چرا نوشتن با دست بچه ها را باهوش تر می کند؟

محققان دریافتند که نوشتن با دست فعالیت بیشتری در قسمتهای حسی-حرکتی مغز ایجاد می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نتایج حاصل از چندین مطالعه نشان داده است که کودکان و بزرگسالان هنگام نوشتن با دست یادآوری اطلاعات و آموختن بهتری را از خود بروز می دهند. اکنون مطالعه دیگری نیز همین موضوع را تأیید می کند: انتخاب نوشتن به جای استفاده از صفحه کلید، بهترین یادگیری و حافظه را همراه دارد.

دانشمندان معتقدند که باید اطمینان حاصل شود که کودکان حداقل آموزش در مورد دست خط را می بینند. در سال 2017، محققان فعالیت مغز 20 دانش آموز را بررسی کردند و اکنون همان دانشمندان تحقیقی را منتشر کردند که فعالیت مغز را در دوازده جوان و دوازده کودک بررسی کرده است. هر دو مطالعه با استفاده از EEG برای ردیابی و ثبت فعالیت موج مغزی انجام شده است. شرکت کنندگان به کلاهی با بیش از 250 الکترود متصل شده بودند.

مغز وقتی فعال است تکانه های الکتریکی تولید می کند. حسگرهای موجود در الکترودها بسیار حساس هستند و فعالیت الکتریکی را که در مغز اتفاق می افتد، افزایش می دهند.

دست خط به مغز قلاب های بیشتری می دهد تا بتواند خاطرات را در آن آویزان کند. هر معاینه برای هر نفر 45 دقیقه به طول انجامید و محققان 500 امتیاز داده در ثانیه دریافت کردند. نتایج نشان داد که مغز هم در بزرگسالان جوان و هم در کودکان هنگام نوشتن با دست بسیار فعالتر از تایپ کردن روی صفحه کلید است.

استفاده از قلم و کاغذ قلاب بیشتری به مغز می دهد تا خاطرات شما را آویزان کند. نوشتن با دست فعالیت بیشتری در قسمت های حسی-حرکتی مغز ایجاد می کند. بسیاری از حس ها با فشار دادن قلم بر روی کاغذ، دیدن نامه هایی که می نویسید و صدایی که هنگام نوشتن می شنوید به وجود می آیند. این تجارب حسی باعث ایجاد ارتباط بین قسمت های مختلف مغز می شود و مغز را برای یادگیری باز می کند و بنابراین بهتر یاد می گیریم و بهتر به یاد می آوریم.

بررسی 19 کشور اتحادیه اروپا نشان می دهد که کودکان و نوجوانان نروژی بیشترین وقت را در اینترنت می گذرانند. تلفن هوشمند ، رایانه شخصی و تبلت همراه همیشگی آنها است.

این بررسی نشان می دهد که کودکان نروژی 9 تا 16 ساله هر روز تقریباً چهار ساعت در اینترنت می گذرانند که از سال 2010 دو برابر شدهاست. اکنون اوقات فراغت کودکان در مقابل صفحه نمایش با تاکید بیشتر مدارس بر یادگیری دیجیتال تقویت می شود.

دانشمندان اظهار کردند که اگرچه  یادگیری دیجیتال جنبه های مثبت بسیاری دارد؛  اما آموزش دست خط نیز مهم است. با توجه به پیشرفت چندین سال اخیر نگرانیم که یک یا چند نسل توانایی نوشتن با دست را از دست بدهند. تحقیقات نشان می دهد که این نتیجه بسیار ناخوشایند افزایش فعالیت دیجیتال است. باید دستورالعمل های ملی تنظیم شود تا کودکان حداقل آموزش دست خط را کسب کنند.

محققان اعلام کردند که برخی از مدارس در نروژ کاملاً دیجیتالی شده اند و به طور کلی از آموزش دست خط صرف نظر می کنند. مدارس فنلاندی حتی از نروژ دیجیتالی تر شده اند. تعداد بسیار کمی از مدارس آموزش دست خط ارائه می دهند.

در بحث درباره دست خط یا استفاده از صفحه کلید در مدرسه، برخی از معلمان بر این باورند که صفحه کلید ناامیدی کمتری برای کودکان ایجاد می کند. آنها خاطرنشان می کنند که کودکان می توانند زودتر متن های طولانی تری بنویسند و انگیزه بیشتری برای نوشتن دارند زیرا تسلط بیشتری با صفحه کلید تجربه می کنند.

یادگیری نوشتن با دست کمی کند است؛ اما برای کودکان مهم است که مرحله خسته کننده یادگیری نوشتن با دست را طی کنند. حرکات پیچیده دست و شکل دادن به حروف از چند جهت مفید است. نوشتن با دست به کنترل مهارت های حرکتی نیاز دارد و مهم است که مغز را هرچه بیشتر در حالت یادگیری قرار دهید.

مغز طی هزاران سال تکامل یافته است. برای اینکه مغز به بهترین شکل ممکن رشد کند باید از آن برای بهترین حالت استفاده کنیم که تکامل یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =