تهران- ایسکانیوز:  فیلم‌های مستند «آنتوان خان» و «گلنبشته‌ها در دادگاه» در خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز، در برنامه این هفته انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند، سه‌شنبه 8 اردیبهشت فیلم‌های مستند «آنتوان خان» و «گلنبشته‌ها در دادگاه» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید. تهیه‌کننده این دو فیلم عبدالحمید ارجمند است و مهناز رکنی کارگردانی و تدوین‌ آنها را برعهده داشته است.

مستند «آنتوان خان» به سرگذشت آنتوان سوروگین می‌پردازد که از عکاسان مهم و معروف تاریخ ایران است. از آنجا که او بیشتر سال‌های عمرش را در دوران حکومت قاجارها سپری کرده، به عکاس عصر قاجاریه معروف است. سوروگین در ایران سفر کرد و جای‌جای این سرزمین را به تصویر کشید و در واقع آرشیوی از گذشته ایران خلق کرد. وی در دوران قاجار مورد حمایت دربار بود اما در دوران پهلوی اول عکس‌هایش توقیف شد و شیشه‌های عکس او به داخل انبارها رانده شد. فیلم مستند «گلنبشته‌ها در دادگاه» سرگذشت کشف حدود ده‌هزار گلنبشته‌ در دهه 1320 شمسی توسط حفاران خارجی است. این گلنبشته‌ها برای مطالعه و رمزگشایی از ایران خارج شده و با موافقت دولت وقت به آمریکا انتقال داده می‌شوند.

علاقمندان برای حضور در این برنامه می‌توانند سه‌شنبه 8 اردیبهشت ساعت 19 به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

کد خبر: 257524

وب گردی

وب گردی