یوزپلنگ‌های ایرانی با مشکل کمبود آب آشامیدنی به خصوص در مناطق خشک و کویری روبه‌رو شده‌اند. به همین دلیل پروژه‌ای که براساس کمک‌های مالی مردمی آغاز شده قصد دارد با ساخت آبشخورهای ویژه‌ای برای یوزپلنگ‌ها و سایر جانداران نیازمد آب جان آنها را در گرمای گستره ایران نجات دهد.


به گزارش ایسکانیوز، این پروژه به خاطر نیاز جدی حیات وحش ایران در مناطق خشک و نیمه خشک به آب آشامیدنی توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی کلید خورده است. پروژه‌ای که منابع مالی ویژه‌ای را از طریق کمک‌های مردمی داخلی و بین‌المللی جمع آوری می‌کند تا آبشخورهای خاصی را برای یوزپلنگ  و دیگر حیوانات وحشی بنا کند.


البته در حال حاضر منابع طبیعی مانند چشمه‌ها و آبگیرها و منابع مصنوعی که آبشخورهایی انسان‌ساز هستند وجود دارند. آبشخورهای مصنوعی عامل کمکی برای نجات حیات وحش است و بار تغذیه آن بر دوش محیط بانان سازمان محیط زیست است که با تانکر مخزن‌های این آبشخورها را در نقاط مورد نیاز در کشور از آب پر می‌کنند. مساله بحران کمبود آب حیات وحش اما از جایی شروع می‌شود که نخست گرمای هوا و کمبود منابع آب به منابع آبشخورهای طبیعی صدمه وارد کرده است  دیگر اینکه شترها در مناطق خشک و کویری سراغ آبشخورهای مصنوعی می‌روند.


مقدار مصرف آب شترها که صاحب هم دارند از سایر جاندارانی که سراغ آبشخورهای مصنوعی می‌روند بیشتر است در نتیجه آب این تانکرها زودتر به پایان می‌رسد.


محمد فرهادی نیا، مسوول پروژه ساخت این آبشخورها، دراینباره می‌گوید: «مشکل برای یوزپلنگ‌ها و به خصوص آنهایی که توله دارند حادتر است و آنها باید مصافت‌های طولانی‌تری را برای پیدا کردن آب طی کنند. در نتیجه ما باید سازه‌های پیشگیرانه‌ای درست کنیم که همه جاندران امکان استفاده از آنها را داشته باشند ولی شترها نتوانند از آن آب بخورند. چون شترها آب زیادی مصرف می‌کنند»


البته قرار است به نحوی جلوی ضرر رسانی به مردم محلی که صاحبان شترها هستند گرفته شود.


فرهادی نیا درباره موفقیت کمپین جمع‌آوری کمک مالی برای این پروژه می‌گوید: «ما کمپین را در سطح شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته‌ایم و الان حدود 10 روز است که کار جمع‌آوری منابع مالی را شروع کرده‌ایم و در حدود نیمی از هزینه یکی از این آبشخورها را به دست آورده‌ایم.»


قرار است اولین آبشخور به عنوان نمونه آزمایشی کار کند. «در کنار اولین آبشخور دوربین کارگذاشته خواهد شد تا نتیجه کار را از نظر نحوه استفاده یوزپلنگ‌ها و دیگر حیوانات وحشی ببینیم و از این تجربه در ارتقای سازه آبشخورهای بعدی استفاده کنیم.»


برای کمک به این پروزه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.


کد خبر: 23649

وب گردی

وب گردی