هنوز ماهواره بومی سنجشی از راه دور و مخابراتی نداریم

امروزه ایران نیز همانند سایر کشورها از دستاوردهای فناوری فضایی به صورت اتوماتیک استفاده می‌کند؛ اما هنوز ماهواره‌ بومی ندارد که بتواند یک سرویس پایدار و مطمئن و کاربردی در حوزه سنجش از راه دور و مخابراتی ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هر ساله هفته جهانی فضا با عناوین مختلفی نامگذاری می‌شود امسال نیز با عنوان «ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند» در حال برگزاری است. می‌توان گفت امروزه خدمات ماهواره‌ای به گونه‌ای فراگیر شده است که به جرات می‌توان گفت زندگی بدون ماهواره ناممکن و یا خیلی سخت خواهد بود. بنابراین ماهواره هم‌اکنون در اکثر بخش‌های کلیدی از جمله محیط زیست، مدیریت مخاطرات طبیعی، کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع، اکتشافات معدن، انرژی، منابع آبی، توسعه شهری، هواشناسی، خدمات شهری و بسیار دیگر از حوزه‌ها کاربردی شده است و این امر مهم سبب ارتقای حوزه‌های کلیدی خواهد شد. می‌توان چنین برداشت کرد که ارائه خدمات بر بستر ماهواره روز به روز در حال افزایش است و هر کدام از این‌ها می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در زندگی بشر تاثیرگذار باشد.

امید شکوفا، عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در رابطه با شعار هفته جهانی فضا(ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند) اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال به عنوان «هفته جهانی فضا»، در نظر گرفته شد. این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره جهان (اسپوتنیک) توسط روس‌ها و امضای نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل است. هدف از این کار نیز ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شد.

وی تصریح کرد: کاربردی شدن ماهواره در جامعه و نیز تجاری کردن آن مدتی به طول انجامید تا این امکانات در اختیار مردم قرار گیرد. در عین حال مدتی طول کشید که مردم به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم ماهواره در زندگی خودشان پی ببرند. هفته جهانی فضا تلاش براین دارد که این مسیر را کوتاه کرده تا مردم بیشتر با دستاوردهای فضایی آشنا و اطلاعات بهتری از این حوزه کسب کنند. از همان ابتدای شکل‌گیری فناوری فضایی و توسعه روزافزون این صنعت اتفاقات بسیاری در این حوزه رخ داده است.

امید شکوفا

شکوفا ادامه داد: وقتی بشر به این قابلیت رسید که انسان را در شرایط نامساعد اقلیمی سالم به مدار زمین یا کره ماه بفرستد به این باور و اطمینان نیز رسید که می‌تواند با توسعه این فناوری زندگی بشر را دگرگون سازد، بنابراین اهمیت ماهواره‌ها در زندگی روزمره و چگونگی تأثیر ماهواره‌ها را در زندگی ما، از جمله ارتباطات، نظارت بر محیط زیست، حمل و نقل، پیش‌بینی آب و هوا، پزشکی از دور، علوم و بسیاری از موارد دیگر می‌توان مشاهده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران، گفت: از لحظه‌ای که شما از منزل خارج می‌شوید و نرم افزار مسیریابی خود را باز می‌کنید در حال استفاده از خدمات ماهواره‌ای هستید تا زمانیکه به منزل بر می‌گردید و در حال تماشای برنامه‌های تلویزیونی هستید یا ارتباطات خدمات بانکی مثل عابربانک‌ها، کنترل کارت‌های سوخت، مسیریابی و… همه نمونه‌هایی از خدمات ماهواره‌ای هستند که در زندگی ما رسوخ کرده و موجب افزایش رفاه و کیفیت زندگی‌ها شده است. همچنین مباحثی مانند آموزش از راه دور و یا پزشکی از دور نیز از حوزه‌هایی است که بر بستر خدمات ماهواره‌ای توسعه پیدا کرده‌اند. می‌توان گفت ماهواره‌ها در زندگی ما آنقدر فراگیر هستند که ما اغلب وجود آنها را عادی فرض می‌کنیم.

شکوفا تصریح کرد: جامعه ایرانی همانند سایر کشورها از دستاوردهای فناوری فضایی به صورت اتوماتیک بدون اینکه خبر داشته باشد، استفاده می‌کند. مثل سیستم‌های پخش تلویزیون،  سیستم تلفن ماهواره‌ای، ارتباط بانکی و زیرساختی بربستر ماهواره، بحث سنجش از راه دور و پایش اطلاعات کره زمین. باید گفت امروزه فعالیت برخی از صنایع بدون ماهواره امکانپذیر نیست. نمونه بارز آن بحث تعیین خسارات ناشی از سیل یا پایش محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و برنج است که بسیار مهم است و در یک سال زراعی می‌توان میزان تولید این محصولات را برآورد کرد و بر اساس آن برای مباحثی همچون قیمت‌گذاری، صادرات و یا واردات تصمیم‌گیری کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه فناوری فضایی بومی چه تاثیر در زندگی ایرانیان دارد، افزود: ایران در این عرصه چندین دستاورد را در کارنامه خود دارد؛ مثل پرتاب چند ماهواره به فضا است تا جاییکه در فناوری ماهواره به یک بلوغ نسبی دست یافته و حتی می‌تواند ماهواره‌هایی با یک وزن و ابعاد قابل قبولی را طراحی و بسازد. منتها هنوز ماهواره‌ بومی که بتواند یک سرویس پایدار و مطمئن و کاربردی در حوزه سنجش از راه دور و مخابراتی را بدهد، نداریم، پیش‌بینی می‌شود به زودی محققان کشور به این فناوری دست پیدا کنند. تا خودمان ماهواره سنجشی ومخابراتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =