دانشگاه‌ها ترم گذشته کاستی‌های زیادی داشتند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که طبیعی است که دانشگاه‌ها در ترم گذشته کاستی‌های زیادی داشتند، گفت: در این ترم باید کاستی‌های قبل جبران شود. همچنین استفاده از فناوری‌های جدید و گسترش آن‌ها باید تقویت و تعمیق شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در کنفرانس ملی «آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران» که صبح امروز برگزار شد، شیوع بیماری کرونا را عامل ایجاد تغییراتی اساسی در جهان دانست و گفت: جوامع برای دوری از بیماری ناچار شدند فعالیت‌های خود را محدود کنند و دانشگاه‌ها هم در همین شرایط قرار گرفتند.

وی با بیان این که مجموعه‌های آموزشی در دنیا تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند، گفت: دانشگاه‌ها مجبور شدند تجمعات، کلاس‌ها و برنامه‌های خود را تعطیل کرده و به سمت آموزش‌های غیرحضوری بروند. این تعطیلی‌ها همه بخش‌های آموزشی از ابتدایی تا آموزش عالی را به دلیل ویژگی‌های سنتی که داشتند، تحت تاثیر قرار داد.

غلامی آمادگی جوامع مختلف را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: در بیشتر نقاط دنیا برای تعامل با این بیماری رفتارهای جدیدی اتفاق افتاد. در ایران هم با توجه به توانمندی‌های مراکز دانشگاهی به سرعت آموزش‌های حضوری با آموزش‌های مجازی جایگزین شد.

وزیر علوم قدمت آموزش‌های الکترونیک در ایران را به پیش از شیوع کرونا نسبت داد و گفت: پیش از این هم در ایران دوره‌های آموزش الکترونیک وجود داشت و فارغ‌التحصیل هم داشت اما به صورت کامل اجرا نمی‌شد. با شیوع کرونا رویکردی عمومی به سمت آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شد.

وی با تاکید بر این که ایران ظرفیت خوبی برای آموزش‌های الکترونیک دارد، گفت: اگر شرایط برای به کارگیری این ظرفیت‌ها فراهم باشد، می‌توان از آن‌ها به بهترین نحو استفاده کرد.

غلامی وجود نیروهای انسانی کارآمد را دیگر ظرفیت کشور دانست و گفت: باید قدر سرمایه‌های فکری، علمی و فنی کشور را بیشتر از قبل دانست. در ایران به اندازه کافی دانش‌آموخته‌های توانمند و صاحب فکر وجود دارد که برخی در اختیار دستگاه‌ها بوده و برخی دیگر در بخش خصوصی فعال هستند.

وزیر علوم با اشاره به این که شیوع بیماری کرونا سبب شد بخش‌های مختلف خدمت خود را با شرایط جدید تنظیم کنند، گفت: به همین دلیل همه برای حضور و فعالیت در وضعیت جدید خدمات خود را به صورت برخط ارائه دادند.  

وی به لزوم بررسی دستاوردهای آموزش عالی اشاره کرد و افزود: همیشه در جامعه نیاز به آموزش مستمر و به‌روزسازی آموزش‌های فنی وجود دارد. همچنین در تحول و تغییر فناوری‌ها، شکل‌گیری دانش جدید و گسترش دانش جدید نیاز مستمر به آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

غلامی با بیان این که باید نگاه همه استفاده‌کنندگان از این خدمات این باشد که آموزش مستمر و به‌روزکردن دانش یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: به همین دلیل لازم است پس از ارائه خدمات الکترونیک برای یک نیمسال تحصیلی، با نگاه نقادانه بخش‌های مختلف آن بررسی شود و اثرگذاری آن ارزیابی شود.   

وزیر علوم با تاکید بر این که آسیب شناسی تجربه ترم گذشته کار ارزشمندی است، گفت: همچنین آموزش عالی کشور نباید منتظر برگشت به سیستم‌های قبلی آموزش باشد و باید به سطحی از کاربست فناوری‌ها برسد تا بتوان آموزش عالی را گسترش داد هم در داخل و هم در فضای بین‌المللی.

وی با اشاره به این که طبیعی است که دانشگاه‌ها در ترم گذشته کاستی‌های زیادی داشتند، گفت: در این ترم باید کاستی‌های قبل جبران شود. همچنین استفاده از فناوری‌های جدید و گسترش آن‌ها باید تقویت و تعمیق شود.

غلامی نسل جوان کشور را دارای استعداد و توانایی بالا توصیف کرد و گفت: دانشگاهیان نشان دادند که ظرفیت تطبیق با شیوه‌های جدید در جامعه ایران بالا بوده است و این آموزش‌ها در دانشگاه‌ها ادامه خواهد یافت و وزارت علوم هم پشتیبان این فعالیت‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1076308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =