حمیده صداقت مدیر آموزشی نمونه کشور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز عنوان کرد: از ابتدای مدیریتم، تلاش برای اصلاح ساختارهای فیزیکی و آموزشی را آغاز کردم. جذب خیرین و همراهی همکاران، سبب شد مدرسه ما به یک فضای ایمن، شاد و ایدهآل برای کودکان استثنایی تبدیل شود. از جمله اقدامات نوآورانه ای که در مدرسه اجرا کردیم، راهاندازی «ساعت استراحت پویا» در مدرسه است که با هدف شناسایی استعدادهای دانشآموزان با نیازهای ویژه اجرا شده و نتایج آن درخشان بوده است؛ بهگونهای که دانشآموزان در رشتههایی همچون نقاشی و نمایش در سطح شهرستان، استان و حتی رسانه ملی اجرا کردند و درخشیدند.
وی با تأکید بر توانمندیهای دانشآموزان، هدف خود را تغییر نگاه جامعه به کودکان کمتوان ذهنی عنوان کرد و افزود: هر کودک، با هر سطح از توانمندی، شایستگی یادگیری و پیشرفت دارد. کسب برخی موفقیتها توسط دانشآموزان با نیازهای ویژه و به نمایش گذاشتن این موفقیتها، اثرات ملموسی همچون بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل وافزایش اعتماد به نفس این دانشآموزان داشته است.
صداقت در ادامه گفت: یکی از مهمترین چالشهایی که با آن مواجه هستیم، کمبود نیروی خدماتی است. با توجه به وضعیت جسمی و ذهنی دانشآموزان، حضور نیروی خدماتی در تعداد کافی، برای رسیدگی به بهداشت فردی و ایمنی محیط مدرسه بسیار ضروری است. از طرف دیگر، در بخش تجهیزات توانبخشی نیز با کمبودهایی مواجهایم؛ برخی از وسایل کاردرمانی یا گفتاردرمانی یا فرسودهاند یا نیاز به تعمیر و جایگزین دارند.
مدیر نمونه با گلایه از حمایت نکردن برخی از ادارات آموزشوپرورش شهرستانها از مدارس استثنایی توضیح داد: مدارس استثنایی نباید درزنجیره حمایتی مغفول بمانند. میتوان بودجه ویژهای برای تجهیز این مدارس در اختیار اداره آموزشوپرورش استثنایی قرار داد.
وی با اشاره به تفاوتهای بنیادین میان مدارس عادی و استثنایی، خاطرنشان کرد: معلمان مدارس استثنایی از فرسودگی شغلی بیشتری رنج میبرند. با وجود مزایایی چون سنوات ارفاقی و امکان بازنشستگی زودتر، اما فشار روحی و جسمی بسیار بالاست و به همین دلیل میتوان دورههایی ضمن خدمت، به صورت حضوری و تخصصی برگزار کرد تا معلمان تازه وارد آمادگی کافی برای مواجهه با چالشهای مدارس استثنایی را داشته باشند.
وی در ادامه توضیح داد: چند دوره در فضای مجازی و به صورت غیرحضوری برگزار شده، اما آنطور که باید مفید و کاربردی نبوده است. از نظر من آموزشو پرورش میتواند کلاسها و دورههای کاربردی و حضوری از جمله دورههای یادگیری مهارتهای روانشناختی و آموزش مهارتهای کاربردی برای تمامی معلمان به خصوص معلمان دانشآموزانی با نیازهای ویژه برگزار کند.
صداقت در ادامه تاکید کرد: جذب معلم برای آموزشو پرورش استثنایی از طریق آزمون استخدامی راهحل مناسبی برای رفع مشکل کمبود نیرو در این حوزه نیست. کسانی که از دانشگاه فرهنگیان وارد این حوزه میشوند با مشکلات و چالشهای این حوزه و نحوه برخورد و آموزش به این دانشاموزان آشنایی کامل دارند. معلمانی که از طریق آزمون استخدامی جذب میشوند نیز آموزش میبینند اما این آموزش کافی و مفید نیست.
معلم نمونه توضیح داد: برنامههای آموزشی ما بر اساس سرفصلهایی است که توسط سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور تدوین شدهاند. در دوره پیشحرفهای، بیشتر تمرکز بر مهارتهای زندگی، خودمراقبتی، و تقویت مهارتهای پایه شناختی و حرکتی است. در دوره حرفهای نیز آموزشهای مهارتی شامل خیاطی، سفرهآرایی، چرمدوزی، گلسازی، آشپزی و باغبانی به دانشآموزان داده میشود تا برای ورود به بازار کار و زندگی مستقل آماده شوند.
وی درپایان گفت: فارغ از همه این مسائل، هدف ما در مدرسه این است که محیطی امن، شاد، و یادگیرنده برای دانشآموزان فراهم کنیم. ما تلاش میکنیم تا با بهرهگیری از توان تخصصی نیروهای مدرسه و ایجاد تعامل مؤثر با خانوادهها، رشد، شکوفایی و توانمندسازی دانشآموزان را محقق کنیم. باور داریم که هر کودک، با هر سطحی از توانایی، حق آموزش، عزتنفس و زندگی باکیفیت را دارد. تلاش میکنیم این حق را با جان و دل برایشان فراهم سازیم.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام/
نظر شما