سند سیاست‌های استاندارد ملی تا 3 سال دیگر تدوین می‌شود

مدیرکل دفتر امور تدوین و استاندارد گفت: در سه سال آینده، سندی تدوین خواهیم کرد تا براساس آن سمت و سوی سیاست کشور برای تدوین استاندارد‌های ملی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آزیتا خضرایی در حاشیه جشن تدوین صدمین استاندارد فناوری نانو در جمع خبرنگاران با بیان این‌که دوازدهمین جشنواره نانو مقارن با تدوین و رونمایی از صدمین استاندارد ملی در حوزه نانوفناوری است، اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد تعیین، تدوین و نشر استاندارد‌های ملی و به‌روزرسانی آن است.

وی با بیان این‌که رویکرد نوینی در استاندارد‌سازی ملی در سازمان استاندارد حاکم است، خاطرنشان کرد: به موجب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که از سال 1396 توسط مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، تعامل، همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی در این حوزه بسیار جدی شده است؛ به گونه‌ای که در عرصه تدوین استاندارد‌های ملی این مهم را با همکاری دستگاه‌های اجرایی انجام می‌دهیم.

مدیرکل تدوین استاندارد ملی سازمان استاندارد با اشاره به همکاری سازمان استاندارد با ستاد فناوری نانو، گفت: در حوزه نانوفناوری تعاملات بسیار نزدیکی در ستاد نانوفناوری داریم و با همکاری این ستاد، اولویت‌های استاندارد‌سازی را تعیین کرده‌ایم.

وی با تأکید بر ضروت شناخت هرچه بیشتر نیازهای تدوین استاندارد‌های ملی، بیان کرد: قطعاً ارتباط و نزدیکی متخصصان با واحد‌های تولیدی و دانش‌بنیان می‌تواند برای شناسایی اولویت‌ها کمک کند؛ بنابراین نخستین گام در تدوین استاندارد‌های ملی، تعیین این اولویت‌ها است.

خضرایی ادامه داد: در این راستا جلسات مشترکی با ستاد فناوری نانو داریم تا در بازه زمانی سه ساله، سندی را تدوین کنیم تا براساس آن سمت و سوی سیاست کشور برای تدوین استاندارد‌های ملی مشخص شود و بدانیم چه موضوعاتی را می‌توانیم در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور تدوین و استاندارد تدوین این سند را راهکاری برای رونق بخشیدن به تولید و تسهیل در امر تجارت بین‌الملل و دانست و ابراز امیدواری کرد که جوانان بتوانند در عرصه بین‌المللی بازارسازی کرده و خدمات خود را ارائه دهند.

وی اضافه کرد: این امر میسر نخواهد بود مگر آن‌که توجه ویژه به مقوله استاندارد‌سازی صورت بگیرد که این امر نیازمند همکاری همه متخصصان، دستگاه‌های اجرایی و انجمن‌هاست.

مدیرکل دفتر امور تدوین و استاندارد همچنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان استاندارد ملی برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 90 سال از تأسیس سازمان ملی استاندارد سپری و تاکنون 33 هزار و 500 استاندارد ملی تدوین شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نه‌تنها بر تدوین استاندارد برای کالاها متمرکز شده‌ایم، بلکه در تدوین استاندارد‌ها برای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، جذب توریسم، صنایع دستی، فناوری‌های پیشرفته و اطلاعات اقدام کرده‌ایم تا بتوانیم با کمک آن زندگی بهتری برای همه مردم ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1029980

وب گردی

وب گردی