمات هم بالاتر می‌رود.

روزانه ۲ نفر از کادر اورژانس مورد خشونت قرار می‌گیرند

فراهانی درمورد خشونت‌هایی که کادر اورژانس روزانه با آن روبه‌رو می‌شوند، گفت: طبق استانداردهای تعریف شده ما باید در تهران ۷۰۰ پایگاه اورژانس داشته باشیم اما در حال حاضر ۳۰۶ پایگاه در حال ارائه خدمت هستند. این اختلاف در تعداد پایگاه‌ها، موجب می‌شود که خدمات اورژانس در زمان استاندارد انجام نشود و در نتیجه همراه بیمار یا فردی که باید خدمات را دریافت کند، گلایه‌مند شده و تنش‌ها و درگیری‌هایی برای همکارانمان ایجاد می‌کند که درنهایت به خشونت می‌انجامد. همه جور خشونتی اعم از فیزیکی و کلامی ممکن است پیش بیاید و همکاران ما در اثر این خشونت‌ها حتی آسیب می‌بینند و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

وی اضافه کرد: دراستان تهران میانگین این حوادث روزی ۲ مورد است. برخی افراد، کارشناسان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند یا به آن‌ها آسیب می‌زنند که نتایج نامطلوبی هم دارد. در بعضی از موارد این آسیب‌ها جزئی است اما در دیگر موارد همکار ما بستری می‌شود یا حتی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

آسیب دیدن هر یک از اعضای کادر اورژانس برابر است با رسیدگی نشدن به۱۰۰ مصدوم

فراهانی درمورد آثار پیش آمدن این اتفاقات گفت: خدمات نیروی ما به صورت شیفت‌های ۲۴ ساعته و ۴۸ ساعته تنظیم شده ‌است، در نتیجه اگر نیروی ما نتواند به دلیل آسیب های ناشی از درگیری مثلا یک ماه سرکار خود حاضر نشود به طور متوسط نمی‌تواند در ۱۰ ماموریت نیروی پزشکی شرکت کند. یعنی ۱۰۰ مصدوم از دریافت خدمات اورژانس محروم می‌شوند. این واقعا شایسته‌ پایتخت و کشور ما نیست. تقاضا داریم که مردم آثار و تبعات این کار در نظر بگیرند.

وی در نهایت افزود:. کارشناس اورژانس در بیشتر مشکلاتی که رخ می‌دهد، نقشی ندارد. منابع کشور ما در بحث فوریت پزشکی محدود است و همکاران ما با همه محدودیت‌ها و هر آنچه که در اختیار ماست در حال خدمت کردن به مردم هستند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران در مورد واکنش سازمان اورژانس به این حوادث گفت: مدیریت حقوقی اورژانس استان تهران در مواردی که این اتفاقات رخ می‌دهد در صحنه حاضر می‌شوند، وقایع را صورت جلسه می‌کنند و در مراجع قضایی تشکیل پرونده می‌دهند و در این زمینه پیگیری‌ها جدی صورت می‌گیرد. کارمند اورژانس هم از حمایت حقوقی و هم از حمایت روحی و روانی برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در اورژانس تهران مرکزی با عنوان اداره سلامت داریم که سلامت کارکنان را سنجش و پایش می‌کند. همکاران ما به دلیل شرایطی خاص این شغل مثل دیدن صحنه‌های دلخراش مدام در معرض تنش‌ هستند و لازم است که از نظر روحی، روانی و جسمی حمایت‌هایی انجام شود؛ این امر بر عهده اداره سلامت ماست.

روزی ۶۰۰ مزاحمت تلفنی

فراهانی درادامه درباره مزاحمت‌های تلفنی که برای اورژانس ایجاد می‌شود گفت: روزانه ۱۱ هزار تماس با سامانه ۱۱۵ گرفته می‌شود. کارشناسان پرستاری ما به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه به این تماس‌ها پاسخ می‌دهند در سه هزار و ۵۰۰ نمونه از این موارد کارشناس لازم است بر بالین مصدومین حاضر شوند، در سایر موارد با مشاوره و راهنمایی کارشناسان و توصیه‌ها مشکل حل می‌شود. از این تماس‌ها روزانه حدود ۶۰۰ تماس، از طرف مزاحمین است که چالش‌های خود را ایجاد کرده‌ است.

وی ادامه داد: به دلیل همین آمار بالا می‌توان گفت یکی از چالش‌های اصلی اورژانس مزاحمت‌های تلفنی است. اورژانس یک دستگاه امدادی است که زمان در ارائه خدمت آن تاثیر بسیار زیادی دارد. وقتی افرادی که واقعا بیمار هستند به هر علتی برای شماره امدادرسانی اورژانس مزاحمت ایجاد می‌کنند این خطوط اشغال می‌شود و افرادی که جان ها آن ها واقعا در معرض خطر است، نمی‌توانند با اوپراتورهای ما ارتباط برقرار کند. مزاحمین باید بدانند که تبعات کارهای آنان موجب مرگ افراد می‌شود.

معاون فنی‌وعملیات اورژانس تهران درمورد برخورد با مزاحمین گفت: مدیریت حقوقی و مرکز ارتباطات و راهبری عملیات این شماره‌ها را استخراج می‌کنند، برای آنان پرونده تشکیل می‌دهند، پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهند و بر اساس آن برخوردهای قانونی لازم صورت می‌گیرد. سازمان اورژانس به هیچ وجه در این قضیه کوتاه نمی‌آید، زیرا این مسائل مستقیما با حیات انسان‌ها ارتباط دارد. این شماره به هیچ وجه شماره‌ای نیست که با آن شوخی کنید و برای آن مزاحمت ایجاد کنید. این شماره باید آزاد باشد تا فردی که جانش در خطر است بتواند در کمترین زمان تماس برقرار کند و خدمات لاز م را دریافت کند.

وی افزود: در سال گذشته برای ۱۸ مورد از مزاحمین که پرتکرار بوده‌اند، یعنی فرد با یک شماره مثلا ۳۰ ، ۵۰ یا حتی ۱۰۰ بار زنگ زده بود، پرونده تشکیل دادیم و آرای خوبی هم صادر شد.

فرهانی در مورد ماهیت احکام صادر شده، گفت: در وهله اول قطعا خطوط آن‌ها قطع خواهد شد. بعضی دیگر از احکامی که صادر ، شست‌وشو و نظافت پایگاه‌های اورژانس و آمبولانس بود. یشتر این افراد بعد از رفتن به مراجع قضایی به اورژانس می‌آیند و ابراز ندامت و پشیمانی می‌کنند زیرا متوجه می‌شوند که چه خطای بزرگی مرتکب شده‌اند.

وی ادامه داد: اما آمار مزاحمت‌ها نشان می‌دهد که قوانین به اندازه کافی بازدارنده نبودند و باید سختگیرانه‌تر برخورد شود. جلساتی داشته‌ایم و دستگاه‌های قضایی هم مساعدت‌های لازم را داشته‌اند و هماهنگی‌های خوبی انجام شده، قول هایی هم داده‌اند که در حوزه احکام صادر شده نسبت به احکام قبلی بازدارندگی بیشتری اعمال کنند تا در خروجی کار که کاهش آمار مزاحمین است، شاهد نتایج بیشتری باشیم.

در مواجهه با بیمارفروشی چه کارکنیم؟

فراهانی در ادامه با ذکر اینکه آمبولانس‌های خصوصی تحت نظارت استان فوریت پزشکی استان تهران هستند، گفت: حدودا۳۰ دستگاه آمبولانس‌های فاقد مجوز قانونی در کشور داریم. این آمبولانس‌ها از هیچ جایی مجوز رسمی ندارند و هیچ استانداردی را رعایت نمی‌کنند و خود این قضیه تهدیدی برای سلامت بیماران است. شماره پلاک‌ها و تصاویر این آمبولانس‌ها را شناسایی شده و همه این‌ها را به دستگاه های قضایی و همکارانمان در فراجا ارجاع داده شده است. دستگاه‌های قضایی و انتظامی نیز به دنبال پیگیری و برخورد با این آمبولانس‌ها هستند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران درباره برخورد با پدیده بیمار فروشی گفت: هرکسی می‌تواند تخلفات ناوگان آمبولانس ،چه عمومی و چه خصوصی، را به شماره ۱۹۰ که شماره وزارت بهداشت است، گزارش کند. شکایت مردم ثبت و پیگیری خواهد شد. اگر مورد بیمارفروشی هم باشد، قطعا بررسی می‌کنند. البته حادثه پیش‌آمده باید با جزئیات ثبت شود. اگر قصور و کوتاهی انجام شده باشد قطعا با مسئول آن برخورد می‌شود.

نصب دوربین در آمبولانس به کجا رسید؟

فراهانی در نهایت درمورد نصب دوربین در آمبولانس و موانع آن گفت: اورژانس استان تهران با مراجع درگیر جلساتی داشته است و موضوع نصب دوربین در آمبولانس در حال بررسی است. یک سری مسائل مثل حریم خصوصی بیمار وجود دارد، اما جلسات مفصلی در حال برگزاری است و همه متفق القول به دنبال این هستند که موانع اجرایی این مسئله را برطرف کند تا این کار به ثمر بنشیند. علی رغم چالش هایی که وجود دارد، اگر این مسئله اجرایی شود قطعا دستاوردهایی هم خواهد داشت و می‌تواند از بسیاری از مشکلات پیشگیری کند.

خبرنگار: زینب خوانساری

انتهای پیام /

کد خبر: 1267217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =