«گالری نور» افتتاح شد

«گالری نور» موزه ملی علوم و فناوری با حضور مسئولان آموزشی کشور افتتاح شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از موزه ملی علوم و فناوری، در ابتدای آیین گشایش «گالری نور» جلیلی رییس این موزه گفت: حفظ دستاوردهای بشری کاری است که هر کشوری باید انجام دهد و این مهم در کشور ما برعهده موزه ملی علوم و فناوری گذاشته شده است که در طول همین مدت کوتاه تاسیس خود، 6 سال متوالی بعنوان موزه برتر کشور شناخته میشود.

سیف اله جلیلی افزود: در پس هر یک از گالریهای موزه علوم اهدافی نهفته است؛ مثلا در گالری «فناوریهای بومی» ابزار علمی که در ایران کهن ساخته شده به نمایش در میآید، در گالری «ابزار جراحی» عظمت و قدمت ایرانیان در علم پزشکی نشان داده میشود، در گالری «ابزار نجومی» که در سال 96 افتتاح شد، ابزار اندازهگیری نجومی به مخاطبان ارائه میشود.

جلیلی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که بشریت در قرن 20 و 21 داشته و دارد، موضوع استفاده از انرژیهاست که موجب انواع آلودگیها و نابودی محیط زیست شده و پایانپذیر بودن انرژیها را هم به همراه داشته است که تلاش کردیم در گالری «انرژیهای نو» به این مقولات بپردازیم. وی به اهداف آموزشی گالریهای دیگر موزه از جمله «مورس تا موبایل» و گالری جدید «نور» هم اشاره کرد.

رییس موزه ملی علوم و فناوری با اشاره به برنامههای متنوع این موزه اعم از: کنفرانس سار، جُنگ علمی، جشنواره علم برای همه، همایش و نشست سالانه، کارگاه آموزشی و نمایشگاه سیار افزود: ما در موزه علوم با محدودیتهای بسیاری روبرو هستیم که مهمترین آنها «محدودیت فضایی» است و انتظار ما از مسئولان کشور توجه بیش از پیش به این موزه است.

جلیلی گفت: ما نزدیک به 5 سال است به دنبال فضای مناسب جهت استقرار اشیا و گالریهای موزه علوم هستیم اما به در بسته میخوریم و این در حالی است که اعضای هیات علمی موزههای علوم دنیا از اعضای هیات علمی دانشگاهها بیشتر و بودجه آنها از بودجه یک کشور افزونتر است.

وی ضمن قدردانی از همکاران موزه علوم برای سر پا نگه داشتن این موزه، ابراز امیدواری کرد مسئولان توجه بیشتری به مسائل علمی کشور از جمله موزه ملی علوم و فناوری کنند.

استاد احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران و دومین سخنران این مراسم، با بیان این که موزه ملی علوم و فناوری از روی ناچاری در این فضای محدود برپا شده است ابراز امیدواری کرد شهرداری، میراث فرهنگی و دیگر نهادها و سازمانها در جابهجایی و استقرار این موزه در جایگاه اصلی خود کمک کنند.

اکرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم و سومین سخنران این مراسم، با بیان این که اجرای رسالت موزهها متاثر از حال و هوای جامعه است و اگر جامعه ما «در حال توسعه» است، موزهها هم همینطور است. بنابراین اگر بخواهیم علم را به بطن جامعه وارد کنیم باید بیش از هر چیز، منابع، امکانات و تجهیزات موزههای علوم را فراهم کنیم.

روح الله محمدی معاون نمایشگاهی موزه علوم و آخرین سخنران مراسم گفت: یونسکو به مناسبت هزارمین سال نگارش کتاب المناظر ابن هیثم و به افتخار دستاوردهای علمی این دانشمند ایرانی، سال 2015 را به سال نور نامگذاری کرد.

وی افزود: ابن هیثم که به پدر علم نور و روششناسی علمی شناخته میشود تعریف نور و ماهیت دیدن را متحول کرد؛ بدین معنا که وی نخسین کسی است که به این نتیجه میرسد: هر آن چه دیده میشود به سبب نوری است که از طرف آن شی به سمت چشم ما میآید.

محمدی مسئول طراحی و راهاندازی گالری نور گفت: ما 60 آزمایش علمی برای گالری نور در نظر گرفته بودیم اما به جهت محدودیت مکانی، تنها توانستیم 15 آزمایش را در این فضا بگنجانیم.

وی تصریح کرد: تمام کارهای راهاندازی گالری نور از جمله: «پژوهش»، «ساخت آثار»، «طراحی»، «نصب» و «آزمایش آثار» بطور صفر تا صد در موزه علوم و فناوری انجام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در گالری نور موزه ملی علوم و فناوری تلاش کردیم ماهیت نور و اهمیت آن در کنار سایر علوم، با زبان ساده به مخاطبان عرضه شود.

501

کد خبر: 955111

وب گردی

وب گردی