به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از استان اصفهان، الهام جوکار، عکاس و مدیر گالری جشنواره عکاسی در اصفهان، در گفتوگویی با ایسکانیوز، از دغدغههای هنری، چالشهای اجرایی و آینده عکاسی هنری در ایران سخن گفته است.
در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کنید:
الهام جوکار دارای دیپلم گرافیک کامپیوتر، کاردانی انیمیشن از دانشگاه ملی مهارت و کارشناسی عکاسی تبلیغاتی از دانشگاه علمی - کاربردی شعبه سیتیسنتر با سابقه مدیریت گالری عکاسی و برگزاری جشنواره عکاسی در اصفهان، دارای تجربه عملی در حوزههای تبلیغات، هنرهای بصری و مدیریت رویدادهای فرهنگی هنری میباشد.
چه زمانی و با چه هدفی این گالری را تأسیس کردید؟
افتتاحیه گالری در دوم خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۶ برگزار شد. هدف اصلی از راهاندازی این گالری، دیدهشدن عکاسان جوان و نوپا بود؛ بهویژه آن دسته از هنرمندانی که به دلیل کمبود حمایت و الگوریتمهای محدودکننده در فضای مجازی، بهخصوص اینستاگرام، فرصت نمایش و معرفی آثارشان را نداشتهاند. این خلأ انگیزهای شد تا بستری واقعی و حرفهای برای ارائه آثارشان فراهم کنیم.
معیار شما برای انتخاب عکسها و هنرمندان برای نمایش در گالری چیست؟
معیار اصلی من برای انتخاب آثار، تمرکز بر عکسهایی است که فراتر از نگاه معمول مخاطبان حرکت میکنند؛ آثاری که دارای مفهوم پنهان، روایت درونی یا زاویه دیدی متفاوت هستند. به دنبال تصاویری هستم که بتوانند ذهن بیننده را به چالش بکشند و صرفاً بازتاب سطحی واقعیت نباشند.
چطور بین جنبههای هنری و تجاری نمایشگاهها تعادل برقرار میکنید؟
با حفظ اصالت هنری آثار، سعی میکنم مجموعهای را ارائه دهم که هم با مخاطب ارتباط برقرار کند و هم از نظر بازار هنر جذابیت داشته باشد. برای من، هنر زمانی ارزشمند است که تأثیرگذار باشد، نه صرفاً تزئینی. این تعادل نیازمند دقت در انتخاب آثار و شناخت سلیقهی مخاطبان است.
بزرگترین چالش شما بهعنوان مدیر یک گالری عکاسی چیست؟
یکی از مهمترین چالشها، هماهنگیهای اداری و اجرایی نمایشگاه است؛ از مراحل اولیه تا برگزاری نهایی. همچنین جلب اعتماد هنرمندان و شرکتکنندگان برای من اهمیت زیادی دارد، چرا که این اعتماد پایهگذار همکاریهای آینده و اعتبار گالری است.
روند برنامهریزی یک نمایشگاه از ایده تا اجرا چگونه است؟
برنامهریزی یک نمایشگاه شامل مراحل متعددی است که هر کدام نقش مهمی در موفقیت رویداد دارند. ابتدا مکان مناسب برگزاری نمایشگاه از نظر هزینه ورودی، موقعیت جغرافیایی، دسترسی و امکانات مورد بررسی و تحقیق قرار میگیرد. سپس برآورد دقیق هزینههای اصلی و جانبی مانند چاپ آثار، پذیرایی، صدور گواهی، اجاره گالری و موارد مرتبط انجام میشود. مرحله بعدی، تبلیغات فراخوان و جذب شرکتکنندگان است که همراه با پشتیبانی مستمر در فرایند ثبتنام آنها صورت میگیرد. پس از آن، قرارداد رسمی با محل برگزاری بسته میشود و هماهنگیهای لازم با داوران، معمولاً به صورتت جلسات آنلاین، برای انتخاب آثار برگزیده انجام میگیرد. در ادامه، صدور گواهیهای رسمی از ارشاد برای شرکتکنندگان، خرید تندیس برای نفرات برتر و آمادهسازی گواهیها و پک پذیرایی انجام میشود. در نهایت، چیدمان تابلوها و آمادهسازی نهایی فضای گالری به منظور خلق تجربهای مطلوب برای بازدیدکنندگان انجام میگیرد. مخاطبان اصلی گالری ما شامل گروههای متنوعی از علاقهمندان به هنر و عکاسی هستند. از جمله توریستها و گردشگران خارجی که به اصفهان سفر میکنند، علاقهمندان به هنر در تمام ردههای سنی، هنرجویان رشته عکاسی، اساتید دانشگاهی فعال در حوزه هنر و همچنین بزرگان و پیشکسوتان عکاسی که حضورشان موجب ارتقاء سطح کیفی نمایشگاهها میشود.
چه اقداماتی برای جذب مخاطبان عمومی یا متخصص انجام میدهید؟
برای جذب مخاطبان، از روشهای متنوعی استفاده میکنیم. نخست، اطلاعرسانی مستمر از طریق پستها و استوریهای صفحه اینستاگرام مجموعه برگزارکننده انجام میشود. همچنین، تبلیغات هدفمند در صفحات و پیجهای هنری فعال در فضای مجازی به گسترش اطلاعرسانی کمک میکند. شرکتکنندگان نمایشگاه نیز با انتشار استوریهای مرتبط، نقش مؤثری در جذب مخاطب ایفا میکنند. علاوه بر این، برنامههای فرهنگی متنوعی که همزمان با نمایشگاه در مجتمع فرهنگی هنری سوره برگزار میشود، موجب شده است تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به سمت گالری جذب شوند و از آثار دیدن کنند.
بازخورد مخاطبان را چطور دریافت و بررسی میکنید؟
با توجه به اینکه این تجربه، نخستین نمایشگاه من در مقام مدیریت گالری بود، بازخوردها بسیار دلگرمکننده و مثبت بود. حضور و گفتوگو با مخاطبان از گروههای مختلف باعث شد با دیدگاهها، انتقادات و پیشنهادهای متنوعی آشنا شوم. این تعامل مستقیم برای من بسیار ارزشمند بود و به درک بهتر از نیازها و انتظارات مخاطبان کمک کرد.
تابهحال پیشآمده نمایشگاهی به دلایل فرهنگی یا اجتماعی بازخورد منفی بگیرد؟ چطور مدیریتش کردید؟
بله در یکی از نمایشگاهها و بهویژه در روز افتتاحیه با نظراتی روبهرو شدیم که جنبة انتقادی داشتند. خوشبختانه با حضور داور نمایشگاه، جناب آقای استکی، فضا به سمت یک گفتوگوی سازنده و نقد تخصصی هدایت شد. ایشان با تحلیل دقیق آثار و صحبتهای آموزنده، توانستند نگرشها را تغییر دهند و حتی مخاطبانی که در ابتدا منتقد بودند، با نگاه مثبتتری نمایشگاه را دنبال کردند. این تجربه نشان داد که تعامل آگاهانه و احترام به نقد میتواند فضای فرهنگی را ارتقاء دهد.
بازخوردهای اولیه این گالری چگونه بوده است؟
بازخوردهای اولیه بسیار مثبت و دلگرمکننده بودهاند. هنرمندان و همراهانشان استقبال چشمگیری از گالری داشتند و فضای صمیمی و حرفهای نمایشگاه باعث شد بسیاری از بازدیدکنندگان، بازتابهای مثبتی ارائه دهند. این استقبال، انگیزهای دوچندان برای ادامه مسیر و ارتقاء سطح کیفی نمایشگاههای آینده ایجاد کرده است.
چه توصیهای به عکاسان جوانی دارید که میخواهند آثارشان در گالریها به نمایش گذاشته شود؟
توصیه من به عکاسان جوان این است که پیش از حضور در هر نمایشگاهی، تحقیقات دقیقی انجام دهند؛ هم در مورد کیوریتور (گرداننده نمایشگاه) و سابقه کاری او، هم در خصوص اعتبار و موقعیت گالری محل برگزاری و همچنین نوع گواهیهایی که به شرکتکنندگان ارائه میشود. این بررسیها کمک میکند تا تجربه حرفهایتری داشته باشند و در مسیری هدفمندتر قدم بردارند.
گالری شما چه نوع حمایتی از هنرمندان نوپا ارائه میدهد؟
گالری ما تلاش میکند تا با حمایتهای معنوی و رسمی، مسیر حرفهای هنرمندان نوپا را هموارتر کند. در همین راستا، به شرکتکنندگان دو نوع گواهی معتبر ارائه میشود:
گواهی تکزبانه فارسی از سوی حوزه هنری (محل برگزاری نمایشگاه) و گواهی دوزبانه فارسی - انگلیسی از طرف مؤسسه آپامه با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کند. این مدارک میتوانند در رزومه هنری هنرمندان نقش مؤثری داشته باشند و برای فعالیتهای حرفهای آینده آنها مفید واقع شوند.
چطور با سایر گالریها، دانشگاهها یا نهادهای هنری تعامل دارید؟
برای ایجاد تعامل مؤثر با دیگر گالریها و نهادهای هنری، ابتدا از طریق بررسی صفحات اینستاگرام و شبکههای اجتماعی آنها اطلاعات لازم را جمعآوری میکنم. سپس در صورت امکان، بازدید حضوری از فضای گالری انجام میدهم تا موقعیت مکانی، امکانات و ظرفیتهای آن را از نزدیک بررسی کنم. این تعاملات پایهای برای همکاریهای آینده و ارتقای کیفیت رویدادها هستند.
آیندهی عکاسی هنری در ایران را چگونه میبینید؟
با توجه به رشد روزافزون فناوری، بهویژه در حوزه هوش مصنوعی، عکاسانی که به عکاسی آنالوگ و اصول پایهای این هنر تسلط دارند، در آینده جایگاه ویژهای خواهند داشت. چراکه در میان تولیدات ماشینی، آثار مبتنی بر درک عمیق، مهارت فنی و نگاه انسانی، ارزش و اعتبار بیشتری پیدا میکنند. آینده از آنِ کسانیست که اصالت هنر را با دانش روز ترکیب کنند.
اگر محدودیت مالی یا فنی نداشتید، دوست داشتید چه نمایشگاهی برگزار کنید؟
اگر محدودیتی از نظر مالی یا فنی وجود نداشت، دوست داشتم نمایشگاهی خاص، متفاوت و در سطح بینالمللی برگزار کنم؛ نمایشگاهی که مشابه آن در ایران تاکنون اجرا نشده باشد. همیشه علاقهمندم ایدههای نوآورانه را به عنوان اولین نفر عملی کنم تا بتوانم در مسیر فرهنگسازی برای درک عمیقتر مفهوم عکاسی هنری گام بردارم. رؤیای من این است که دیدن و تحلیل عکس خوب، به یک عادت فرهنگی در میان علاقهمندان تبدیل شود، نه صرفاً یک تجربه گذرا یا تزئینی باشد.
شخصاً از کدام سبک یا ژانر عکاسی بیشتر لذت میبرید و چرا؟
من بیشتر به ژانرهای صحنهپردازی، معماری و پرتره علاقهمندم. دلیل این علاقه، مینیمالیسم، معنا و مفهوم پنهانیست که در این نوع تصاویر وجود دارد. این سبکها نهتنها از نظر بصری زیبا هستند، بلکه ذهن مخاطب را به تفکر وادار میکنند و او را به کشف لایههای عمیقتر تصویر دعوت میکنند. برای من، وقتی یک عکس بتواند گفتوگویی درونی در ذهن بیننده ایجاد کند، بهواقع به هدف هنریاش رسیده است.
خبرنگار: سارا سکوت
انتهای پیام/
نظر شما