تهران - ایسکانیوز: 60درصد بازار لاستیک خودروهای سواری ایران در دست چینی هاست .
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران با اعلام این مطلب افزود: سهم هندی ها در بازار لاستیک ها ایران رو به افزایش است و با توجه به قدرت رقابت لاستیک های هندی با لاستیک های چینی ، واردات لاستیک از هند افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است .
عباس سماواتی با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار، قیمت لاستیک های اروپایی و کره ای را به شدت بالا برده است، گفت: قیمت این لاستیک ها چنان بالاست که شاید تعداد خریدارانش انگشت شمار باشد اما کسانی که غالبا برای خرید لاستیک مراجعه می کنند ترجیح می دهند لاستیک چینی یا هندی و بعضا ایرانی بخرند .
وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت لاستیک های ایرانی در بازار چگونه است، گفت: در برخی موارد تفاوت 40 تا 50 هزار تومانی قیمت هر حلقه لاستیک ایرانی با چینی سبب می شود مشتری راغب تر باشد لاستیک چینی بخرد .
به گفته وی تفاوت چندانی میان لاستیک های ایرانی و چینی وجود ندارد . چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به استفاده خودروسازان از لاستیک های چینی در تولیداتشان هشدار داد و خواستار توقف این روند شد . وی لاستیک های چینی را بی کیفیت معرفی کرد و هشدار داد خودروسازان باید از قطعات و لاستیک های استاندارد در محصولاتشان استفاده کنند .
سماواتی با اشاره اینکه کیفیت لاستیک های چینی موجود در بازار پایین نیست، گفت: شاید خودروسازان خودشان لاستیک های بی کیفیتی را خریداری می کنند تا قیمت تمام شده محصولاتشان پایین تر در بیاید اما در بازار نمی شود لاستیک بی کیفیت به مردم فروخت چرا که خریدار حاضر نیست پول بابت جنس بی کیفیتی که ممکن است به سرعت پنچر شود بپردازد .
وی با اشاره به اینکه قیمت لاستیک طی چند ماه اخیر افزایشی 50 درصدی را تجربه کرده است، گفت: همین افزایش قیمت سبب شده است مردم لاستیک نخرند و بازار این کالا به شدت کساد شده است .
وی گفت: در دوره ای لاستیک با ارز 3800 تومان وارد کشور شد اما در حال حاضر لاستیک با ارز 3200 تومان به کشور می آید. البته این کاهش 600 تومانی بهای دلار تاثیری در قیمت این کالا نگذاشته است چون کسانی که با ارز 3800 تومان کالاهایشان را وارد کرده اند ، حاضر به کاهش قیمت نیستند .
سماواتی گفت: تا سه سال قبل غالبا دارندگان خودرو به تناسب حجم ترددشان هر سال یا یک سال در میان نسبت به تعویض لاستیک اقدام می کردند اما فعلا با افزایش قابل توجه قیمت لاستیک، درخواست برای این کالا به شدت کاهش یافته است و اغلب ترجیح می دهند لاستیک ها را پنچرگیری کنند و مدت بیشتری با آن تردد کنند که در نهایت این امر می تواند خطراتی را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد.
به گفته وی در حال حاضر هر جفت لاستیک سواری در بازار بین 280 تا 800 هزار تومان قیمت دارد .
او گفت: هر چند لاستیک های ژاپنی و آلمانی بازار خیلی خوبی در ایران داشتند اما افزایش نرخ ارز سبب شد بازار این لاستیک ها کساد شود و در شرایط فعلی تقریبا می توان گفت واردات لاستیک از این کشورها صورت نمی گیرد .
کد خبر: 24102