مشکلات آموزش و پرورش از زبان معلمان نمونه| دروس دانشگاه فرهنگیان کاربردی نیستند

معلم نمونه کشوری گفت: دوره‌های جدید دانشگاه فرهنگیان، دروس کاربردی و علمی کافی نیستند. اگر محتوا باید به‌درستی بازنگری و اصلاح شود.

اکرم بیات معلم نمونه کشوری از استان خراسان رضوی درگفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره نخستین چالش‌ها در مسیر معلم نمونه شدن گفت: در ابتدا با توجه به ناشناخته بودن فرآیند شرکت در این طرح، دغدغه‌هایی داشتم اما با همکاری خوب استان، این نگرانی‌ها به سرعت برطرف شد و فرآیند به شکلی عالی پیش رفت.

بیات در ادامه به تجربه خود در فرآیند تدریس و ارزیابی کشوری اشاره کرده و توضیح داد: استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی و حضور افراد انگیزشی در کلاس با چالش‌هایی همراه بود. مثلاً اجازه ورود مهمان به کلاس داده نمی‌شد. برای جبران این موضوع، فیلمی از تدریس در کلاس واقعی خودم تهیه کردم و به‌عنوان تیزر در ارزیابی کشوری نمایش داده شد.

او مهم‌ترین عامل موفقیت خود را توکل به خدا، توسل به اهل‌بیت، پشتکار شخصی و همراهی سه ضلع اصلی مثلث آموزشی دانش‌آموز، اولیا و همکاران دانست و افزود: در همه این سال‌ها، سعی کرده‌ام با عشق و اعتقاد کار کنم. این عشق و همدلی بزرگ‌ترین سرمایه من بوده است.

بیات با اشاره به اهمیت مقطع ابتدایی در دوران تحصیلی دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموز در این مقطع، از خانه اول وارد خانه دوم یعنی مدرسه می‌شود. معلم ابتدایی باید مانند والدین برای کودک، منبعی از محبت، اعتماد و امنیت باشد. نقش عاطفی معلم در این سال‌ها کلیدی است و اگر درست ایفا شود، یادگیری به ‌درستی و با ماندگاری بالا اتفاق می‌افتد. برخی دروس در مقطع ابتدایی مازاد و غیرکاربردی‌اند. آموزش‌ها باید مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، کاربردی، مفید و متناسب با نیاز روز دانش‌آموزان باشد.

وی در ادامه درباره کمبود نیروی کارآمد توضیح داد: ما معلم زیاد داریم، اما معلم خوب کم است. بسیاری از همکاران، تمایلی به تغییر روش‌ها و به‌روزرسانی خود ندارند. این در حالی است که فناوری، آموزش را دگرگون کرده و معلم باید متناسب با تحولات، خود را ارتقا دهد.

بیات با اشاره به تجربه خود در دوره تربیت معلم تصریح می‌کند: من دانش‌آموخته دوره تربیت معلم هستم، اما در دوره‌های جدید دانشگاه فرهنگیان، دروس کاربردی و علمی کافی نیستند. اگر محتوا به‌درستی بازنگری و اصلاح شود، حتی می‌توان دوره تربیت معلم را به دو سال کاهش داد، به شرط آنکه آموزش‌ها عملی، عمیق و مأموریت‌محور باشد.

وی درباره طرح رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: طرح رتبه‌بندی با نواقصی اجرا شد. به‌رغم داشتن مدرک کارشناسی ارشد و سابقه بالا، رتبه‌ای پایین‌تر از انتظارم دریافت کردم. امیدوارم این اشکالات با بازنگری مسئولان برطرف شود.

بیات در پایان، تاکید کرد: اگر به معلمی به‌عنوان شغل نگاه کنیم، حقوق فعلی آن ناچیز است اما کسی که عاشق این راه باشد، با توکل بر خدا و اخلاص، برکت را در کار خود می‌بیند. معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است، تعهد است، تربیت انسان است.

خبرنگار: مهدیه امجدیان

کد خبر: 1267384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =