«معامله قرن» از ابتدا شکست خورده بود/تشدید و تسریع انجام طرح های ضد فلسطینی در «دوران کرونا»

نماینده جنبش حماس در ایران گفت: معامله قرن از همان ابتدا چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ امنیتی با مخالفت‌های گسترده مردمی مواجه شد و در این زمینه با شکست مواجه شد.

ایسکانیوز، گروه بین الملل- محمد مهدی ملکی؛ باتوجه به اهمیت روز قدس امسال و شرایط خاص منطقه ای و بین المللی که در آن قرار داریم، گروه بین الملل «ایسکانیوز» در راستای توجه هر چه بیشتر به ابعاد مختلف مساله فلسطین به عنوان مهمترین و اولین مساله جهان اسلام، با «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس فلسطین در ایران گفتگویی را انجام داده است.

در این گفتگو در خصوص محورهایی چون اهداف طرح معامله قرن و چگونگی عملکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی پیرامون آن، نقش و عملکرد سازمان های بین المللی در قبال مساله فلسطین، نقش و اهمیت رسانه ها در پرداختن به موضوع فلسطین و آزادسازی قدس شریف، روابط میان ایران و حماس و اهمیت برگزاری سالانه روز قدس در کشورهای مختلف جهان، بحث و بررسی صورت گرفت.

متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

* به نظر شما طرح معامله قرن که با هیاهوی بسیاری کلید خورد و بدخواهان ملت فلسطین تلاش کردند آن را تنها نسخه برون رفت از وضعیت فعلی در سرزمین اشغالی قلمداد کنند، توانست به اهاف مد نظر خودش دست پیدا کند؟

«معامله قرن» علیرغم نامی که با خود به یدک می‌کشد، یک معامله یکجانبه است و این یکجانبه‌گرایی در آن بسیار خطرناک است.

خطر «معامله قرن» در اینجاست که اساسا طرفِ دومی در آن وجود ندارد که درباره دیدگاهش درخصوص چنین معامله‌ای از او سؤال به عمل آمده باشد. دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» و جناح راستگرای افراطی در رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» با برگزاری یک نشست مطبوعاتی از «معامله قرن» رونمایی کردند و این درحالی است که به هیچ وجه دیدگاه فلسطینیان در این زمینه را مورد توجه قرار ندادند.

این یکی از خطرات اصلی و اساسی «معامله قرن» محسوب می‌شود. البته واشنگتن و تل‌آویو پیشتر نیز نشان داده بودند که اساسا ارزشی برای دیدگاه‌ها و نظرات فلسطینیان قائل نیستند.

علاوه بر آنچه که گفته شد، «معامله قرن» حاوی عناصر امنیتی و سیاسی مختلفی است. عنصر امنیتی در «معامله قرن» آن است که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا به بهانه «صلح» و «حل و فصل مسأله فلسطین» در تمامی پایتخت‌های عربی و اسلامی نفوذ کند.

جنبه سیاسی «معامله قرن» نیز به عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی می‌پردازد به گونه‌ای که مشکل و معضل چندین و چند ساله این رژیم یعنی همان معضل «مشروعیت»، حل و فصل شود.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که صهیونیست‌ها از هیچ مشروعیتی در محافل عربی و اسلامی و به ویژه در میان ملت‌های عربی و اسلامی برخوردار نیستند و از همین‌روی در صدد حل این مشکل هستند.

حدود یک قرن از مشکل «عدم برخورداری صهیونیست‌ها از مشروعیت» سپری می‌شود و اکنون واشنگتن تلاش می‌کند از طریق «معامله قرن» این مشکل را حل و فصل سازد.

بنابراین، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا رژیم صهیونیستی را که هیچ شباهت و سنخیت دینی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای جهان اسلام و کشورهای جهان عرب ندارد، وارد محافل عربی و اسلامی کند و آن‌ها برای پیاده‌سازی این طرح خود «معامله قرن» را در نظر گرفتند.

«بنیامین نتانیاهو» به عنوان رهبر حزب راستگرای افراطی در اراضی اشغالی صراحتا اعلام کرده است که او مشکل شخصی با فلسطینیان ندارد و می‌خواهد مسأله فلسطین را از دروازه کشورهای عربی حل و فصل کند.

او می‌خواهد با تسریع روند عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، اینگونه القاء کند که فلسطینیان تنها شهروندانی در چارچوب دولت صهیونیستی هستند.

بنابراین، چنین مسائلی از جمله خطرات و تهدیدات اصلی «معامله قرن» به شمار می‌روند. حال سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا «معامله قرن» عملا اجرایی شده و اهداف خود را محقق ساخته است؟

به ضرس قاطع باید گفت که «معامله قرن» از همان ابتدا چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ امنیتی با مخالفت‌های گسترده مردمی مواجه شد و در این زمینه با شکست مواجه شد.

از سوی دیگر، دولت ایالات متحده آمریکا تمام توان خود را برای حمایت از پروژه‌های ضد فلسطینی «نتانیاهو» بکار بست.

دولت آمریکا به همین منظور، شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی را قانونی خواند، سفارت خود را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کرد، قدس را به عنوان پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت دولت قومی یهود را قانونی شمرد.

بنابراین، تمامی این اقدامات بدون نام بُردن از «معامله قرن» به صورت عملی انجام شدند. اکنون نیز واشنگتن و تل‌آویو تلاش می‌کنند تا از شرایط کنونی که همگی مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند، برای تحقق منافع خود علیه فلسطینیان بهره‌برداری کنند.

درست به همین دلیل است که صهیونیستها همزمان با شیوع ویروس کرونا، پروژه‌هایی نظیر یهودی‌سازی قدس، حملات گسترده به مسجدالاقصی، الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و تشدید محاصره علیه مردم غزه را بیش از پیش تشدید و تسریع کردند.

* رویکرد مجامع بین المللی را در این خصوص چگوهه ارزیابی می کنید؟ دیدگاه کلی فلسطینی ها نسبت به تداوم این طرح چیست و آینده آن را چطور می بینید؟

مجامع بین‌المللی در قبال تمامی سیاست‌های رژیم صهیونیستی در خصوص فلسطین سکوت پیشه کرده‌اند. اکنون برای به شکست کشاندن نهایی «معامله قرن» امید زیادی به مواضع ملت فلسطین وجود دارد؛ مواضعی که جملگی یکپارچه و قدرتمندانه هستند.

تمامی اقشار فلسطین با هر طرز تفکری ــ چه حماس و جهاد اسلامی و چه برادرانمان در تشکیلات خودگردان ــ جملگی با «معامله قرن» مخالف هستند و موضع یکپارچه‌ای در این زمینه دارند.

بر اساس آنچه که گفته شد، اکنون فلسطینیان راه مخالفت با «معامله قرن» را در پیش گرفته‌اند و مسیر ما مسیر رویارویی با این معامله است تا برای همیشه شکست بخورد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند به شکست «معامله قرن» منجر شود، به ماهیت اشخاص حامی آن باز می گردد؛ به عنوان نمونه فرد فاسدی مانند «نتانیاهو» که با دادگاه و محاکمه سروکار دارد و همچنین فردی نظیر «ترامپ» که عقلانیت و مشروعیت او حتی در میان مردم آمریکا به شدت تحت الشعاع قرار گرفته، از «معامله قرن» حمایت می‌کنند و این نشان می‌دهد که «معامله قرن» به سمت شکست پیش می‌رود و در نهایت هم با شکست مواجه خواهد شد.

* تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرک سازی و الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را چطور ارزیابی می کنید؟

ابتدا باید به مسائل مهمی که در خصوص کرانه باختری وجود دارد، اشاره کرد. واقعیت آن است که کرانه باختری 21 درصد از کل مساحت تاریخی فلسطین را در بر می‌گیرد و 60 درصد از مردم فلسطین در این محور زندگی می‌کنند.

بنابراین، از لحاظ «بافت جمعیتی» کرانه باختری از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. از لحاظ امنیتی نیز کرانه باختری مشرف بر «غور اردن» (دره اردن) است و مسائل امنیتی برای رژیم صهیونیستی در این محور بسیار حائز اهمیت است. درحال حاضر غور اردن به عنوان یک پرونده امنیتی برای رژیم صهیونیستی مطرح است.

همانطور که می‌دانید قدس اشغالی نیز در مرکز کرانه باختری رود اردن واقع شده است. مسأله قدس اشغالی نیز برای رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و قانع ساختن آمریکا به انتقال سفارت آن از تل‌آویو به این شهر، خود گواه بر این مدعاست.

در هر صورت اگر بخواهیم درباره عمق استراتژیک مناقشات و مجادلات خود با رژیم صهیونیستی چه از لحاظ امنیتی و چه از لحاظ میدانی سخن بگوییم، مسأله کرانه باختری مهمترین محور این مناقشات و مجادلات است.

در این میان شهرک‌سازی‌ها نیز به یک بار اضافی بر دوش ملت فلسطین تبدیل شده است، چراکه شهرک‌سازی‌ها مساحت بسیاری از اراضی شهروندان فلسطینی را می‌بلعد.

مسأله دیوار حائل نیز خود ازجمله دیگر اقدامات صهیونیست‌ها برای تغییر بافت جمعیتی کرانه باختری است.

اکنون وظیفه و مسئولیت ما این است که با حفظ وحدت کلمه و یکپارچگی مواضع، سلسله توطئه‌ها و طرح‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اراضی اشغالی را به شکست بکشانیم.

اما با این حال، ما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم که شرایط کنونی بسیار شرایط خطرناکی است، چراکه صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی آن‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی تحت سیطره تل‌آویو حق آنهاست.

پیاده‌سازی این طرح باعث به سرقت رفتن بیش از 38 درصد از مساحت کرانه باختری می‌شود؛ منطقه‌ای که 21 درصد از مساحت اراضی فلسطین را در بر می‌گیرد.

بنابراین، وضعیت بسیار خطرناک است. این مسأله را نیز در نظر بگیرید که برخی سران عرب هم تحرکات خجالت‌آوری را در این زمینه انجام داده‌اند.

افزون بر این، به دلیل مشغول بودن جهان به مبارزه با ویروس کرونا، مسأله فلسطین و درد و رنج‌های ملت فلسطین مغفول واقع شده است.

ما تلاش می‌کنیم تا جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی نسبت به آنچه که در اراضی اشغالی می‌گذرد، اهتمام داشته باشند تا بدین‌وسیله پروژه‌های تل‌آویو برای نابودی مسأله فلسطین با شکست مواجه شود.

در هر صورت، آتش خشم ملت فلسطین به دلیل سیاست‌های رژیم صهیونیستی، اکنون در کرانه باختری شعله‌ور شده است و مردم فلسطین یک بار دیگر مقاومت خود را به رخ این رژیم استعمارگر خواهند کشاند.

علاوه‌براین، در سطح امت اسلامی نیز باید وحدت و یکپارچگی در مواضع در قبال رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد، چراکه ما از اولین قبله مسلمانان سخن می‎‌گوییم.

امروز رژیم صهیونیستی با طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌طلبانه خود در فلسطین در واقع امنیت ملی تمامی کشورهای منطقه و امت اسلامی را به مخاطره می‌اندازد.

* گروه های مقاومت فلسطین برای دوره کرونا و پس از آن جهت مقابله و ایستادگی بیشتر در برابر رژیم صهیونیستی چه برنامه ای دارند؟

به لطف خدا، شیوع کرونا تأثیر گسترده‌ای از لحاظ پزشکی و بهداشتی بر ملت فلسطین نداشته است. چه در نوار غزه و چه در کرانه باختری، شمار مبتلایان به ویروس مذکور، معدود است.

اما متأسفانه سیاست‌های صهیونیستها و اعمال محاصره آن‌ها موجب شد تا همین تعداد معدود نیز به کرونا مبتلا شوند. با تمامی این‌ها، شیوع کرونا آثار اقتصادی و اجتماعی منفی با خود به دنبال داشت.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی در فلسطین شد. این پدیده همچنین نرخ بیکاری را افزایش داد و موجب شد تا ده‌ها هزار خانواده فلسطینی در معیشت روزانه خود دچار مشکل شوند.

در این میان، مقاومت فلسطین تلاش‌هایی را در عرصه‌های پزشکی و بهداشتی صورت داد. به عنوان نمونه، مقاومت فلسطین مکان‌هایی را غزه ایجاد کرد که ساکنان بتوانند از آن‌ها به عنوان جایی برای قرنطینه خود استفاده کنند.

از سوی دیگر تدابیر مناسبی برای مهار شیوع ویروس کرونا در اراضی اشغالی اتخاذ شده است که ازجمله آن‌ها پایبندی مردم به قرنطینه خانگی است.

همچنین نمازهای جماعت تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. مراکز پُرتجمع و رستوران‌ها تعطیل شدند، افزون براین، تمامی مراسم‌های مختلف که موجب تجمع مردم می‌شوند، تعیلق شدند.

از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در سایه شیوع کرونا با هدف کمک به فلسطینیان به بسیج خیّرین ــ چه در داخل و چه خارج از فلسطین ــ اقدام کرده است.

این افراد خیر نیز به حمایت از شهروندان فلسطین پرداختند و کمک‌هایی را به خانواده‌های نیازمند فلسطینی ارائه کردند.

همچنین، جنبش مقاومت اسلامی حماس رایزنی‌هایی را با دولت‌های دوست از جمله قطر و ترکیه انجام داد تا بدین‌ترتیب، آن‌ها کمک‌های مالی را به خانواده‌های نیازمند ارائه دهند و البته این اتفاق هم رخ داد و کمک‌هایی از سوی دولت‌های مذکور به فلسطینیان ارائه شد.

تمامی این‌ها، اقداماتی است که مقاومت در سایه شیوع کرونا انجام داده است. از سوی دیگر، مقاومت تلاش کرد در طول این مدت پرونده اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را نیز بار دیگر احیاء کند.

درهمین ارتباط، «یحیی سنوار» طرح بسیار خوبی را در این زمینه ارائه کرد و بر اساس آن خواستار آزادی اسرای بیمار و سالخورده از زندان‌های رژیم صهیونیستی شد.

با تمامی این‌ موارد، رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ جدیتی را در اجرایی ساختن پرونده مبادله اسرا از خود نشان نداده است.

در واقع، مقامات رژیم صهیونیستی با مطرح کردن اظهارات بی‌اساس در رسانه‌ها در خصوص پرونده تبادل اسراء به دنبال تبلیغات رسانه‌ای جهت بهره‌برداری‌های سیاسی هستند و نمی‌خواهند که در چارچوب پرونده تبادل اسراء امتیازی به فلسطینیان بدهند.

در عین حال، مقاومت استقرار نظامی خود در مناطق مرزی به ویژه در مرزهای غزه را تقویت کرده تا برای مقابله با هرگونه حماقت احتمالی دشمن صهیونیستی آماده باشد.

نیروهای مقاومت همچنین در اطراف قدس اشغالی و کرانه باختری نیز مستقر شده‌اند تا با تحرکات صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی مقابله کنند.

علاوه‌برآنچه که گفته شد، در کرانه باختری نیز تدابیری به منظور مهار شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است. با تمامی این‌ها، نقص در برخورداری از امکانات پزشکی و بهداشتی موجب شده است تا قرنطینه‌ خانگی، پرکاربردترین روش برای در امان ماندن از کرونا در کرانه باختری باشد.

به طور کلی، باید بگویم شما مبتلایان به کرونا در اراضی اشغالی در مجموع معدود است و امیدواریم که خداوند متعال هرچه سریعتر امت اسلامی و بشریت را از شرّ این ویروس نجات دهد.

* حمایت های جمهوری اسلامی ایران از گروه های مقاومت فلسطینی و به خصوص حماس را در 4 دهه اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده همواره تأکید کرده‌ام که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در حمایت از مسأله فلسطین تنها به بُعد مالی و مادی اکتفاء نکرده است.

در واقع، نوع همکاری میان گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین با دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه از یک سوی و با جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، مبتنی بر شراکت استراتژیک است.

علت این مسأله به دیدگاه و نگرش مشترک میان مقاومت فلسطین و جمهوری اسلامی باز می‌گردد.

از سوی دیگر، مقاومت فلسطین و جمهوری اسلامی دارای دشمن مشترکی به نام رژیم صهیونیستی هستند و این رژیم یک چالش سیاسی، دینی و امنیتی برای تمامی طرف‌ها محسوب می‌شود.

لذا روابط میان مقاومت فلسطین و جمهوری اسلامی ایران یک روابط تنگاتنگ و مبتنی بر شراکت استراتژیک است.

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی ایران حتی پیش از حماس و جهاد اسلامی، کمک‌های فراوانی را به انقلاب فلسطین کرده است.

در اینجا باید به صراحت از کمک‌های نظامی ایران به مقاومت فلسطین اشاره کنم. ایران تقریبا تنها کشوری است که از فلسطین حمایت نظامی به عمل می‌آوَرَد و صراحتا نیز آن را اعلام می‌کند. این یکی از نقاط مثبت انقلاب اسلامی در ایران محسوب می‌شود.

حمایت از مسأله فلسطین همواره جزو نگرش‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در همان ابتداء نیز امام خمینی (ره) با صدور فتواهای مختلف از فلسطین و مجاهدان فلسطین حمایت به عمل آوردند. جانشین ایشان یعنی السید الخامنه‌ای (مد ظله العالی) نیز همان مسیر را در پیش گرفتند و از مسأله فلسطین تمام قد حمایت کردند و رهنمودهای ایشان در خصوص مسأله فلسطین کاملا واضح، آشکار و شفاف است.

افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، ما نمی‌توانیم حمایت‌های گسترده شهید قدس یعنی «شهید حاج قاسم سلیمانی» از مسأله فلسطین را فراموش کنیم.

شهید سلیمانی فردی بود که از هیچ تلاشی برای حمایت از مسأله فلسطین فروگذار نکرد. او در کنار برادران فلسطینی‌اش ایستاد و نه‌تنها در بُعد نظامی و انتقال تکنولوژی که در ابعاد دیگری نظیر بُعد سیاسی و استراتژیک از فلسطین و فلسطینیان حمایت کرد. «شهید قدس» هیچگاه این حمایت‌ها و کمک‌ها را از فلسطینیان دریغ نکرد.

اینکه ما در خصوص حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسأله فلسطین به صورت محدود صحبت کنیم و تنها یک جنبه آن را ذکر کنیم، اجحاف است.

این حمایت‌ها بسیار فراگیر، همه‌جانبه و گسترده بوده است، همانگونه که گفتم، نوع روابط فلسطینیان با ایران مبتنی بر شراکت استراتژیک است و تنها به ارائه کمک‌های مالی و مادی محدود و محصور نمی‌شود.

طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران علاوه‌ بر تمامی حمایت‌ها، به صورت علنی و آشکار از مقاومت فلسطین حمایت تسلیحاتی به عمل می‌آوَرَد و ملت شریف ایران نیز همواره از فلسطینیان و آرمان آن‌ها حمایت می‌کند.

حقیقتا ما به این حمایت‌ها افتخار می‌کنیم. این حمایت‌ها درحالی انجام می‌شوند که ایران از 4 دهه پیش تاکنون تحت محاصره قرار دارد و علیرغم این مسأله، هیچگاه از حمایت‌های خود از مسأله فلسطین دست نکشیده است.

* برخی معاندین و بدخواهان تلاش می کنند در مخافل سیاسی و رسانه ای، ارتباط میان حماس و ایران را ضعیف شده القا کنند، چنین امری چقدر از واقعیت دور هست؟

در خصوص روابط میان جنبش مقاومت اسلامی حماس با ایران، به شما اطمینان می‌دهم که این روابط، روابطی قوی و مستحکم بوده و تحت تأثیر امواجی که گاهی اوقات می‌آیند و می‌روند، قرار نمی‌گیرد.

روابط میان حماس و ایران، استراتژیک و بر مبنای عدالت است؛ عدالتِ مسأله فلسطین و عدالتِ انقلاب اسلامی در ایران. ابعاد مختلف روابط حماس و ایران دارای افق‌های استراتژیک در عرصه نبرد با دشمن صهیونیستی است؛ دشمنی که امروز نه تنها تهدیدی برای فلسطین و قدس اشغالی که تهدیدی برای امنیت ملی تمامی کشورهای جهان اسلام و جهان عرب محسوب می‌شود.

بنابراین، صراحتا تأکید می‌کنم که ما با جمهوری اسلامی ایران دارای دیدگاه و نگرش مشترک در خصوص مسأله فلسطین و نبرد با دشمن صهیونیستی، هستیم. در این میان، هرگونه تلاش خصمانه برای خدشه وارد کردن به روابط حماس و جمهوری اسلامی ایران ناکام خواهد ماند، چراکه هم برادران حماس و هم برادران مؤمن ما در ایران با این تلاش‌ها مقابله می‌کنند.

همگی ما چه در حماس و چه در ایران تصمیم گرفته‌ایم راه و مسیر شهدایی نظیر شیخ احمد یاسین و سردار سلیمانی را ادامه دهیم تا بدین‌ترتیب، رژیم صهیونیستی برای همیشه نابود شده و حقوق تضییع‌شده و سلب‌شده ملت مظلوم فلسطین احیاء شود.

* به نظرتان، در شرایط فعلی سازمان ها و مجامع بین المللی چه اقداماتی را باید در راستای احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین انجام دهند؟ آیا اساساً می توان انتظاری از آنها داشت؟

با صراحت و شفافیت اعلام می‌کنم که چنین سازمان‌ها و نهادهایی بر اساس ظلم، بنا شده‌اند. ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که حقوق کشورهای قدرتمند به حقوق کشورهایی که به نوعی دچار ضعف هستند، ارجحیت داده می‌شود.

نهادها و مجامع بین‌المللی برای شماری از کشورها امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند و این درحالی است که دیگر کشورها از امتیازات مذکور بی‌بهره‌ مانده‌اند.

به عنوان نمونه، تاکنون ده‌ها و بلکه صدها قطعنامه بین‌المللی در داخل صحن‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت این سازمان به تصویب رسیده است اما آمریکا و رژیم صهیونیستی با بهره‌برداری از امتیازات ویژه‌ای که از آن برخوردار هستند، تمامی این قطعنامه‌ها را به شکست کشانده‌اند.

حتی تمامی قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن سلسله پروژه‌های ضد فلسطینیِ رژیم صهیونیستی به صراحت محکوم شده است، زیر پای گذاشته می‌شود.

رژیم صهیونیستی و متحدان آن ازجمله ایالات متحده آمریکا تمامی این قطعنامه‌ها در مجامع بین‌المللی زیر پای می‌گذارند.

صهیونیست‌ها در حالی چنین اقدامی انجام می‌دهند که جامعه جهانی همچنان به نقش نظاره‌گر خود ادامه می‌دهد.

به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که مجامع بین‌المللی تاکنون کوچکترین گام عملی و مثبتی را در جهت احقاق حقوق سلب‌شده ملت مظلوم فلسطین برنداشته و به مسئولیت‌های خود در قبال ملت فلسطین عمل نکرده اند.

ملت فلسطین همواره پیام‌های منفی و نا امیدکننده از نهادها، مجامع و مؤسسات بین‌المللی دریافت کرده است.

با تمامی این‌ها، گروه‌های مقاومت فلسطین ازجمله جنبش مقاومت اسلامی حماس و جهاد اسلامی همچنان به سلسله رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک خود با طرف‌های مختلف بین‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد ادامه می‌دهند تا شاید آن‌ها به مسئولیت خود در قبال حق و حقوق پایمال‌شده فلسطینیان عمل کنند.

در حقیقت ما سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را نیز مسئول وضعیت امروز فلسطین و به ویژه نوار غزه در سایه شیوع کرونا می‌دانیم، چراکه هیچ گامی را در راستای بهبود امور برنمی‌دارند.

این نهادها و مجامع بین‌المللی تاکنون هیچ کمکی پزشکی و امدادی را به منظور مقابله با شیوع کرونا در اراضی اشغالی، ارائه نکرده‌اند.

ما معتقدیم که نهادهای بین‌المللی باید به مسئولیت خود در قبال فلسطین عمل کنند، اما با کمال تأسف باید بگویم که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

* رسانه ها چه نقشی میتوانند در این خصوص ایفا کنند؟ آیا توان رسانه ای جبهه مقاومت را مناسب با سطح و حجم زیاد تهدیدات موجود می بینید؟

این سؤال، سؤال بسیار مهمی است، رسانه‌ها می‌توانند ایفاگر نقش مهمی در خصوص مسأله فلسطین باشند.

به عنوان نمونه، ما در رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران شاهد برجسته شدن مسأله فلسطین تنها در روز جهانی قدس هستیم اما متأسفانه در دیگر ایام سال فروغ چندانی را در خصوص مسأله فلسطین در رسانه‌های ایرانی نمی‌بینیم؛ مگر اینکه رویداد مهمی به وقوع بپیوندد.

این مسأله تنها محدود و محصور به ایران نیست و دیگر کشورها را نیز دربر می‌گیرد. در هر صورت، رسانه‌ها در قبال مسأله فلسطین مسئولیت و رسالتی را بر دوش دارند که باید به خوبی از این مسئولیت و رسالت امانتداری به عمل آورند.

این رسانه‌ها هستند که باید واقعیت‌ها را به افکار عمومی منتقل سازند و احیانا اگر برخی شائبه‌ها پیرامون مسأله فلسطین و پروژه مقاومت ایجاد می‌شود، به تبیین آن‎ها برای افکار عمومی مبادرت ورزند.

ما معتقدیم که رسانه‌ها باید نقش بیشتر و بهتری را در مسیر حمایت از مسأله فلسطین و حمایت از حقوق امت اسلامی، ایفا کنند.

* در خاتمه، اهمیت برگزاری روز قدس که سالانه در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود را در چه نکاتی می بینید؟

پر واضح است که روز جهانی قدس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) در واقع اهمیت و جایگاه استراتژیک مسأله فلسطین را در نزد مسلمانان و آزادگان عالَم احیاء کرد.

نامگذاری روز جهانی قدس موجب شد تا نقش ملت فلسطین در عرصه بین‌المللی برجسته‌ شود. روز جهانی قدس روزی است که در آن گفته می‌شود که ملت فلسطین در تحمل درد و رنج‌های خود تنها نبوده و از حمایت دیگر ملت‌ها نیز برخوردار است.

ما در روز جهانی قدس، ایستادن ملت‌ها در کنار ملت فلسطین را به خوبی مشاهده می‌کنیم. نام‌گذاری روز قدس موجب شد تا مسأله فلسطین محوریت تمامی مسائل جهان اسلام قرار گیرد.

این روز، تمامی امت اسلامی را در یک مسیر استراتژیک و واحد برای رویارویی با دشمن شماره یک امت اسلامی یعنی رژیم صهیونیستی، قرار می‌دهد.

کد خبر: 1069907

وب گردی

وب گردی