ثبت‌نام سرویس مدارس زیر ذره‌بین شهرداری

ثبت‌نام سرویس مدارس امسال بر اساس تقسیم‌بندی مناطق شهرداری انجام می‌شود و تنها شرکت‌های دارای مجوز، پس از تأیید شهرداری، مسئولیت ایمنی و جابه‌جایی دانش‌آموزان را برعهده خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، فردا اولین زنگ سال تحصیلی جدید نواخته می‌شود و یکی از دغدغه‌های والدین رفت‌وآمد فرزندشان است. در واقع در سال‌های اخیر، تغییرات سبک زندگی خانواده‌ها و گسترش شهرنشینی باعث شده نقش سرویس مدارس در حمل‌ونقل دانش‌آموزان بیش از پیش پررنگ شود.

افزایش اشتغال والدین، فاصله بیشتر محل سکونت تا مراکز آموزشی و تراکم ترافیک شهری، استفاده از سرویس مدارس را به یک نیاز پایدار برای بسیاری از خانواده‌ها تبدیل کرده است. نگرانی‌های فزاینده نسبت به امنیت و رفاه دانش‌آموزان در مسیر مدرسه، همراه با نیاز به مدیریت بهتر زمان، تقاضا برای این خدمات را بیش از گذشته کرده است.

افزایش تقاضا برای این خدمات باعث شده تا سواستفاده‌هایی هم اتفاق بیفتد. برخی شرکت‌ها خارج از سیستم تاکسیرانی و بدون نظارت شهرداری و حتی مدرسه، به والدین پیشنهاداتی برای سرویس مدرسه ارائه می‌دهند و مبالغ پیش پرداخت می‌گیرند تا جایی که سرهنگ رامین پاشایی، رئیس مرکز امداد و فوریت‌های سایبری فراجا نسبت به این دست تبلیغات هشدار داده و از والدین خواسته که به این آگهی‌ها توجه نکنند.

گاهی هم برخی والدین با هماهنگی یک‌دیگر راننده‌ای را برای این کار استخدام می‌کنند اما باید درنظر داشته باشند که در این روش، نظارتی بر عملکرد راننده وجود ندارد و اگر اتفاقی هم رخ دهد، مرجعی پاسخگو نخواهد بود.

سیستم تاکسیرانی امکانی را فراهم کرده که شرکت‌های ارائه دهنده این خدمت، رانندگان و حتی والدین متقاضی سرویس مدرسه می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند.

سامانه سپند به گونه‌ای طراحی شده که والدین می‌توانند در آن ثبت نام کنند و مطابق منطقه شهرداری مورد نظر خود، شرکتی که سرویس مدرسه ارائه می‌دهد، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود. مسئولیت نظارت بر عملکرد راننده برعهده شرکت و عملکرد شرکت را شهرداری پایش می‌کند.

به نظر می‌رسد که والدین تاحدودی از راه‌اندازی این سیستم رضایت دارند اما در مواردی نسبت به فرسوده بودن برخی تاکسی‌ها انتقاداتی را مطرح کردند. تعدادی از والدین هم می‌گویند که در برخی مدارس مدیر خارج از سامانه با شرکتی همکاری کرده و مبالغی خارج از تعرفه دریافت کرده است.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، در جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهر تهران گفته که در سال تحصیلی جدید با سرویس‌های غیرمجاز برخورد خواهد شد. بنا به گفته وی سرویس‌های مجاز و ثبت شده در سامانه علائمی دارند که آن‌ها را متمایز از دیگر وسایل نقلیه می‌کند و پلیس قرار است در شناسایی سرویس‌های غیرمجاز همکاری کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره نرخ سرویس مدارس توضیح داد: نرخ کرایه سرویس مدارس ۳۶.۸ درصد افزایش یافته است اما چند تغییر مثبت نیز به نفع والدین در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه سال تحصیلی برای مقطع ابتدایی هشت ماه تعیین شده و ضرایب ترافیکی که در سال گذشته ۲۵ درصد بود، امسال به ۱۵ درصد کاهش یافته است. همچنین ضریب شیک که سال گذشته ۱۵ درصد و برای مراکز ۵ درصد بود، امسال به کلی حذف شده است.

مالکی افزود: با در نظر گرفتن شرایط معیشتی رانندگان عزیز، حداقل و حداکثر نرخ کرایه برای مقاطع مختلف مشخص شده است. برای مقطع ابتدایی حداقل نرخ سالانه ۱۴ میلیون تومان و حداکثر ۴۰ میلیون تومان و برای مقطع متوسطه حداقل ۱۵ میلیون تومان و حداکثر ۴۳ میلیون تومان تعیین شده است.

ی تاکید کرد: پیش‌بینی ما این است که برای حدود ۶۵۰۰ دانش‌آموز خدمات ارائه شود که زیرساخت‌های لازم برای این تعداد فراهم شده است. همچنین هیچ هزینه‌ای از والدین دانش‌آموزان مدارس استثنایی دریافت نخواهد شد و این خدمات به صورت رایگان توسط شهرداری تهران ارائه می‌شود.

مالکی در خصوص ناوگان سرویس مدارس افزود: در حال حاضر حدود ۷۰۰ ناوگان ثبت شده‌اند و تعداد زیادی ناوگان جدید نیز در حال ثبت و بارگذاری اطلاعات در سامانه سپند هستند که تا نیمه اول مهرماه کامل خواهد شد.

وی همچنین درباره قراردادهای سرویس مدارس توضیح داد: دو نوع قرارداد در سامانه وجود دارد؛ قرارداد اول بین سازمان تاکسیرانی و شرکت‌های متقاضی است که شامل تضمین‌ها و ضمانت‌ها می‌شود و قرارداد دوم، قرارداد شاخص و تیپ است که توسط شهرداری تهران تایید شده و میان شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس و والدین منعقد می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: آموزش‌های لازم به رانندگان سرویس مدارس به صورت حضوری و در قالب بسته‌های آموزشی ارائه می‌شود و سازوکار نصب برچسب‌های مخصوص سرویس مدارس نیز آماده شده است. این برچسب‌ها تا پایان هفته جاری نصب خواهند شد تا گشت‌های پلیس راهور بتوانند سرویس‌های مجاز را شناسایی و کنترل کنند.

سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا هم اعلام کرده در سال تحصیلی جدید نظارت‌ها بر سرویس مدارس بیش از پیش خواهد بود. وی در این خصوص گفت: رانندگان سرویس‌های مدارس مسئولیتی سنگین بر عهده دارند. این رانندگان باید ضمن رعایت قوانین و مقررات، از سوار کردن بیش از ظرفیت دانش‌آموزان خودداری کنند. بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مطمئنه و توجه به حقوق عابران پیاده از الزامات رانندگان سرویس است. آنان باید بدانند که به عنوان الگو برای دانش‌آموزان شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز، چالش‌های سرویس مدارس تنها به هزینه‌ها محدود نمی‌شود؛ امنیت مسیر، کیفیت خودروها و مدیریت ترافیک نیز از عوامل مهم هستند. به نظر می‌رسد که استفاده از سامانه‌های رسمی برای استفاده از سرویس مدرسه، روش ایمن‌تری است و حداقل نظارت شهرداری در این میان وجود دارد و در صورت بروز مشکل، این سازمان باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1281336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =